Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Role of Collective Unconscious Elements in The Use of Fear with Social Content in Advertisements

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 1, 253 - 281, 30.01.2023
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1172573

Öz

Today, the unconscious is the phenomenon that many people know and the first resource to explain their dreams and psychological problems in their own lives. On the other hand, in analytical psychology, the collective unconscious is crucial and expanded. Today's fear changed to losing statues and being ostracized. In this context, the study aims to measure the presence of social fear in Turkish society and explain how collective consciousness became a resource for social fears. Therefore, this study used mixed research methods. The first stage of the mixed research determined that individuals have social and physical fears through an online questionnaire study conducted on 450 university student participants aged 18-24. In the second stage, through in-depth online interviews with ten people with the highest social fear, it was resolved that Turkish university students have social fears rather than physical fears. The collective unconscious patterns shaped these fears. The study is significant in determining the fear types of our society by using the mixed research method and examining the relationship between effective social fear in advertising and the collective unconscious.

Kaynakça

  • Arseven, A. (2016). Öz Yeterlilik: Bir Kavram Analizi. Journal of Turkish Studies, 11(19), 63–79. https://doi.org/10.7827/turkishstudies.10001
  • Atılgan, H., Saçkes, M., Yurdugül, H., & Çırak, Y. (2007). Korku Yaşantıları Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(28), 79–94.
  • Avşaroğlu, S., & Üre, Ö. (2007). Üniversite Öğrencilerinin Karar Vermede Özsaygı, Karar Verme ve Stresle Başaçıkma Stillerinin Benlik Saygısı ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 18, 85–100.
  • Balcı, Ş. (2007). Negatif Siyasal Reklamlarda İkna Edici Mesaj Stratejisi Olarak Korku Çekiciliği Kullanımı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17, 73–106. https://dergipark.org.tr/tr/pub/susbed/issue/61793/924123
  • Barthes, R. (2011). Çağdaş Söylenler. Metis Yayınları.
  • Bennet, E. A. (1961). C.G. Jung. Barrie and Rockliff.
  • Bobbio, A., & Sarrica, M. (2009). Horizontal and vertical individualism and collectivism: An italian adaptation of singelis et al.’s scale and its relations with conflict management and leadership styles. TPM - Testing, Psychometrics, Methodology in Applied Psychology, 16(4).
  • Brennan, L., & Binney, W. (2010). Fear, guilt, and shame appeals in social marketing. Journal of Business Research, 63(2), 140–146. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2009.02.006
  • Bruce, L., & Berg, H. L. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Eğitim Yayınevi. https://books.google.com.tr/books?id=evyiDwAAQBAJ
  • Çelik, R., Durmaz, M., Yorulmaz, R., Varol, T., Polat, F. N., Bacanli, N., Yalçın, B., & Türkmen, Z. (2016). Risk İletişimi Kapsamında Sigara Paketleri Üzerindeki Görsel Uyarı Niteliği Taşıyan Mesajların Sigara Kullanımına Etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(25), 1–22.
  • Cerf, M., Greenleaf, E., Meyvis, T., & Morwitz, V. G. (2015). Using single-neuron recording in marketing: Opportunities, challenges, and an application to fear enhancement in communications. Journal of Marketing Research, 52(4). https://doi.org/10.1509/jmr.13.0606
  • Creswell, J. W., & Clark, V. L. P. (2011). Designing and Conducting Mixed Methods Research. SAGE Publications. https://books.google.com.tr/books?id=YcdlPWPJRBcC
  • Elden, M., & Bakır, U. (2010). Reklam Çekicilikleri. İletişim Yayınları.
  • Freud, S. (1996). Düşlerin Yorumu I. Payel Yayınları.
  • Freud, S. (2016). Psikopatoloji Üzerine. Öteki Yayınevi.
  • Gegez, A. E. (2019). Pazarlama Araştırmaları. Beta Yayıncılık.
  • Goffman, E. (2014). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. Metis Yayınları.
  • Goffman, E. (2020). Reklamlarda Toplumsal Cinsiyet. Heretik Yayınları.
  • Gullone, E., King, N. J., & Ollendick, T. H. (2000). The Development and Psychometric Evaluation of the Fear Experiences Questionnaire: An Attempt to Disentangle the Fear and Anxiety Constructs. Clinical Psychology and Psychotherapy, 7(1), 61–75. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-0879(200002)7:1<61::AID-CPP227>3.0.CO;2-P
  • Hyman, M. R., Tansey, R., & Clark, J. W. (1994). Research on advertising ethics: Past, present, and future. Journal of Advertising, 23(3). https://doi.org/10.1080/00913367.1994.10673446
  • Janis, I. L. (1967). Attitude Change: Recent Developments in Theory and Experimental Research. Advances in Experimental Social Psychology, 166–225.
  • Janis, I. L., & Feshbach, S. (1954). Personality Differences Associated with Responsiveness to Fear‐Arousing Communications. Journal of Personality, 23(2), 154–166. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1954.tb01145.x
  • Jung, C. G. (2016a). Analitik Psikoloji Sözlüğü. Pinhan Yayıncılık.
  • Jung, C. G. (2016b). İnsan Ruhuna Yöneliş. Say Yayınları.
  • Jung, C. G. (2021). Analitik Psikoloji Üzerine İki Deneme. Pinhan Yayıncılık.
  • Kagitçibaşi, Ç., & Berry, W. (1989). Current Research and Trends. Annual review of psychology, 40, 493–531. http://www.annualreviews.org/doi/pdf/10.1146/annurev.ps.40.020189.002425
  • Kavut, S. (2020). Carl Gustav Jung: Kavramları, Kuramları Ve Düşünce Yapısı Üzeri̇ne Bi̇r İnceleme. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 6(2), 681–695. https://doi.org/10.46442/intjcss.620975
  • Köken, N. (2019). Antik Çağdan Günümüz Popüler Kültürüne Kahramanın Değişen İmgeleri. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 9(20), 79–100. https://doi.org/10.16950/iujad.541544
  • Laroche, M., Toffoli, R., Zhang, Q., & Pons, F. (2001). A cross-cultural study of the persuasive effect of fear appeal messages in cigarette advertising: China and canada. International Journal of Advertising, 20(3). https://doi.org/10.1080/02650487.2001.11104895
  • Latour, M. S., & Rotfeld, H. J. (1997). There are threats and (maybe) fear-caused arousal: Theory and confusions of appeals to fear and fear arousal itself. Journal of Advertising, 26(3), 45–59. https://doi.org/10.1080/00913367.1997.10673528
  • Leventhal, H., Watts, J. C., & Pagano, F. (1967). Effects of fear and instructions on how to cope with danger. Journal of Personality and Social Psychology, 6(3), 313–321. https://doi.org/10.1037/h0021222
  • Maslow, A. H. (1954). Motivation and personality. Içinde Motivation and personality. Harpers.
  • Öhman, A. (1986). Face the beast and fear the face: Animal and social fears as prototypes for evolutionary analyses of emotion. Içinde Psychophysiology (C. 23, Sayı 2, ss. 123-145.).
  • Öhman, A., Flykt, A., & Esteves, F. (2001). Emotion drives attention: Detecting the snake in the grass. Journal of Experimental Psychology: General, 130(3). https://doi.org/10.1037/0096-3445.130.3.466
  • Öhman, A., & Mineka, S. (2001). Fears, phobias, and preparedness: Toward an evolved module of fear and fear learning. Psychological Review, 108(3). https://doi.org/10.1037/0033-295X.108.3.483
  • Papadopoulos, R. K. (2012). The Handbook of Jungian Psychology. Içinde The Handbook of Jungian Psychology. https://doi.org/10.4324/9780203489680
  • Peters, G. J. Y., Ruiter, R. A. C., & Kok, G. (2014). Threatening communication: A qualitative study of fear appeal effectiveness beliefs among intervention developers, policymakers, politicians, scientists, and advertising professionals. International Journal of Psychology, 49(2), 71–79. https://doi.org/10.1002/ijop.12000
  • Ray, M. L., & Wilkie, W. L. (1970). Fear: The Potential of an Appeal Neglected by Marketing. Journal of Marketing, 34(1), 54–62.
  • Rogers, R. W. (1975). A Protection Motivation Theory of Fear Appeals and Attitude Change1. The Journal of Psychology, 91(1), 93–114. https://doi.org/10.1080/00223980.1975.9915803
  • Rotfeld, H. J. (1988). Fear appeals and persuasion: Assumptions and errors in advertising research. Current Issues and Research in Advertising, 11(1–2), 21–40. https://doi.org/10.1080/01633392.1988.10504926
  • Schoenbachler, D. D., & Whittler, T. E. (1996). Adolescent processing of social and physical threat communications. Journal of Advertising, 25(4), 37–54. https://doi.org/10.1080/00913367.1996.10673511
  • Sekaran, U. (2003). Research Methods for Business: A Skill-building Approach. John&Wiley Sons. https://books.google.com.tr/books?id=0aAsAAAACAAJ
  • Singelis, T. M., Triandis, H. C., Bhawuk, D. P. S., & Gelfand, M. J. (1995). Horizontal and Vertical Dimensions of Individualism and Collectivism: A Theoretical and Measurement Refinement. Cross-Cultural Research, 29(3), 240–275. https://doi.org/10.1177/106939719502900302
  • Snowden, R. (2012). Jung Kilit Fikirler. Optimist Yayınları.
  • Sweeney, K., Supervisor, T., & Stephens, S. (2012). A study of the Road Safety Authorities use of fear appeals to communicate a public health message MSc in Marketing Practice. July.
  • Tan, M. (2019). Tüketim Kültürü Bağlamında İstek ve İhtiyaçların Oluşumu : Kavramsal Bir Analiz Formation Of Wishes And Needs In The Context Of Consumption Culture : A Conceptual Analysis. Fırat Üniversitesi İİBF Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(2), 193–218.
  • Tomsic, S. (2017). Kapitalist Bilinçdışı. Metis Yayınları.
  • Toth, M. (2014). The Role of Self-Concept in Consumer Behavior By Greenspun College of Urban Affairs. UNLV Theses, Dissertations, Professional Papers, and Capstones, 2161.
  • Tura, S. M. (2021). Freud’dan Lacan’a Psikanaliz. Metis Yayınları.
  • Wheatley, J. J. (1971). Marketing and the Use of Fear- or Anxiety-Arousing Appeals. Journal of Marketing, 35(2). https://doi.org/10.2307/1249919
  • Witte, K. (1992). Putting the fear back into fear appeals: The extended parallel process model. Içinde Communication Monographs (C. 59, Sayı 4, ss. 329–349). https://doi.org/10.1080/03637759209376276
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, D., & Uzunsakal, E. (2018). Alan Araştırmalarında Güvenilirlik Testlerinin Karşılaştırılması ve Tarımsal Veriler Üzerine Bir Uygulama. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 14–28. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iuusbd/issue/38311/399621

Kolektif Bilinçdışı Unsurların Reklamlarda Sosyal İçerikli Korku Kullanımı Üzerindeki Rolü

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 1, 253 - 281, 30.01.2023
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1172573

Öz

Günümüzde bilinçdışı, birçok kişinin bildiği ve kendi hayatında rüyalarını, psikolojik sorunlarını açıklamakta ilk başvurduğu olgudur. Analitik psikolojide ise kavram kolektif bilinçdışı olarak genişletilmiş haliyle, özellikle toplumların kültürle harmanlanmış, bütün kalıp yapılarını taşıma görevi nedeniyle oldukça önemlidir. Korkularını, kaygılarını bireysel bilinçdışı bağlamında açıklama ihtiyacı hisseden bireyin, günümüzde toplum kaynaklı korkularını çözmekte ise, başvuracağı yere dair bir bilgisi yoktur. Ancak, aslında statüsünü kaybetmekten, dışlanmaktan korkan bireyin çözümü kolektif bilinçdışında gizlenmiştir. Bu bağlamda çalışmanın amacı, Türk toplumunun sosyal korku varlığını, nicel araştırma yöntemleriyle ölçümlemek ve sosyal korkunun etkin kullanımında, kolektif bilinçdışı unsurların yerini nitel araştırma yöntemleri ile tespit edebilmektir. Karma araştırmanın ilk aşamasında 18-24 yaş arası 450 üniversite öğrencisi katılımcı üzerinde yapılan çevrim içi anket çalışmasıyla, bireylerin fiziksel korkularının yanı sıra sosyal korkularının da olduğu saptanmıştır. İkinci aşamada ise sosyal korkusu en yüksek 10 kişiyle gerçekleştirilen çevrim içi derinlemesine görüşmelerle Türk üniversite öğrencilerinin fiziksel korkulardan çok sosyal korkular taşıdıkları ve bu korkularının kolektif bilinçdışı kalıplar doğrultusunda şekillendiği belirlenmiştir. Çalışma, karma araştırma yöntemi kullanılarak toplumumuzun korku türlerinin belirlenmesi ve reklamda kullanılabilecek etkin sosyal korku ile kolektif bilinçdışı arasındaki ilişkinin çözümlenmesi adına oldukça önemlidir.

Kaynakça

  • Arseven, A. (2016). Öz Yeterlilik: Bir Kavram Analizi. Journal of Turkish Studies, 11(19), 63–79. https://doi.org/10.7827/turkishstudies.10001
  • Atılgan, H., Saçkes, M., Yurdugül, H., & Çırak, Y. (2007). Korku Yaşantıları Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(28), 79–94.
  • Avşaroğlu, S., & Üre, Ö. (2007). Üniversite Öğrencilerinin Karar Vermede Özsaygı, Karar Verme ve Stresle Başaçıkma Stillerinin Benlik Saygısı ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 18, 85–100.
  • Balcı, Ş. (2007). Negatif Siyasal Reklamlarda İkna Edici Mesaj Stratejisi Olarak Korku Çekiciliği Kullanımı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17, 73–106. https://dergipark.org.tr/tr/pub/susbed/issue/61793/924123
  • Barthes, R. (2011). Çağdaş Söylenler. Metis Yayınları.
  • Bennet, E. A. (1961). C.G. Jung. Barrie and Rockliff.
  • Bobbio, A., & Sarrica, M. (2009). Horizontal and vertical individualism and collectivism: An italian adaptation of singelis et al.’s scale and its relations with conflict management and leadership styles. TPM - Testing, Psychometrics, Methodology in Applied Psychology, 16(4).
  • Brennan, L., & Binney, W. (2010). Fear, guilt, and shame appeals in social marketing. Journal of Business Research, 63(2), 140–146. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2009.02.006
  • Bruce, L., & Berg, H. L. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Eğitim Yayınevi. https://books.google.com.tr/books?id=evyiDwAAQBAJ
  • Çelik, R., Durmaz, M., Yorulmaz, R., Varol, T., Polat, F. N., Bacanli, N., Yalçın, B., & Türkmen, Z. (2016). Risk İletişimi Kapsamında Sigara Paketleri Üzerindeki Görsel Uyarı Niteliği Taşıyan Mesajların Sigara Kullanımına Etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(25), 1–22.
  • Cerf, M., Greenleaf, E., Meyvis, T., & Morwitz, V. G. (2015). Using single-neuron recording in marketing: Opportunities, challenges, and an application to fear enhancement in communications. Journal of Marketing Research, 52(4). https://doi.org/10.1509/jmr.13.0606
  • Creswell, J. W., & Clark, V. L. P. (2011). Designing and Conducting Mixed Methods Research. SAGE Publications. https://books.google.com.tr/books?id=YcdlPWPJRBcC
  • Elden, M., & Bakır, U. (2010). Reklam Çekicilikleri. İletişim Yayınları.
  • Freud, S. (1996). Düşlerin Yorumu I. Payel Yayınları.
  • Freud, S. (2016). Psikopatoloji Üzerine. Öteki Yayınevi.
  • Gegez, A. E. (2019). Pazarlama Araştırmaları. Beta Yayıncılık.
  • Goffman, E. (2014). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. Metis Yayınları.
  • Goffman, E. (2020). Reklamlarda Toplumsal Cinsiyet. Heretik Yayınları.
  • Gullone, E., King, N. J., & Ollendick, T. H. (2000). The Development and Psychometric Evaluation of the Fear Experiences Questionnaire: An Attempt to Disentangle the Fear and Anxiety Constructs. Clinical Psychology and Psychotherapy, 7(1), 61–75. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-0879(200002)7:1<61::AID-CPP227>3.0.CO;2-P
  • Hyman, M. R., Tansey, R., & Clark, J. W. (1994). Research on advertising ethics: Past, present, and future. Journal of Advertising, 23(3). https://doi.org/10.1080/00913367.1994.10673446
  • Janis, I. L. (1967). Attitude Change: Recent Developments in Theory and Experimental Research. Advances in Experimental Social Psychology, 166–225.
  • Janis, I. L., & Feshbach, S. (1954). Personality Differences Associated with Responsiveness to Fear‐Arousing Communications. Journal of Personality, 23(2), 154–166. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1954.tb01145.x
  • Jung, C. G. (2016a). Analitik Psikoloji Sözlüğü. Pinhan Yayıncılık.
  • Jung, C. G. (2016b). İnsan Ruhuna Yöneliş. Say Yayınları.
  • Jung, C. G. (2021). Analitik Psikoloji Üzerine İki Deneme. Pinhan Yayıncılık.
  • Kagitçibaşi, Ç., & Berry, W. (1989). Current Research and Trends. Annual review of psychology, 40, 493–531. http://www.annualreviews.org/doi/pdf/10.1146/annurev.ps.40.020189.002425
  • Kavut, S. (2020). Carl Gustav Jung: Kavramları, Kuramları Ve Düşünce Yapısı Üzeri̇ne Bi̇r İnceleme. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 6(2), 681–695. https://doi.org/10.46442/intjcss.620975
  • Köken, N. (2019). Antik Çağdan Günümüz Popüler Kültürüne Kahramanın Değişen İmgeleri. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 9(20), 79–100. https://doi.org/10.16950/iujad.541544
  • Laroche, M., Toffoli, R., Zhang, Q., & Pons, F. (2001). A cross-cultural study of the persuasive effect of fear appeal messages in cigarette advertising: China and canada. International Journal of Advertising, 20(3). https://doi.org/10.1080/02650487.2001.11104895
  • Latour, M. S., & Rotfeld, H. J. (1997). There are threats and (maybe) fear-caused arousal: Theory and confusions of appeals to fear and fear arousal itself. Journal of Advertising, 26(3), 45–59. https://doi.org/10.1080/00913367.1997.10673528
  • Leventhal, H., Watts, J. C., & Pagano, F. (1967). Effects of fear and instructions on how to cope with danger. Journal of Personality and Social Psychology, 6(3), 313–321. https://doi.org/10.1037/h0021222
  • Maslow, A. H. (1954). Motivation and personality. Içinde Motivation and personality. Harpers.
  • Öhman, A. (1986). Face the beast and fear the face: Animal and social fears as prototypes for evolutionary analyses of emotion. Içinde Psychophysiology (C. 23, Sayı 2, ss. 123-145.).
  • Öhman, A., Flykt, A., & Esteves, F. (2001). Emotion drives attention: Detecting the snake in the grass. Journal of Experimental Psychology: General, 130(3). https://doi.org/10.1037/0096-3445.130.3.466
  • Öhman, A., & Mineka, S. (2001). Fears, phobias, and preparedness: Toward an evolved module of fear and fear learning. Psychological Review, 108(3). https://doi.org/10.1037/0033-295X.108.3.483
  • Papadopoulos, R. K. (2012). The Handbook of Jungian Psychology. Içinde The Handbook of Jungian Psychology. https://doi.org/10.4324/9780203489680
  • Peters, G. J. Y., Ruiter, R. A. C., & Kok, G. (2014). Threatening communication: A qualitative study of fear appeal effectiveness beliefs among intervention developers, policymakers, politicians, scientists, and advertising professionals. International Journal of Psychology, 49(2), 71–79. https://doi.org/10.1002/ijop.12000
  • Ray, M. L., & Wilkie, W. L. (1970). Fear: The Potential of an Appeal Neglected by Marketing. Journal of Marketing, 34(1), 54–62.
  • Rogers, R. W. (1975). A Protection Motivation Theory of Fear Appeals and Attitude Change1. The Journal of Psychology, 91(1), 93–114. https://doi.org/10.1080/00223980.1975.9915803
  • Rotfeld, H. J. (1988). Fear appeals and persuasion: Assumptions and errors in advertising research. Current Issues and Research in Advertising, 11(1–2), 21–40. https://doi.org/10.1080/01633392.1988.10504926
  • Schoenbachler, D. D., & Whittler, T. E. (1996). Adolescent processing of social and physical threat communications. Journal of Advertising, 25(4), 37–54. https://doi.org/10.1080/00913367.1996.10673511
  • Sekaran, U. (2003). Research Methods for Business: A Skill-building Approach. John&Wiley Sons. https://books.google.com.tr/books?id=0aAsAAAACAAJ
  • Singelis, T. M., Triandis, H. C., Bhawuk, D. P. S., & Gelfand, M. J. (1995). Horizontal and Vertical Dimensions of Individualism and Collectivism: A Theoretical and Measurement Refinement. Cross-Cultural Research, 29(3), 240–275. https://doi.org/10.1177/106939719502900302
  • Snowden, R. (2012). Jung Kilit Fikirler. Optimist Yayınları.
  • Sweeney, K., Supervisor, T., & Stephens, S. (2012). A study of the Road Safety Authorities use of fear appeals to communicate a public health message MSc in Marketing Practice. July.
  • Tan, M. (2019). Tüketim Kültürü Bağlamında İstek ve İhtiyaçların Oluşumu : Kavramsal Bir Analiz Formation Of Wishes And Needs In The Context Of Consumption Culture : A Conceptual Analysis. Fırat Üniversitesi İİBF Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(2), 193–218.
  • Tomsic, S. (2017). Kapitalist Bilinçdışı. Metis Yayınları.
  • Toth, M. (2014). The Role of Self-Concept in Consumer Behavior By Greenspun College of Urban Affairs. UNLV Theses, Dissertations, Professional Papers, and Capstones, 2161.
  • Tura, S. M. (2021). Freud’dan Lacan’a Psikanaliz. Metis Yayınları.
  • Wheatley, J. J. (1971). Marketing and the Use of Fear- or Anxiety-Arousing Appeals. Journal of Marketing, 35(2). https://doi.org/10.2307/1249919
  • Witte, K. (1992). Putting the fear back into fear appeals: The extended parallel process model. Içinde Communication Monographs (C. 59, Sayı 4, ss. 329–349). https://doi.org/10.1080/03637759209376276
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, D., & Uzunsakal, E. (2018). Alan Araştırmalarında Güvenilirlik Testlerinin Karşılaştırılması ve Tarımsal Veriler Üzerine Bir Uygulama. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 14–28. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iuusbd/issue/38311/399621
Toplam 53 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları, Halkla İlişkiler
Bölüm Türkçe Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gizem Özdel 0000-0003-1434-8051

Betül Özkaya 0000-0001-6946-9403

Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2023
Gönderilme Tarihi 8 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özdel, G., & Özkaya, B. (2023). Kolektif Bilinçdışı Unsurların Reklamlarda Sosyal İçerikli Korku Kullanımı Üzerindeki Rolü. Erciyes İletişim Dergisi, 10(1), 253-281. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1172573