The previous version of this article is in Journal of Erciyes Communication, Volume: 5 Issue: 4, 2018.
TV genres have always been in a transformation process because of cultural and
economical-political reasons. Being hybrid, with regards to their genres, day time
programs also got also their shares from this transformation. Marriage programs
became the most attention-grabbing format among the day time programs in
mainstream TV channels. Marriage programs, a lot of examples of which could
be found on national TV channels and which were broadcasted until 2017, drew
attention as a controversial field with regards to not only broadcasting but also to
their themes and guests within the programs. Together with their success, these
programs were widely criticized and were banned with a decree-law on April
29, 2017. Thus, being the research subject, the program titled as “Esra Erol’da”,
amended its content although went on its broadcasting with the same title. Being
chosen as it used to get the highest ratings within this format, five episodes of Esra
Erol’da program between the dates March 05-09, 2018 was recorded and ideological
discourse of the program was suggested through discourse analysis technique. With
this transformation, the program has become an arena where the language use and
representations were structured more meticulously, social events were brought up
to the agenda and some problems of social life were discussed. Nevertheless, this
new format is still displaying private issues of the people attending the program and
could not get rid of the content in which the matter is made visible but (mostly) not
resolved and dramatic effect is gradually risen and finished at the end like a drama.
In the last analysis, the problematic content structure of the day time marriage
programs, which changed shell, keeps its existence after evolving.
TV Day Time Programs Marriage Programs Reality Show İdeological Discourse
Bu makalenin eski sürümü Erciyes İletişim Dergisinin Cilt: 5 Sayı: 4 2018 tarihli sayısında yer akmaktadır.
Televizyon türleri, kültürel ve ekonomi-politik nedenlerle her zaman bir dönüşüm
içerisindedir. Tür açısından melez bir yapısı olan gündüz kuşağı programları
da bu değişimden nasibini almıştır. Anaakım televizyon kanallarında yer alan
gündüz kuşağı programlarının en dikkat çeken formatını ise evlilik programları
oluşturmuştur. Türkiye’de 2017 yılına dek yayınlanmaya devam eden ve ulusal
televizyon kanallarında pek çok örneğine rastlanan evlilik programları, sadece
yayıncılık açısından değil aynı zamanda konuları ve konuklarıyla tartışmalı bir
alan olarak dikkatleri üzerine çekmiştir. Reyting başarılarının yanında fazlaca
eleştiri alan bu programlar, 29 Nisan 2017’de kanun hükmünde kararname ile
yasaklanmıştır. Bu nedenle, araştırmanın konusunu oluşturan “Esra Erol’da”
programı, aynı isimle yayın hayatına devam etse de içerik değişikliğine gitmek
zorunda kalmıştır. Bu format içerisinde en fazla reyting alan program olduğu için
seçilen Esra Erol’da programının 05-09 Mart 2018 tarihleri arasında yayınlanan beş
programı kayıt altına alınmış ve söylem analizi tekniği kullanılarak ideolojik söylemi
ortaya konulmuştur. Bu değişimle birlikte program; dil kullanımı ve temsiliyetlerin
daha titiz yapılandırıldığı, toplumsal olayların gündeme taşınmaya başlandığı
ve sosyal hayatın bir takım problemlerinin tartışıldığı bir arena haline gelmiştir.
Ancak bu yeni format, programda yer alan kişilerin hala mahrem konularını gözler
önüne sermekte, olayı görünür kılıp (çoğu kez) çözüme ulaştırmadan tıpkı kurgusal
bir drama izler gibi dramatik etkinin giderek yükseldiği ve sonunda final yaptığı
içerikten kurtulamamıştır. Son tahlilde, kabuk değiştiren gündüz kuşağı evlilik
programlarının sorunlu içerik yapısı evrilerek varlığını devam ettirmektedir.
Televizyon Gündüz Kuşağı Evlilik Programları Reality Show İdeolojik Söylem
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Düzeltme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Temmuz 2022 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 2 |