Meşrutiyet Dönemi’nin öncü kadın yazarlarından olan Fehime Nüzhet, dernek çalışmalarında yoğun biçimde yer alan, gazete ve dergilerde yazılar yazan aktif bir kadındır. Devrinin diğer kadın yazarları gibi
özellikle “kadın kimliği”ne odaklanan yazılar kaleme alır. Makalelerinde kadınların sosyal yaşamda etkin olmaları gerektiği fikrini savunan
Fehime Nüzhet, aynı zamanda kadınlarda vatan bilinci uyandırma çabasındadır. Balkan Savaşları sırasında yaptığı konuşmalar ve gönüllü
olarak hastabakıcılık yapması onun toplumsal yaşamdaki etkinliğini
gösterir niteliktedir. Meşrutiyet’in ilanından sonra yazdığı tiyatro eserlerinde hafiyelik sistemini eleştiren yazar, siyasî bir dil kullanır. Fehime
Nüzhet’in Adalet Yerini Buldu ve Bir Zalimin Encâmı başlıklı tiyatro
eserleri, Meşrutiyet dönemi tiyatro eserlerinin genel karakteristiğine
uygun olarak II. Abdülhamit devrine ilişkin eleştirel bir bakış açısını
içermektedir. Yazar, devre ilişkin eleştirisini tiyatro kişileri aracılığıyla
dillendirir. Söz konusu tiyatro eserlerinde yaşadığı devri analiz eden
Fehime Nüzhet, toplumsal yaşamda gördüğü aksaklıkları da özellikle
siyasî bir çerçevede ele alır. Bu bağlamda Fehime Nüzhet’in tiyatro
eserleri Meşrutiyet döneminde yaşanan özgürlük havasını yansıtmaktadır.
Fehime Nüzhet, one of the leading women writers during the period
of the Constitutional Monarchy, was an activist who played an important role in club activities, and who wrote pieces for newspapers and
magazines. Like other woman writers of the period, Fehime Nüzhet
wrote texts that focus on “women identity”. In her articles, Fehime
Nüzhet defends the idea that women should be active in the social
sphere, at the same time struggles to rouse in women a consciousness
of the motherland. The talks she gave during the Balkan Wars and her
duty as a volunteer nurse show how active she was in the social sphere.
In the plays written after the announcement of the Constitutional
Monarchy, she used a political language and in particular criticised the
system of using informants. The plays of the Fehime Nüzhet reflect
a critical view towards the reign of Abdülhamit II, in keeping with
the general characteristics of plays of the period of the Constitutional
Monarchy. In her theatre plays Fehime Nüzhet analysed the period in
which she lived, discussing the shortcomings that she perceived in the
social life in a political framework. In this context, Fehime Nüzhet’s
theatre plays reflect the air of freedom experienced in the period of the
Constitutional Monarchy.
Constitutional Monarchy despotism Fehime Nüzhet theatre freedom women
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Erdem |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 68 |
ERDEM Dergisi TR Dizin, MLA International Bibliography, EBSCOhost, SOBIAD, ASI (Advanced Science Index) İSAM, DAVET, AYK Dergi Dizini ve Academindex tarafından dizinlenmektedir.
ERDEM Journal is indexed by TR Dizin, MLA International Bibliography, EBSCOhost, SOBIAD, ASI (Advanced Science Index) ISAM, DAVET, AYK Journal Index and Academindex.