Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examining the Economical Conditions of Journalism on YouTube and the Limits Drawn by the Platform

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 2, 725 - 747, 30.07.2023
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1269517

Öz

Especially when trying to maintain a disciplined business model such as journalism through social media platforms, journalists are faced with certain responsibilities. It is because, no matter how accurate and valid the business model may be, it is very difficult to achieve success without adhering to the basic criteria, guidelines, and explanations provided by social media platforms. Conversely, even if the workflow is inconsistent and inappropriate, it can still succeed if it aligns with the platform's criteria, rules, and explanations. Therefore, an organization aiming to develop a business model on a social media platform should first follow the policies, publication understanding, rules, and explanations set forth by the relevant social media platform. Based on this information, the YouTube platform was determined as a sample for this qualitative research study and the study examines the necessary conditions for journalism and earning financial income on the platform within the framework of YouTube principles and policies. The study utilizes a qualitative research method and applies descriptive analysis to investigate YouTube's broadcasting principle regarding the requirements of journalism practices. Furthermore, the study seeks to evaluate the degree of concurrence between the principles and policies of YouTube and those derived from liberal political economies. The findings indicate significant overlaps between YouTube policies, the global media logic, and the conditions for earning financial income.

Kaynakça

  • Başaran, F. (2014). Giriş: Marx, medya, meta ve sermaye birikimi. İçinde Medya, meta ve sermaye birikimi: Marx geri döndü (ss. 11-20). Nota Bene Yayınları.
  • Başlar, G. (2013). Yeni medyanın gelişimi ve dijitalleşen kapitalizm. Akademik Bilişim, 4(11), 2019.
  • Bulut, S. (2020a). Egemen söylemin kıyısındakiler: Alternatif bir platform olarak Youtube’da gazetecilik ve gazeteciler üzerine bir inceleme. Erciyes İletişim Dergisi, 7(2), 727-748.
  • Bulut, S. (2020b). Yazılı basın sınır ötesinde: İçeriğin kâğıttan videoya dönüşümü ve gazetelerin YouTube platformundaki habercilik deneyimleri. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 10(4), 555-572.
  • Çalışkan, M., & Mencik, Y. (2015). Değişen dünyanin yeni yüzü: Sosyal medya. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 50, 254-277.
  • Çolak, Y., & Zinderen, A. (2023). Youtube haberciliği üzerine dijital etnografik bir araştırma ve gazeteci görüşleri: Cüneyt Özdemir ve Nevşin Mengü Youtube haber kanalları örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(1), 249-279.
  • Dağtaş, E., & Yıldız, M. E. (2015). Türkiye’de “izleyicinin metalaşması”: Televizyon dizilerinin sosyal reyting ölçümlerinin eleştirel ekonomi politik çözümlemesi. Global Media Journal: Turkish Edition, 5(10).
  • Enfroy, A. (2019, Mayıs 1). How to Make Money on YouTube in 2023 (Top 7 Ways) [Blog]. Adam Enfroy. https://www.adamenfroy.com/how-to-make-money-on-youtube
  • Erdoğan, İ. (2012). Medya’ya Marks’ın bakışıyla bakmak. Everest Yayınları.
  • Erdoğan, İ. (2020). Yeni medya aptallığı: YouTube videolarında aptalca şeyler yapmanın ve söylemenin ekonomi politiği. TRT Akademi, 5(10), 742-765.
  • Freedman, D. (2020). ‘Yeni’ haber ortamının ekonomi politiği. İçinde N. Fenton (Ed.), & S. Bulut (Çev.), Yeni medya eski haber. Doruk Yayımcılık.
  • Gürsoy, S. (2021, Kasım 17). YouTube algoritması nedir ? Vayes.com. https://www.vayes.com.tr/tr/blog/youtube-algoritmasi-nedir
  • Hansen, M. B. N. (2004). New philosophy for new media. MIT press.
  • Hanson, G., & Haridakis, P. (2008). YouTube users watching and sharing the news: A uses and gratifications approach. Journal of Electronic Publishing, 11(3).
  • Hermida, A. (2012). Social journalism: Exploring how social media is shaping journalism. İçinde The handbook of global online journalism (C. 12, ss. 309-328). y John Wiley & Sons, Inc.
  • Hermida, A. (2018). Social media and journalism. İçinde J. Burgess, T. Poell, & A. Marwick (Ed.), The SAGE handbook of social media. SAGE.
  • Howe, J. (2008). Crowdsourcing: How the power of the crowd is driving the future of business. Random House.
  • İrfan, E., & Korkmaz, A. (2010). Öteki Kuram. Erk Yayınları.
  • Jenkins, H. (2006). Convergence culture: Where old and new media collide.
  • Kalsın, B. (2016). Mobil Habercilik ve Sosyal Medya: Haber Yazım Yöntemleri Üzerine Bir Araştırma. İçinde A. Büyükaslan & K. Ali Murat (Ed.), Sosyal medya araştırmaları 3 Göz(et)lenen Toplumdan Göz(et)lenen Bireye (ss. 341-366). Çizgi Kitabevi.
  • Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business horizons, 53(1), 59-68.
  • Kara, T. (2013). Sosyal medya endüstrisi. Beta Yayıncılık.
  • Karaduman, E. D. (2022). Dijital çağda “haber”dar etme pratiğinin dönüşümü üzerine: Cüneyt Özdemir Youtube kanalı örneği. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, 10, 35-51.
  • Kesgin, Y. (2021). Yeni medyada islamofobi’nin yeniden üretimi: 9gag örneği. İçinde N. Tarhan & A. Tutgun Ünal (Ed.), Sosyal Medya Psikolojisi (ss. 113-127). Der Yayınları.
  • Kılınç, Ş. (2018, Kasım 14). YouTube algoritması aslında nasıl çalışıyor? Webtekno.com. https://www.webtekno.com/youtuber-larin-basinin-belasi-olan-youtube-algoritmasi-aslinda-nasil-calisiyor-h57139.html
  • Lewis, S., & Molyneux, L. (2019). HICSS 2019. İçinde B. Tung (Ed.), Social media and journalism: 10 years later, untangling key assumptions (C. 2019, ss. 1-10). ScholarSpace / AIS Electronic Library (AISeL).
  • Loosen, W., & Schmidt, J. H. (2012). (Re-) discovering the audience: The relationship between journalism and audience in networked digital media. Information, Communication & Society, 15(6), 867-887.
  • Lopezosa, C., Orduña-Malea, E., & Pérez-Montoro, M. (2020). Making video news visible: Identifying the optimization strategies of the cybermedia on YouTube using web metrics. Journalism practice, 14(4), 465-482.
  • Marx, K. (2011). Ekonomi politiğin eleştirisine katkı (S. Belli, Çev.). Sol Yayınları.
  • Miller, D. (2021, Aralık 16). YouTube’dan nasıl para kazanılır? Bu ipuçlarını deneyin. GoDaddy. https://tr.godaddy.com/blog/youtubedan-nasil-para-kazanilir-bu-ipuclarini-deneyin/
  • Morin, D. (2008, Mayıs 9). Announcing Facebook Connect [Meta Blog]. Meta for Developers. https://developers.facebook.com/blog/post/2008/05/09/announcing-facebook-connect/
  • Peer, L., & Ksiazek, T. B. (2011). YouTube and the challenge to journalism: New standards for news videos online. Journalism studies, 12(1), 45-63.
  • Poyraz, B. (2013). Kitle iletişim kuramları. İçinde H. Tüfekçioğlu (Ed.), İletişim Sosyolojisi (ss. 52-76). Anadolu Üniversitesi.
  • Stefanski, R. (2023, Şubat 2). How to make money on YouTube in 2023 13 Profitable Ideas. OneHourProfessor. https://onehourprofessor.com/how-to-make-money-on-youtube/
  • Taner, E. G., & Yükçü, S. (2019). Sosyal medya ekonomisinde maliyet ve fayda analizi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 33(4), 1381-1393.
  • Thurman, N., & Walters, A. (2013). Live blogging–digital journalism’s pivotal platform? A case study of the production, consumption, and form of live blogs at Guardian. co. UK. Digital journalism, 1(1), 82-101.
  • Tok, İ. (2021). Ulusal gazetelerin bir haber mecrası olarak Youtube’u kullanma biçimlerinin incelenmesi. Selçuk İletişim, 14(1), 306-335.
  • Uzunoğlu, S., & Uyar, V. (t.y.). YouTube’daki bağımsız haber ve yorum kanallarında konuk profilleri. Dijital Medya Araştırmaları Derneği.
  • Yaylagül, L. (2013). Bilgisayar ve internetin ekonomi politiği. Global Media Journal: Turkish Edition, 4(7), 214-236.
  • Yeni İş Fikirleri. (2021). YouTube algoritması nasıl çalışıyor? yeniisfikirleri.net. https://www.yeniisfikirleri.net/youtube-algoritmasi-nasil-calisiyor/
  • YouTube. (2023a). Yayıncıya ilişkin bilgi paneli—YouTube Yardım. YouTube Yardım. https://support.google.com/youtube/answer/7630512?hl=tr&ref_topic=9257092
  • YouTube. (2023b). YouTube iş ortağı programı’nda shorts: Uygunluk, reklam geliri paylaşımı ve analizler. YouTube Creators. https://www.youtube.com/channel/UCkRfArvrzheW2E7b6SVT7vQ#strategies-zippy-link-12
  • Zinderen, A. (2021). Youtube ortamındaki haberciliği haritalandırmak: Gazetecilerin Youtube haber kanalları üzerine tanımlayıcı bir çalışma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(3), 932-950.

YouTube’da Haberciliğin Maddi Koşulları ve Platformun Çizdiği Sınırların İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 2, 725 - 747, 30.07.2023
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1269517

Öz

Sosyal medya ortamlarından maddi gelir elde etmenin yolları ve koşulları geleneksel medyada var olan yöntemlerden oldukça farklıdır. Her bir sosyal medya platformunun benzer kriterleri olmakla birlikte, platform bazında önemli farklılıklar da bulunmaktadır. Özellikle habercilik gibi disiplin gerektiren bir iş modelini sosyal medya platformları üzerinden sürdürmeye çalışmak, sözü edilen kriterlerle birleşince habercilere ayrıca birtakım sorumluluklar getirmektedir. Çünkü sosyal medya platformlarının temel kriter, yönlendirme ve açıklamalarına riayet etmeden iş modelinin kendi içerisindeki tutarlılığı ve geçerliliği ne kadar doğru olursa olsun başarılı olmak bir hayli zordur. Bunun aksine iş akışı tutarsız ve uygunsuz biçimde yapılmasına rağmen platform kriter, kural ve açıklamalarına bağlı olarak yapılması başarıyı getirebilmektedir. Bu nedenle bir sosyal medya platformu üzerinde iş modeli geliştirmek amacında olan bir oluşumun öncelikle ilgili sosyal medya platformunun politikalarını, yayın anlayışını, kural ve açıklamalarını iyi bir şekilde takip etmesi gerekmektedir. Bu bilgiler ışığında bu makale çalışmasında YouTube platformu örneklem olarak belirlenmiş ve platform üzerinden habercilik yapabilmek ve maddi gelir elde edebilmek için gerekli koşulların neler olduğu YouTube ilke ve politikaları çerçevesinde incelenmiştir. Nitel araştırma yöntemi ile tasarlanan bu çalışmada YouTube ilke ve yayın politikaları incelenecek veri olarak belirlenmiş ve betimsel analize tabii tutulmuştur. Çalışmanın amacı YouTube yayın ilkelerinin habercilik pratiklerinin gereklilikleri açısından incelenmesidir. Ayrıca YouTube ilke ve politikalarının liberal ekonomi politik ilkelerle ne kadar örtüştüğünün incelenmesi de bir diğer amaçtır. Sonuç olarak, YouTube politikaları ile küresel medya mantığının maddi gelir elde etme koşullarının önemli derecede örtüştüğü anlaşılmaktadır.

Kaynakça

  • Başaran, F. (2014). Giriş: Marx, medya, meta ve sermaye birikimi. İçinde Medya, meta ve sermaye birikimi: Marx geri döndü (ss. 11-20). Nota Bene Yayınları.
  • Başlar, G. (2013). Yeni medyanın gelişimi ve dijitalleşen kapitalizm. Akademik Bilişim, 4(11), 2019.
  • Bulut, S. (2020a). Egemen söylemin kıyısındakiler: Alternatif bir platform olarak Youtube’da gazetecilik ve gazeteciler üzerine bir inceleme. Erciyes İletişim Dergisi, 7(2), 727-748.
  • Bulut, S. (2020b). Yazılı basın sınır ötesinde: İçeriğin kâğıttan videoya dönüşümü ve gazetelerin YouTube platformundaki habercilik deneyimleri. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 10(4), 555-572.
  • Çalışkan, M., & Mencik, Y. (2015). Değişen dünyanin yeni yüzü: Sosyal medya. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 50, 254-277.
  • Çolak, Y., & Zinderen, A. (2023). Youtube haberciliği üzerine dijital etnografik bir araştırma ve gazeteci görüşleri: Cüneyt Özdemir ve Nevşin Mengü Youtube haber kanalları örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(1), 249-279.
  • Dağtaş, E., & Yıldız, M. E. (2015). Türkiye’de “izleyicinin metalaşması”: Televizyon dizilerinin sosyal reyting ölçümlerinin eleştirel ekonomi politik çözümlemesi. Global Media Journal: Turkish Edition, 5(10).
  • Enfroy, A. (2019, Mayıs 1). How to Make Money on YouTube in 2023 (Top 7 Ways) [Blog]. Adam Enfroy. https://www.adamenfroy.com/how-to-make-money-on-youtube
  • Erdoğan, İ. (2012). Medya’ya Marks’ın bakışıyla bakmak. Everest Yayınları.
  • Erdoğan, İ. (2020). Yeni medya aptallığı: YouTube videolarında aptalca şeyler yapmanın ve söylemenin ekonomi politiği. TRT Akademi, 5(10), 742-765.
  • Freedman, D. (2020). ‘Yeni’ haber ortamının ekonomi politiği. İçinde N. Fenton (Ed.), & S. Bulut (Çev.), Yeni medya eski haber. Doruk Yayımcılık.
  • Gürsoy, S. (2021, Kasım 17). YouTube algoritması nedir ? Vayes.com. https://www.vayes.com.tr/tr/blog/youtube-algoritmasi-nedir
  • Hansen, M. B. N. (2004). New philosophy for new media. MIT press.
  • Hanson, G., & Haridakis, P. (2008). YouTube users watching and sharing the news: A uses and gratifications approach. Journal of Electronic Publishing, 11(3).
  • Hermida, A. (2012). Social journalism: Exploring how social media is shaping journalism. İçinde The handbook of global online journalism (C. 12, ss. 309-328). y John Wiley & Sons, Inc.
  • Hermida, A. (2018). Social media and journalism. İçinde J. Burgess, T. Poell, & A. Marwick (Ed.), The SAGE handbook of social media. SAGE.
  • Howe, J. (2008). Crowdsourcing: How the power of the crowd is driving the future of business. Random House.
  • İrfan, E., & Korkmaz, A. (2010). Öteki Kuram. Erk Yayınları.
  • Jenkins, H. (2006). Convergence culture: Where old and new media collide.
  • Kalsın, B. (2016). Mobil Habercilik ve Sosyal Medya: Haber Yazım Yöntemleri Üzerine Bir Araştırma. İçinde A. Büyükaslan & K. Ali Murat (Ed.), Sosyal medya araştırmaları 3 Göz(et)lenen Toplumdan Göz(et)lenen Bireye (ss. 341-366). Çizgi Kitabevi.
  • Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business horizons, 53(1), 59-68.
  • Kara, T. (2013). Sosyal medya endüstrisi. Beta Yayıncılık.
  • Karaduman, E. D. (2022). Dijital çağda “haber”dar etme pratiğinin dönüşümü üzerine: Cüneyt Özdemir Youtube kanalı örneği. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, 10, 35-51.
  • Kesgin, Y. (2021). Yeni medyada islamofobi’nin yeniden üretimi: 9gag örneği. İçinde N. Tarhan & A. Tutgun Ünal (Ed.), Sosyal Medya Psikolojisi (ss. 113-127). Der Yayınları.
  • Kılınç, Ş. (2018, Kasım 14). YouTube algoritması aslında nasıl çalışıyor? Webtekno.com. https://www.webtekno.com/youtuber-larin-basinin-belasi-olan-youtube-algoritmasi-aslinda-nasil-calisiyor-h57139.html
  • Lewis, S., & Molyneux, L. (2019). HICSS 2019. İçinde B. Tung (Ed.), Social media and journalism: 10 years later, untangling key assumptions (C. 2019, ss. 1-10). ScholarSpace / AIS Electronic Library (AISeL).
  • Loosen, W., & Schmidt, J. H. (2012). (Re-) discovering the audience: The relationship between journalism and audience in networked digital media. Information, Communication & Society, 15(6), 867-887.
  • Lopezosa, C., Orduña-Malea, E., & Pérez-Montoro, M. (2020). Making video news visible: Identifying the optimization strategies of the cybermedia on YouTube using web metrics. Journalism practice, 14(4), 465-482.
  • Marx, K. (2011). Ekonomi politiğin eleştirisine katkı (S. Belli, Çev.). Sol Yayınları.
  • Miller, D. (2021, Aralık 16). YouTube’dan nasıl para kazanılır? Bu ipuçlarını deneyin. GoDaddy. https://tr.godaddy.com/blog/youtubedan-nasil-para-kazanilir-bu-ipuclarini-deneyin/
  • Morin, D. (2008, Mayıs 9). Announcing Facebook Connect [Meta Blog]. Meta for Developers. https://developers.facebook.com/blog/post/2008/05/09/announcing-facebook-connect/
  • Peer, L., & Ksiazek, T. B. (2011). YouTube and the challenge to journalism: New standards for news videos online. Journalism studies, 12(1), 45-63.
  • Poyraz, B. (2013). Kitle iletişim kuramları. İçinde H. Tüfekçioğlu (Ed.), İletişim Sosyolojisi (ss. 52-76). Anadolu Üniversitesi.
  • Stefanski, R. (2023, Şubat 2). How to make money on YouTube in 2023 13 Profitable Ideas. OneHourProfessor. https://onehourprofessor.com/how-to-make-money-on-youtube/
  • Taner, E. G., & Yükçü, S. (2019). Sosyal medya ekonomisinde maliyet ve fayda analizi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 33(4), 1381-1393.
  • Thurman, N., & Walters, A. (2013). Live blogging–digital journalism’s pivotal platform? A case study of the production, consumption, and form of live blogs at Guardian. co. UK. Digital journalism, 1(1), 82-101.
  • Tok, İ. (2021). Ulusal gazetelerin bir haber mecrası olarak Youtube’u kullanma biçimlerinin incelenmesi. Selçuk İletişim, 14(1), 306-335.
  • Uzunoğlu, S., & Uyar, V. (t.y.). YouTube’daki bağımsız haber ve yorum kanallarında konuk profilleri. Dijital Medya Araştırmaları Derneği.
  • Yaylagül, L. (2013). Bilgisayar ve internetin ekonomi politiği. Global Media Journal: Turkish Edition, 4(7), 214-236.
  • Yeni İş Fikirleri. (2021). YouTube algoritması nasıl çalışıyor? yeniisfikirleri.net. https://www.yeniisfikirleri.net/youtube-algoritmasi-nasil-calisiyor/
  • YouTube. (2023a). Yayıncıya ilişkin bilgi paneli—YouTube Yardım. YouTube Yardım. https://support.google.com/youtube/answer/7630512?hl=tr&ref_topic=9257092
  • YouTube. (2023b). YouTube iş ortağı programı’nda shorts: Uygunluk, reklam geliri paylaşımı ve analizler. YouTube Creators. https://www.youtube.com/channel/UCkRfArvrzheW2E7b6SVT7vQ#strategies-zippy-link-12
  • Zinderen, A. (2021). Youtube ortamındaki haberciliği haritalandırmak: Gazetecilerin Youtube haber kanalları üzerine tanımlayıcı bir çalışma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(3), 932-950.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Türkçe Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hürden Bulut 0000-0003-4714-3677

Serkan Bulut 0000-0001-8252-5262

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 22 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bulut, H., & Bulut, S. (2023). YouTube’da Haberciliğin Maddi Koşulları ve Platformun Çizdiği Sınırların İncelenmesi. Erciyes İletişim Dergisi, 10(2), 725-747. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1269517