Islamic arts have a very wide decoration repertoire in terms of the
use of motifs and figures. The ornamentation found in these works
shows both traces of pre-Islamic civilizations as well as entirely
original designs characteristic of Islamic art. The scales are motifs
that have existed before Islam and have been used by artists ever
since. Pre-Islamic and Islamic artists have attributed multiple meanings
to the motif. The types of motifs represented in this article
range from the earliest historical examples to the latest Islamic
examples. In this study, the aim is to discover the common meanings
of the scale motif in pre-Islamic civilizations and Islamic art.
The scale motif represents in the works of art daily life practices, commerce,
justice, and the seventh sign of the Zodiac map. Many civilizations
that have survived to the present day have depicted the mentioned meanings,
including Ancient Egypt, Greece, Romans, and Mesopotamia.
Furthermore, this motif appears in the architectural structures of the
heavenly religions, Christianity and Judaism, as an ornamentation
element symbolizing the belief in the afterlife and, accordingly, the
divine judgment that will take place on the Day of Judgment. The
depiction of the horoscope is the earliest known example of the motif
in Islamic architecture. The motif was however used as a symbol of
the afterlife in architecture in the late periods.The hand-drawn decorations
of the mosques dating to the 16th century depict themes of the
hereafter, such as heaven, hell, mizan, and sirat, along with the scales.
It is an undeniable fact that all aspects of life have been shaped by beliefs
throughout history. The art of Ancient Greece or Egypt was actually an
expression of the religious beliefs of that time period. Islamic art exhibits
the same characteristics. The article has attempted to explain the use
of the scale motif in Islamic arts through religious and mystical sources.
The purpose of this study is to examine the semantic links between the
descriptions of the hereafter and world/state order found in Qur’an,
Hadith, and mysticism texts. The original approach of the study highlights
the links between metaphors used in religious texts and motifs
or figures in art. As there is no specific study of the scale motif in
Islamic art, this research aims to fill a valuable gap in the literature.
İslâm sanatları motif ve figür kullanımı bakımından hayli geniş bir
bezeme repertuvarına sahiptir. Eserlerde kullanılan süsleme unsurları,
İslâm sanatının karakterini oluşturan tamamen özgün tasarımlardan
meydana geldiği gibi Müslümanların yayıldıkları coğrafyalarda yaşamış
olan İslâm öncesi medeniyetlerin izlerini de taşıyabilmektedir.
Bu noktada terazi, İslâm öncesi dönemden itibaren varlık gösteren ve
İslâm sanatında kullanılagelen motifler arasında yer almaktadır. Öte
yandan motife gerek İslâm öncesi dönemde, gerekse İslâm sanatlarında
birden fazla mânâ yüklenmiştir. Bu makalede motifin sanat eserlerinde
karşımıza çıkan biçimleri ve temsil ettiği anlamlar, tarihî süreç
içerisinde erişebildiğimiz en erken örneklerinden İslâm sanatındaki
son dönem örneklerine değin verilmiştir. Böylece İslâm öncesi medeniyetler
ile İslâm sanatında motife yüklenen ortak anlamlar tespit edilmeye
çalışılmıştır. Sanat eserlerine yansıyan terazi motifinin anlam
bakımından temsil ettiği hususlar; gündelik yaşam, ticaret, dünyevî
adalet, ilahî adalet, Zodyak haritasının yedinci burcu şeklinde sınıflandırılabilir.
Belirtilen anlamları temsil eden tasvirler, Antik Mısır,
Yunan, Roma, Mezopotamya uygarlıkları başta olmak üzere birçok
medeniyetin günümüze ulaşan eserlerinde görülmektedir. Bunun yanında
motif, semavî dinlerden Yahudilik ve Hıristiyanlık’a ait mimarî
yapılarda gerek ahiret inancı ve buna bağlı olarak kıyamet gününde
gerçekleşecek olan ilâhî yargılamayı, gerekse Terazi Burcu’nu sembolize
eden bir süsleme unsuru olarak yer almaktadır. İslâm mimarîsinde
motifin tespit edebildiğimiz en erken tarihli örneği, burç tasviri olarak
karşımıza çıkmaktadır. Bununla birlikte motifin, mimarîde geç dönemlerde
daha ziyade ahireti sembolize eden bir nesne olarak kullanıldığı anlaşılmaktadır. Zira 18.-19. yüzyıllara tarihlenen camilerin
kalem işi bezemeleri, terazinin de içinde yer aldığı cennet, cehennem,
mizan, sırat gibi ahirete mahsus konuları bir bütün olarak ihtiva eden
kompozisyonlara sahiptir. Tarih boyunca yaşamın bütün yönlerinin
genel itibariyle inançlar tarafından biçimlendirildiği yadsınamaz bir
gerçektir. Bugün Antik Yunan’da yahut Mısır’da sanat dediğimiz şey,
aslında o dönemin dinî inancının somutlaşmış halidir. Aynı durum
İslâm sanatı için de geçerlidir. Bu düşünceden hareketle makalede
terazi motifinin İslâm sanatlarında kullanımı, dinî ve tasavvufî kaynaklar
aracılığıyla okunmaya çalışılmıştır. İki aşamalı gerçekleşen bu
okumada, ahiret tasvirine ve dünya/devlet nizamına tekabül eden motifin
Kur’an-ı Kerîm, hadis ve tasavvuf metinlerindeki kökeni araştırılmış
ve aralarındaki anlam bağı ortaya konulmaya çalışılmıştır. Ayrıca
çalışmamızın özgün yaklaşımı olan, dinî metinlerde istifade edilen
metaforlar/mecazlar ile sanattaki motifler/figürler arasında teşekkül
eden bağa dikkat çekilmiştir. Literatürde İslâm sanatında terazi motifine
dair spesifik bir çalışmanın bulunmaması sebebiyle makalenin bu
alandaki eksikliği gidermesi hedeflenmektedir.
Türk İslâm Sanat Motif Terazi Mecaz/Metafor Anlam Tasavvuf Turkish Islam Art Scale Metaphor Meaning Sufism
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Erdem |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
ERDEM Dergisi TR Dizin, MLA International Bibliography, EBSCOhost, SOBIAD, ASI (Advanced Science Index) İSAM, DAVET, AYK Dergi Dizini ve Academindex tarafından dizinlenmektedir.
ERDEM Journal is indexed by TR Dizin, MLA International Bibliography, EBSCOhost, SOBIAD, ASI (Advanced Science Index) ISAM, DAVET, AYK Journal Index and Academindex.