Tanzimat’tan sonra eğitim hayatında
yaşanılan yenilikler ve uygulamalar İkinci Meşrutiyet döneminde ürünlerini
vermeye başlamıştı. Bunlardan birisi de okullarda sergi ya da müzelerin açılmasıydı.
Türk Eğitim tarihinde Satı Bey’in öncülüğünde başlayan bu girişim kısa sürede
dönem içerisinde diğer eğitimcilerin de takip ettiği bir uygulama olmuştu.
Ancak okullarda açılan bu sergiler sene sonu gösterilerinden öteye gidememişti.
Kapsamlı
ve daha detaylı düşünülen, resmi anlamda ilk “Mektep Müzesi” Türkiye
Cumhuriyeti döneminde 1 Mart 1926 tarihinde Maarif Vekâleti binasında
açılmıştı. Açılan bu müzenin okul sergilerinden farkı ülke içinden gönderilen okul
malzemelerinden oluşmasıydı. Hatta müzede yabancı ülkelerden gönderilmiş olan
okul malzemeleri de yer almıştı. Bu müze öğretmenlere ve öğrencilere birer
çalışma merkezi olarak da düşünülmüştü. Özellikle eğitimciler yeni aletleri
burada görüp kullanma bilgisine sahip olmuşlardı. Bu anlamda eğitimcilere bir
fırsat verdiği gibi, çeşitli eşyaların korunup saklanacağı bir depo olma
özelliği ile de gelecekte eğitim tarihi konularında çalışma yapacaklara arşiv
olma niteliği taşımaktaydı. Mektep Müzesi 1926 yılından yandığı 1947 yılına
kadar hizmet vermişti. Mektep Müzesi’nde sergilenen eşyaların tamamı yandığı
için bu çalışmayla yok olan eserlerin varlıkları isimlerinin tespiti ile
yeniden ortaya çıkarılmaktadır.
Mektep
Müzesi hakkında alınan kararların ve yönergelerin yer aldığı çalışmada,
eşyaların listesinin verildiği 1927 tarihli Terbiye Dergisi’nde yayınlanan
bölüm ile 1928 yılında yayınlanan “Mektep Müzesi Rehberi” isimli eserler
kullanılmıştır. Bunun yanında dönemin gazete ve arşiv belgeleri de
incelenmiştir.
ABSTRACT
Opening
of School Museum and List of Exhibited Items in Turkey
With in Tanzimat period, innovations and practices experienced in education
field and these started to give products during the Second Constitutional
Period. One of the these is school museums or exhabitions. The school museum or
exhabition started under the leadership of Satı Bey and soon became
a practice followed by other educators during the term. Nevertheless, it,
which was opened in schools at the end of the year, was not gone beyond.
The first comprehansive and more
detailed School Museum was opened officially in the Ministry of Education on
March 1, 1926. The difference of this museum from the school exhibitions was
that it consisted of school materials sent from within the country and
also abroad. The museum was considered as a lab for teachers
and students. In particular, theachers had the opportunity to see and use the
new metarials in there. In this sense, it was an opportunity for teacher to
learn and examine varios materials and became an archive to work in
future educational history issues. The School Museum served until it was burned
in 1947.
The aim of this study is to re-releaved the materials in these
museums. In the study, the decisions and directives, the list of metarials of
the School Museum published in Terbiye (1927) and the School Museum Guide
published in 1928 have been examined and evaluted with newspapers
and archive documents.
Key Words:
Turkish History of Education, Ministry of Education, School Museum, School
Equipments, Course Tools
Türk Eğitim Tarihi Maarif Vekâleti Mektep Müzesi Mektep Eşyası Ders Aletleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Erdem |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 75 |
ERDEM Dergisi TR Dizin, MLA International Bibliography, EBSCOhost, SOBIAD, ASI (Advanced Science Index) İSAM, DAVET, AYK Dergi Dizini ve Academindex tarafından dizinlenmektedir.
ERDEM Journal is indexed by TR Dizin, MLA International Bibliography, EBSCOhost, SOBIAD, ASI (Advanced Science Index) ISAM, DAVET, AYK Journal Index and Academindex.