In this study it is aimed that presenting criteria that affects voting behavior of voters within the city of Kayseri through the case of 30th March 2014 Local Elections. First of all it is shortly summarized that development of studies on “voters’ behavior” as a subject of political communication studies both in Turkey and the world. Then evaluating different approaches to “voters’ behavior”, approaches of voting in subject through approach of sociological, socio-psychological and rational voter preference are discussed and criteria affecting voters’ preferences are also included. Regarding implementation part of the study, suchlike questionnaire practiced with respect to determining preferences of voters’ behavior in different studies is practiced on Kayseri voters in relation to 30th March 2014 elections. As a result of questionnaire held on 905 people in all parts of Kayseri, it is tried to determine which criteria are effective in terms of voting behaviors of Kayseri voters. In result it is observed that most important criteria for Kayseri voters’ preferences are “candidate’s projects and promises”, being a “leader” and “candidate” and in relation to this, most of voters tend to vote in accordance with “rational voting” and “voting in subject” approaches. On the other hand, “music used for election propaganda”, “tendency of most of the society” and “brochure, leaflet, photograph and posters of candidate” are criteria that participators seem mostly ineffective. Consequently, it is reached at conclusion that participators evaluate issues of “propaganda” and “public opinion researches” out of criteria affecting voters’ preferences as criteria mostly ineffective
Bu çalışmada 30 Mart 2014 Yerel seçimleri örneğinde, Kayseri ilinde bulunan seçmenlerin oy kullanma davranışlarını etkileyen unsurların ortaya konması amaçlanmıştır. Öncelikle siyasal iletişim çalışmalarının konusu olarak ‘seçmen davranışı’ üzerine yapılan çalışmaların dünyada ve Türkiye’de gelişimi kısaca özetlenmiştir. Ardından ‘seçmen davranışına’ farklı yaklaşımlar değerlendirilerek, sosyolojik, sosyo-psikolojik, rasyonel seçmen tercihi yaklaşımı ile konuya oy verme yaklaşımları ele alınmış ve seçmen tercihine etki eden unsurlara yer verilmiştir. Çalışmanın uygulama bölümünde, farklı çalışmalarda seçmen tercihlerini belirlemeye yönelik olarak uygulanmış olan anketin bir benzeri, 30 Mart 2014 seçimleri bağlamında Kayseri seçmenine uygulanmıştır. Kayseri genelinde 905 kişiyle yapılan anket çalışmasının sonucunda Kayseri seçmeninin oy kullanma davranışında hangi kriterlerin etkili olduğu tespit edilmeye çalışılmıştır. Sonuç olarak Kayseri seçmeninin tercihlerinde en önemli unsurların ‘adayın proje ve vaatleri’, ‘lider’ ve ‘aday’ olduğu ve buna bağlı olarak seçmenlerin çoğunluğunun ‘rasyonel oy verme’ ve ‘konuya oy verme’ yaklaşımlarına uygun olarak oy kullanma eğiliminde olduğu gözlenmiştir. Diğer taraftan, katılımcıların en etkisiz bulduğu unsurlar ‘seçim propagandasında kullanılan müzikler’, ‘halkın çoğunluğunun eğilimleri’ ve ‘adayın broşür, el ilanı, fotoğraf ve afişleri’ olmuştur. Dolayısıyla seçmen tercihlerini etkileyen unsurlardan ‘propaganda’ ve ‘kamuoyu araştırmaları’nı katılımcıların en etkisiz kriterler olarak değerlendirdiği sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ocak 2015 |
Gönderilme Tarihi | 20 Kasım 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 4 Sayı: 1 |