Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yerel Televizyon Yayıncılığında Haber Erozyonu: İzmir Örneği

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 1, 229 - 248, 31.01.2022
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.997920

Öz

Habercilik, televizyon yayınlarında ilk zamanlarından itibaren önemli bir yer tutmuştur. Günün farklı saatlerinde yayınlanan bültenlerinin yanında haber programları da günlük yayın akışlarında yer almıştır. Tematik haber kanallarının gündeme gelmesiyle, haberin televizyon kuruluşu içinde bir birim olarak var olduğu yapıdan, tümüyle haber odaklı bir anlayışa geçilmiştir. İletişim teknolojilerinin hızla geliştiği ve kitle iletişim araçları arasındaki sınırların bulanıklaştığı son yıllar ise haberde, web tabanlı bir döneme işaret etmektedir. Televizyon yayıncılığındaki bu dönüşüm, yerel haber üretiminin büyük önem taşıdığı yerel televizyon yayıncılığında daha büyük çapta yaşanmıştır. Bu çalışmanın amacı, yerel televizyon yayıncılığında haber bağlamında yaşanan değişimleri belirlemektir. Bu bağlamda İzmir yerel televizyonlarının haber üretimi incelenmiş, 30 yıllık süreçteki değişimler nedenleriyle araştırılmıştır. Çalışmada sözlü tarih yöntemi kullanılmış, İzmir yerel kanallarında yapım ve yayın alanında çalışmış kişilerle derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Bu kapsamda habercilikte yaşanan dönüşümün siyasi, ekonomik ve teknik olmak üzere üç başlıkta toplandığı görülmüştür. Yasal düzenlemeler ve siyasi kısıtlamalar haberlerin niteliğinde önemli bir değişime neden olurken, özgün ve yerel bir anlayış yerine haber ajansları tarafından üretilen bir yaklaşımla tasarlanan haberler tercih edilmektedir. Ayrıca son dönemde yerel haberde izleyicinin yeni iletişim ortamlarını kullandığı görülmektedir. Elde edilen bulgular, habercilikte yaşanan bir erozyona işaret ederken, bu durumun yerel televizyonlar açısından yıkıcı etkisini de ortaya koymaktadır.

Destekleyen Kurum

Yaşar Üniversitesi

Proje Numarası

BAP073

Teşekkür

Araştırmaya katkılarından dolayı yerel medya çalışanlarına teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Adaklı, G. (2006). Türkiye’de Medya Endüstrisi Neoliberalizm Çağında Mülkiyet ve Kontrol İlişkileri. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • AHM Medya. (2021, Nisan 1). Adana Haber Merkezi: https://www.adanahabermerkezi.com/medya/medyada-deprem-4-uncu-tv-de-kapandi-h48931.html adresinden alındı
  • Akyol, O., & Ünlü, T. T. (2020). Televizyon Yayıncılığı Ve Etkileşimli Televizyon Uygulamaları. E. Sirer içinde, Televizyon 4.0 Toplum 5.0 Döneminde Yeni İzleyici Yeni İzlerkitle (s. 67-95). Konya : Literatürk Academia.
  • Alankuş, S. (2001, Aralık 16). Globalleşme, Yerelleşme ve Yerel Medya. Bianet: https://bianet.org/bianet/siyaset/218-globallesme-yerellesme-ve-yerel-medya adresinden alındı
  • Atabek, Ü. (2020). Tarihten Geleceğe İletişim Teknolojileri. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Baldini, M. (2000). İletişim Tarihi. İstanbul: Avcıol Basım Yayın.
  • Birgün. (2021, Şubat 15). Birgün.net: https://www.birgun.net/haber/bir-sure-onceyayin-hayatini-sonlandiran-olay-tv-kapandi-334239 adresinden alındı
  • Cankaya, Ö. (2015). Bir Kitle İletişim Kurumunun Tarihi TRT 1927-2000. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Doğuş Yayın Grubu. (2021, Mayıs 20). Markalarımız NTV: https://www.dogusyayingrubu.com.tr/hakkimizda/markalarimiz/Televizyon/ntv adresinden alındı
  • Ercan, E. E. (2021). İnternetin Gazetecilik ve Haber Kültürüne Etkileri: Gazetelerin Konuya Dair Yaklaşımları. A. E. Dingin içinde, Disiplinlerarası Yaklaşımla Sosyal Medya -2 (Gazetecilikten Halkla İlişkilere İnsan Kaynaklarından Sağlık İletişimine) (s. 9-38). Konya: Literatürk Academia.
  • Güngör, N. (2010). Basın Özgrlüğü Açısından Kurumsallaşma Çabaları: Serbesti ve Kısıtlamalar. N. Güngör içinde, Cumhuriyet Döneminde İletişim Kurumlar, Politikalar (s. 101-127). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Güven, O. Ö. (2007). Küresel Medya-Yerelleşme ve Yerel Medya. S. GEZGİN içinde, Türkiye’de Yerel Basın (s. 321-336). İstanbul: İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Hedding, K. J., Miller, K. C., Abdenour, J., & Blank, J. C. (2019). The Sinclair Effect: Comparing Ownership Influences on Bias in Local TV News Content. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 63(3), 474–493.
  • Kovarik, B. (2011). Revolutions in Communication Media History from Gutenberg to the Digital Age. London: Boomsbury.
  • Kuyucu, M. (2012). Türkiye’de Medya Ekonomisi. İstanbul: Esen Kitap.
  • Özgentürk, N. (2008). Cumhuriyetten Günümüze Basının Kısa Tarihi. İstanbul: Alfa Basım Yayım.
  • Potter, W. J. (2008). Media Literacy. Los Angeles: Sage.
  • Poyraz, B. (2002). Haber ve Haber Programlarında İdeoloji ve Gerçeklik. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Radyo ve Televizyon Üst Kurulu. (2018). Televizyon İzleme Eğilimleri Araştıması - 2018. Ankara: Kamuoyu, Yayın Araştırmaları ve Öçlme Dairesi Başkanlığı.
  • Resmi Gazete. (2011, Mart 3). Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun. Kamu Mevzuat Sistemi: https://kms.kaysis.gov.tr/Home/Kurum/70203335 adresinden alındı
  • Reuters Institute. (2020). Digital News Report 2020. Reuters Institute & University of Oxford.
  • Serim, Ö. (2007). Türk Televizyon Tarihi n1952-2006 . İstanbul : Epsilon Yayıncılık.
  • Sertel, A. (2020, Kasım 26). Sertel’den yerel TV’lere pozitif ayrımcılık çağrısı. Ege Yön Haber. Retrieved from h. Ege Yön Haber: ttp://www.gercekizmir.com/haber/Sertel-den-yerel-TV-lere-pozitif-ayrimcilik-cagrisi/88560 adresinden alındı
  • (2019). Türkiye Radyo ve Televizyon Yayıncılığı Sektör Raporu. RATEM.

News Erosion in Local Television Broadcasting: İzmir Case

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 1, 229 - 248, 31.01.2022
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.997920

Öz

Journalism has had an important place in television broadcasts since its early days. In addition to the daily news, news programs have also been scheduled in broadcasts. The emergence of news channels encouraged a news-oriented approach instead of news units. Recently, a web-based era has developed as communication technologies have developed rapidly, and the boundaries between mass media have been blurred. This transformation has been experienced on a larger scale in local television broadcasting, where local news is of great importance. The study aims to determine the changes in the news production in local television broadcasting. Therefore, the news production of İzmir local televisions and changes for a 30-years-period has been examined considering their reasons. The oral history method has been used through in-depth interviews with people who worked in İzmir channels. It has been observed that the transformation could be categorized under three titles: legal/political, economic, and technical. While legal and political restrictions cause a significant change in the news quality, news from news agencies is in circulation instead of an original and local perspective. Recently, the audience has been seen using new media for local news. The findings indicate an erosion in broadcast journalism and a destructive impact on local televisions.

Proje Numarası

BAP073

Kaynakça

  • Adaklı, G. (2006). Türkiye’de Medya Endüstrisi Neoliberalizm Çağında Mülkiyet ve Kontrol İlişkileri. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • AHM Medya. (2021, Nisan 1). Adana Haber Merkezi: https://www.adanahabermerkezi.com/medya/medyada-deprem-4-uncu-tv-de-kapandi-h48931.html adresinden alındı
  • Akyol, O., & Ünlü, T. T. (2020). Televizyon Yayıncılığı Ve Etkileşimli Televizyon Uygulamaları. E. Sirer içinde, Televizyon 4.0 Toplum 5.0 Döneminde Yeni İzleyici Yeni İzlerkitle (s. 67-95). Konya : Literatürk Academia.
  • Alankuş, S. (2001, Aralık 16). Globalleşme, Yerelleşme ve Yerel Medya. Bianet: https://bianet.org/bianet/siyaset/218-globallesme-yerellesme-ve-yerel-medya adresinden alındı
  • Atabek, Ü. (2020). Tarihten Geleceğe İletişim Teknolojileri. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Baldini, M. (2000). İletişim Tarihi. İstanbul: Avcıol Basım Yayın.
  • Birgün. (2021, Şubat 15). Birgün.net: https://www.birgun.net/haber/bir-sure-onceyayin-hayatini-sonlandiran-olay-tv-kapandi-334239 adresinden alındı
  • Cankaya, Ö. (2015). Bir Kitle İletişim Kurumunun Tarihi TRT 1927-2000. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Doğuş Yayın Grubu. (2021, Mayıs 20). Markalarımız NTV: https://www.dogusyayingrubu.com.tr/hakkimizda/markalarimiz/Televizyon/ntv adresinden alındı
  • Ercan, E. E. (2021). İnternetin Gazetecilik ve Haber Kültürüne Etkileri: Gazetelerin Konuya Dair Yaklaşımları. A. E. Dingin içinde, Disiplinlerarası Yaklaşımla Sosyal Medya -2 (Gazetecilikten Halkla İlişkilere İnsan Kaynaklarından Sağlık İletişimine) (s. 9-38). Konya: Literatürk Academia.
  • Güngör, N. (2010). Basın Özgrlüğü Açısından Kurumsallaşma Çabaları: Serbesti ve Kısıtlamalar. N. Güngör içinde, Cumhuriyet Döneminde İletişim Kurumlar, Politikalar (s. 101-127). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Güven, O. Ö. (2007). Küresel Medya-Yerelleşme ve Yerel Medya. S. GEZGİN içinde, Türkiye’de Yerel Basın (s. 321-336). İstanbul: İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Hedding, K. J., Miller, K. C., Abdenour, J., & Blank, J. C. (2019). The Sinclair Effect: Comparing Ownership Influences on Bias in Local TV News Content. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 63(3), 474–493.
  • Kovarik, B. (2011). Revolutions in Communication Media History from Gutenberg to the Digital Age. London: Boomsbury.
  • Kuyucu, M. (2012). Türkiye’de Medya Ekonomisi. İstanbul: Esen Kitap.
  • Özgentürk, N. (2008). Cumhuriyetten Günümüze Basının Kısa Tarihi. İstanbul: Alfa Basım Yayım.
  • Potter, W. J. (2008). Media Literacy. Los Angeles: Sage.
  • Poyraz, B. (2002). Haber ve Haber Programlarında İdeoloji ve Gerçeklik. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Radyo ve Televizyon Üst Kurulu. (2018). Televizyon İzleme Eğilimleri Araştıması - 2018. Ankara: Kamuoyu, Yayın Araştırmaları ve Öçlme Dairesi Başkanlığı.
  • Resmi Gazete. (2011, Mart 3). Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun. Kamu Mevzuat Sistemi: https://kms.kaysis.gov.tr/Home/Kurum/70203335 adresinden alındı
  • Reuters Institute. (2020). Digital News Report 2020. Reuters Institute & University of Oxford.
  • Serim, Ö. (2007). Türk Televizyon Tarihi n1952-2006 . İstanbul : Epsilon Yayıncılık.
  • Sertel, A. (2020, Kasım 26). Sertel’den yerel TV’lere pozitif ayrımcılık çağrısı. Ege Yön Haber. Retrieved from h. Ege Yön Haber: ttp://www.gercekizmir.com/haber/Sertel-den-yerel-TV-lere-pozitif-ayrimcilik-cagrisi/88560 adresinden alındı
  • (2019). Türkiye Radyo ve Televizyon Yayıncılığı Sektör Raporu. RATEM.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Radyo-Televizyon
Bölüm Türkçe Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mahmut Çağrı İnceoğlu 0000-0003-0851-0112

Ürün Yıldıran Önk 0000-0001-6325-9958

Proje Numarası BAP073
Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2022
Gönderilme Tarihi 20 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA İnceoğlu, M. Ç., & Yıldıran Önk, Ü. (2022). Yerel Televizyon Yayıncılığında Haber Erozyonu: İzmir Örneği. Erciyes İletişim Dergisi, 9(1), 229-248. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.997920