Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Göç Sonrası Uyum Süreci Kapsamında Bir Çocuk Dergisi: Muyu

Yıl 2023, , 51 - 86, 23.06.2023
https://doi.org/10.32704/erdem.2023.84.051

Öz

Göç sonrası uyum süreci konusu dikkate değerdir. Çünkü göç sonrası uyum süreci hem göçmenleri hem de yerli halkı çok yakından ilgilendirmektedir. Göç sonrası uyum sürecinde yerli halk ile göçmenlerin bir arada yaşamak zorunluluğu ortaya çıkmaktadır. Bu sürecin iyi yönetilmesi hem yerli halk hem de göçmenler açısından çok önemlidir. Göç hareketinde en dezavantajlı gruplarından birisi de çocuklardır. İnsan hayatındaki en önemli çağ olan çocukluk çağında göç sonrası uyum sürecinin etkileri geleceğe yönelik olduğundan üzerinde daha bir itinayla durulması gereklidir. Göç sonrası uyum sürecinin yönetilmesinde yerli halka, kamu otoritelerine ve göçmenlere önemli sorumluluklar düşmektedir. Türkiye gibi son yıllarda -Suriye başta olmak üzere- çok sayıda ve kitlesel bir şekilde göç hareketlerine maruz kalmış ülkelerde bu sürecin yönetimini daha da önemli hâle gelmiştir. Göç sonrası uyum sürecinde çocuklara yönelik faaliyetler bu sürecin başarıyla atlatılmasında faydalı olabilecektir. Bu faaliyetlerin en önemlilerinden birisi de çocuk dergileri hazırlamaktır. Türkiye’de çocuklara yönelik çok sayıda çocuk dergisi olmasına rağmen göç sonrası uyum süreci bağlamında çocuklara yönelik yayınların çok az olduğu görülmektedir. Bu çalışmada çocuklara yönelik göç sonrası uyum süreci bağlamındaki faaliyetlerden biri olarak T.C. İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Genel Müdürlüğü Uyum ve İletişim Dairesi Başkanlığı tarafından çıkarılan Muyu adlı çocuk dergisi ele alınacaktır. Muyu Türkiye’deki Türk ve yabancı çocukların uyum sürecini kolaylaştırmak, birlikte eğlenmelerini ve kültür alışverişlerini sağlamak amacıyla çıkarılmış bir çocuk dergisidir. Bu çalışmada Muyu dergisinin içerik bakımdan genel değerlendirmesi yapılmış, derginin göç sonrası uyum sürecine katkısı incelenmiştir. Araştırma tarama modeli ile desenlenmiştir. Araştırma nesnesi Muyu’nun birinci (2020) ve ikinci (2021) sayılarıdır. Araştırma verileri Çocuk Dergisi Genel Değerlendirme Formu ile Çocuk Dergisi Göç Sonrası Uyumu Kolaylaştıran Uygulamalara İlişkin Değerlendirme Formu aracılığıyla toplanmıştır. Muyu’nun Çocuk Dergisi Genel Değerlendirme Formu’ndaki ölçütlerin %70 (n=14)’ini karşıladığı, %30 (n=6)’sini ise kısmen karşılandığı; Çocuk Dergisi Göç Sonrası Uyumu Kolaylaştıran Uygulamalara İlişkin Değerlendirme Formu’ndaki ölçütlerden %37,5 (n=3)’ini karşıladığı, %12,5 (n=1)’ini kısmen karşıladığı, %50 (n=3)’sini ise hiç karşılamadığı tespit edilmiştir. Bu çalışmanın temel önerisi, inceleme esnasında tespit edilen eksikliklerin gelecek sayılarda giderilmesi olacaktır. Bunun yanında derginin yerli ve göçmen çocukları ile birlikte okunması, akran paylaşımı ve uyumun geliştirilmesi açısından çok yönlü katkılar sağlayacaktır. Ayrıca sivil toplum kuruluşlarının da göçmen çocuklara yönelik süreli yayınlar çıkarmasının faydalı ve gerekli olacağı ileri sürülmüştür.

Destekleyen Kurum

Yıldız Teknik Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi

Proje Numarası

5021

Kaynakça

  • Aslan, Canan (2019). Çocuk Edebiyatı ve Duyarlık Eğitimi, Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Aydın, Diler ve Nurdan Şahin, Berna Akay (2017). “Göç Olayının Çocuk Sağlığı Üzerine Etkileri”, İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hast. Dergisi, 7.1: 8-14.
  • Aytan, Talat ve Mehmet Ali Çalıcı (2020). “İsa ile Nisa Adlı Çocuk Dergisi Üzerine Bir Değerlendirme”, Türkiye Eğitim Dergisi 5.1: 250-267.
  • Balcı, Ahmet (2003). “Bir Okuma Materyali Olarak Çocuk Dergileri ve Çocuklara Rehber”, Türklük Bilimi Araştırmaları 13: 319-349.
  • Bulut, Sevilay (2018). “Çocuk Edebiyatına Sığınanlar: Zorunlu Göç Öyküleri”, OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi 8.14: 383-410.
  • Dilli, Şirin (2020). “Sığınmacı Çocuklar”, Türkiye’de Çocuk Olmak içinde, Edt. Şirin Dilli, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Gencer, Tahir Emre (2017). “Göç ve Eğitim İlişkisi Üzerine Bir Değerlendirme: Suriyeli Çocukların Eğitim Gereksinimi ve Okullaşma Süreçlerinde Karşılaştıkları Güçlükler”, Journal of International Social Research 10.54: 838-851.
  • Gürel, Zeki (2014). “Türkiye’de Çocuk Edebiyatı Eğitimi”, Türk Dili Çocuk ve İlk Gençlik Edebiyatı Özel Sayısı: 281-285.
  • Karasar, Niyazi (2020). Bilimsel Araştırma Yöntemleri: Kavramlar İlkeler Teknikler, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Melanlıoğlu, Deniz (2020). “Çocuk Edebiyatındaki Kayıp Mültecilerin İzinde Duyarlılık Egitimi”, Türkiyat Mecmuası 30.1: 161-179.
  • Tozduman Yaralı, Kevser (2021). “Çocuk Hakları ve Medya”, Çocuk ve Medya içinde, Edt. Şükran Kılıç, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yılar, Ömer (2007). “Çocuk Yayınları ve Bu Yayınlarda Bulunması Gereken Temel Unsurlar”, Eğitim Fakülteleri İçin Çocuk Edebiyatı içinde, Edt. Ömer Yılar ve Lokman Turan, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yıldırım, Kasım ve Necdet Aykaç (2020). Resimli Çocuk Kitapları ve Yaratıcı Drama Göç ve Kültürlerarası Duyarlılık, Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • http://gocvesiviltoplum.org/
  • https://multeciler.org.tr/turkiyedeki-suriyeli-sayisi/?gclid=CjwKCAi AsNKQBhAPEiwAB-I5zbNg1Juf5V0a-zbkhbQpR5e-PGnqO0to36- mqLg64qHed8joaa7EIxoCbzMQAvD_BwE
  • https://pictes.meb.gov.tr/izleme/Content/Dosyalar/02173555_Revised_ Antalya_Suriyeli_Yocuklara_yYnelik_okul_iYi_iletiYim_2.pdf
  • https://www.tarlabasi.org/docs/parlayan-cocuklar/parlayan-cocuklarbirlikte- oynayalim-mi-mart-2018.pdf
  • https://www.tdk.gov.tr/tdk/kurumsal/yazim-kilavuzu/
  • www.uyumcocuk.gov.tr

A Child’s Journal in the Scope of the Integration of Migration Policy: Muyu

Yıl 2023, , 51 - 86, 23.06.2023
https://doi.org/10.32704/erdem.2023.84.051

Öz

The issue of the integration of migration policy is particularly
noteworthy. Because it concerns both immigrants and local people
very closely. In this policy, the necessity of living together with the
local people and immigrants emerges. Good management of this
process is very important for both local people and immigrants. One
of the most disadvantaged groups in the migration movement is
children. Since the effects of the post-migration adaptation process in
childhood, which is the most important age in human life, are futureoriented,
it should be emphasized more carefully. In the management
of integration of migration policy, certain responsibilities are imposed
on local people, public authorities and immigrants. The management
of this process has become even more important in countries such
as Turkey, which have been exposed to large numbers and massive
migration movements in recent years, especially in Syria. Activities
for children in the integration of migration policy may be beneficial
in overcoming this process successfully. One of the most important
of these activities is to prepare children’s magazines. Although there
are many children’s magazines for children in Turkey, it is seen that
there are not many publications for children in the context of the
this process. In this study, as one of the activities in the context of it
for children, The children’s magazine titled Muyu, published by the
Department of Integration and Communication of the Ministry of
Interior of Turkey, General Directorate of Migration Management, will
be discussed. Muyu is a children’s magazine published by an official
institution in order to facilitate the adaptation process of Turkish and
foreign children in Turkey, to have fun and cultural exchange together.
In this study, first of all, the general evaluation of Muyu magazine in
terms of content was made, and then the contribution of the magazine
to the integration of migration policy was examined. The research
was designed with scanning model. The research object is the first
(2020) and second (2021) numbers of Muyu. Research data were
collected through the Child Journal General Evaluation Form and
the Child Journal Evaluation Form on Practices Facilitating Post-
Migration. It has been detected that it met 70% (n=14) of the criteria
in Muyu’s Children’s Journal General Evaluation Form and partially
met 30% (n=6); It met 37.5% (n=3) of the criteria in the Child Journal
Evaluation Form on Practices Facilitating Post-Migration, 12.5%
(n=1) partly met, 50% (n=3) did not meet at all. The main proposal
of this study will be to develop the issues that are partially or not included in the forms used for data collection. In addition, reading
the magazine together with local and immigrant children will provide
multi-faceted contributions in terms of peer sharing and development
of harmony. It was also suggested that it would be useful and necessary
for non-governmental organizations to publish periodicals for migrant
children.

Proje Numarası

5021

Kaynakça

  • Aslan, Canan (2019). Çocuk Edebiyatı ve Duyarlık Eğitimi, Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Aydın, Diler ve Nurdan Şahin, Berna Akay (2017). “Göç Olayının Çocuk Sağlığı Üzerine Etkileri”, İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hast. Dergisi, 7.1: 8-14.
  • Aytan, Talat ve Mehmet Ali Çalıcı (2020). “İsa ile Nisa Adlı Çocuk Dergisi Üzerine Bir Değerlendirme”, Türkiye Eğitim Dergisi 5.1: 250-267.
  • Balcı, Ahmet (2003). “Bir Okuma Materyali Olarak Çocuk Dergileri ve Çocuklara Rehber”, Türklük Bilimi Araştırmaları 13: 319-349.
  • Bulut, Sevilay (2018). “Çocuk Edebiyatına Sığınanlar: Zorunlu Göç Öyküleri”, OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi 8.14: 383-410.
  • Dilli, Şirin (2020). “Sığınmacı Çocuklar”, Türkiye’de Çocuk Olmak içinde, Edt. Şirin Dilli, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Gencer, Tahir Emre (2017). “Göç ve Eğitim İlişkisi Üzerine Bir Değerlendirme: Suriyeli Çocukların Eğitim Gereksinimi ve Okullaşma Süreçlerinde Karşılaştıkları Güçlükler”, Journal of International Social Research 10.54: 838-851.
  • Gürel, Zeki (2014). “Türkiye’de Çocuk Edebiyatı Eğitimi”, Türk Dili Çocuk ve İlk Gençlik Edebiyatı Özel Sayısı: 281-285.
  • Karasar, Niyazi (2020). Bilimsel Araştırma Yöntemleri: Kavramlar İlkeler Teknikler, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Melanlıoğlu, Deniz (2020). “Çocuk Edebiyatındaki Kayıp Mültecilerin İzinde Duyarlılık Egitimi”, Türkiyat Mecmuası 30.1: 161-179.
  • Tozduman Yaralı, Kevser (2021). “Çocuk Hakları ve Medya”, Çocuk ve Medya içinde, Edt. Şükran Kılıç, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yılar, Ömer (2007). “Çocuk Yayınları ve Bu Yayınlarda Bulunması Gereken Temel Unsurlar”, Eğitim Fakülteleri İçin Çocuk Edebiyatı içinde, Edt. Ömer Yılar ve Lokman Turan, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yıldırım, Kasım ve Necdet Aykaç (2020). Resimli Çocuk Kitapları ve Yaratıcı Drama Göç ve Kültürlerarası Duyarlılık, Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • http://gocvesiviltoplum.org/
  • https://multeciler.org.tr/turkiyedeki-suriyeli-sayisi/?gclid=CjwKCAi AsNKQBhAPEiwAB-I5zbNg1Juf5V0a-zbkhbQpR5e-PGnqO0to36- mqLg64qHed8joaa7EIxoCbzMQAvD_BwE
  • https://pictes.meb.gov.tr/izleme/Content/Dosyalar/02173555_Revised_ Antalya_Suriyeli_Yocuklara_yYnelik_okul_iYi_iletiYim_2.pdf
  • https://www.tarlabasi.org/docs/parlayan-cocuklar/parlayan-cocuklarbirlikte- oynayalim-mi-mart-2018.pdf
  • https://www.tdk.gov.tr/tdk/kurumsal/yazim-kilavuzu/
  • www.uyumcocuk.gov.tr
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Göçmen Kültürü Çalışmaları, Türk Dili ve Edebiyatı (Diğer)
Bölüm Erdem
Yazarlar

Hayrullah Kahya Bu kişi benim 0000-0002-1192-6453

Münevver Eroğlu 0000-0003-0675-8683

Proje Numarası 5021
Yayımlanma Tarihi 23 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Kahya, H., & Eroğlu, M. (2023). Göç Sonrası Uyum Süreci Kapsamında Bir Çocuk Dergisi: Muyu. Erdem(84), 51-86. https://doi.org/10.32704/erdem.2023.84.051

ERDEM Dergisi TR Dizin, MLA International Bibliography, EBSCOhost, SOBIAD, ASI (Advanced Science Index) İSAM, DAVET, AYK Dergi Dizini ve Academindex tarafından dizinlenmektedir.

ERDEM Journal is indexed by TR Dizin, MLA International Bibliography, EBSCOhost, SOBIAD, ASI (Advanced Science Index) ISAM, DAVET, AYK Journal Index and Academindex.