Bu çalışma, Türkiye'deki bilim insanlarının gerçekleştirdiği kamusal iletişim faaliyetlerini, bunların sıklığını ve hedef kitlelerini inceleyerek, bu faaliyetlerin bilim insanlarının motivasyonları ve toplum algıları ile nasıl ilişkili olduğunu tespit etmeyi amaçlamaktadır. Bu araştırma, akademisyenlerin içsel ve dışsal motivasyonlarının (roller ve ödüller) ve toplum algılarının kamusal iletişim faaliyetleriyle nasıl ilişkili olduğunu anlamayı amaçlamaktadır. Akademik unvan, üniversite türü, cinsiyet ve akademik alan gibi kriterleri göz önünde bulunduran kota örneklemesi kullanılarak 391 akademisyen bilim insanından veri toplanmıştır. Çalışma, akademisyenleri kamusal iletişim faaliyetlerine katılmaya motive eden temel faktörlerin içsel olduğunu ve dışsal motivasyon/ödül ile kamusal iletişime katılım arasında negatif bir korelasyon olduğunu ortaya koymuştur. Akademisyenlerin kamusal iletişim faaliyetlerinde yer almak için içsel motivasyonlarının önemini gösteren bu araştırma, akademisyenlerin halkın bilimle ilgilenmesine yardımcı olma rolünü genişletmek için bir yön sunmaktadır. Gelecekteki çalışmalar, akademisyenlerin kamu iletişiminde cinsiyete dayalı farklılıkların nedenlerini inceleyebilir.
Bilim İletişimi Bilim İnsanları İletişim Araştırmaları Kamusal İletişim Etkinlikleri Türkiye’de Akademisyenler
This study examines the public communication activities that scientists in Türkiye perform, their frequency and the audiences that are targeted to determine how such activities are related to scientists’ motivations and their perceptions of society. This research aims to understand how academics’ intrinsic and extrinsic motivations (roles and rewards) and perceptions of society are associated with public communication activities. Data from 391 academic scientists were collected using quota sampling that considered criteria such as academic title, university type, gender and academic field. The study found that the main factors motivating academics to engage in public communication activities are intrinsic, and indeed a negative correlation was observed between external motivation(reward) and engagement in public communication. This research, which shows the importance of academics’ intrinsic motivation to engage in public communication activities, offers a direction for expanding the role of academics in helping the public to engage with science. Future studies may examine the causes of gender-based differences in public communication by academics.
science communication scientists communication studies public communication activities public engagement academics in Türkiye
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2023 |
Gönderilme Tarihi | 30 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 2 |