Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Necip Fazıl Kısakürek’s World of Meaning in the Light of Çile

Yıl 2015, Sayı: 68, 81 - 98, 01.06.2015
https://doi.org/10.32704/erdem.537422

Öz

Necip Fazıl Kısakürek stated that he had written his poems by “intuition” and “thought”. He defined his poetry as smoking out of a main
comprehension of art. These expressions stemming from the poetics
of the poet mean both his poems are based on dilemmas created by
intuition and thought, and have a studious construct. In every period,
Necip Fazıl achieved to attract the attention of the reader with both
the images that he chose and the effective sound. It is seen that Necip
Fazıl chose words which create depth in meaning in order to reach the
“ideal poetry”. Those words completed one another in order to form
unity and create a world of meaning. Image is one of the dominant
elements in Necip Fazıl’s poetry, which provides depth in meaning
and unity. The poet’s fluctuating world of emotion and opinion is hidden behind the meticulously chosen images. Necip Fazıl’s struggle to
make sense of the existence, world and life, and the individual consequence of his struggle emerges as the meaning behind the image is
deciphered. In this article, the world of meaning in Necip Fazıl’s Çile
is analyzed by determining images.

Kaynakça

  • Durand, Gilbert (1998). Sembolik İmgelem, Çev. Ayşe Meral, İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Freud, Sigmund (2013). Psikanaliz Üzerine, Çev. A. Avni Öneş, İstanbul: Say Yayınları.
  • Kısakürek, Necip Fazıl (1999). Çile, İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.
  • —— (2013). O ve Ben, İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.
  • Kuçuradi, İoanna (1999). Sanata Felsefeyle Bakmak, Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • May, Rollo (2013). Yaratma Cesareti, Çev. Alper Oysal, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Morin, Edgar (2007). Yitik Paradigma: İnsan Doğası, Çev. Devrim Çelinkasap, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Narlı, Mehmet (2013). “Mezar/lık”, Türk Dili 737, s.97-100.
  • Okay, Orhan (2014). Necip Fazıl, Sıcak Yarada Kezzap, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Tanpınar, Ahmet Hamdi (1998). “Şiir Hakkında I”, Edebiyat Üzerine Makaleler, Haz. Zeynep Kerman, İstanbul: Dergâh Yayınları, s.13-17.
  • Taşdelen, Vefa (2005). “Necip Fazıl’ın Çilesi, Şiiri ve Poetikası Arasındaki İlişki Üzerine”, Hece 97, s.214-222.
  • Wellek, Réne (1993). Edebiyat Teorisi, Çev. Ömer Faruk Huyugüzel, İzmir: Akademi Kitabevi.

Çile’den Hareketle Necip Fazıl Kısakürek’in Anlam Dünyası

Yıl 2015, Sayı: 68, 81 - 98, 01.06.2015
https://doi.org/10.32704/erdem.537422

Öz

Necip Fazıl Kısakürek, şiirlerini “sezmek” ve “düşünmek” eylemleri
sayesinde yazdığını ifade etmiş ve şiirini “belli başlı bir sanat anlayışından tüten şiirler” olarak tanımlamıştır. Şairin poetikasına ait bu
ifadeler, onun şiirinin hem sezmek ve düşünmek eylemlerinin yarattığı
çelişkiler üzerine kurulu olduğu hem de özenli bir kurguya sahip olduğu anlamına gelmektedir. Necip Fazıl bir taraftan seçtiği imgelerle bir
taraftan da yarattığı etkili ses ile her dönem okurun dikkatini çekmeyi
başarmıştır. Onun “şiir mefkûresi”ne varabilmek için anlam derinliği
yaratacak kelimeler seçtiği, bunların kurguda bütünlük oluşturacak şekilde birbirini tamamladığı ve bir anlam evreni yarattığı görülür. Necip
Fazıl şiirinde anlam derinliği ve bütünlüğü sağlayan başat unsurlardan
biri imgedir. Şairin değişen his ve fikir dünyası titizlikle seçilen imgelerin arkasında gizlidir. Necip Fazıl’ın varlığı, dünyayı, yaşamı anlamlandırma çabası ve bunun bireysel sonucu imgenin gizlediği anlam
çözüldüğünde ortaya çıkmaktadır. Bu çalışmada, Necip Fazıl’ın Çile
isimli eserindeki anlam dünyası, imgeler tespit edilerek çözümlenmeye
çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Durand, Gilbert (1998). Sembolik İmgelem, Çev. Ayşe Meral, İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Freud, Sigmund (2013). Psikanaliz Üzerine, Çev. A. Avni Öneş, İstanbul: Say Yayınları.
  • Kısakürek, Necip Fazıl (1999). Çile, İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.
  • —— (2013). O ve Ben, İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.
  • Kuçuradi, İoanna (1999). Sanata Felsefeyle Bakmak, Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • May, Rollo (2013). Yaratma Cesareti, Çev. Alper Oysal, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Morin, Edgar (2007). Yitik Paradigma: İnsan Doğası, Çev. Devrim Çelinkasap, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Narlı, Mehmet (2013). “Mezar/lık”, Türk Dili 737, s.97-100.
  • Okay, Orhan (2014). Necip Fazıl, Sıcak Yarada Kezzap, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Tanpınar, Ahmet Hamdi (1998). “Şiir Hakkında I”, Edebiyat Üzerine Makaleler, Haz. Zeynep Kerman, İstanbul: Dergâh Yayınları, s.13-17.
  • Taşdelen, Vefa (2005). “Necip Fazıl’ın Çilesi, Şiiri ve Poetikası Arasındaki İlişki Üzerine”, Hece 97, s.214-222.
  • Wellek, Réne (1993). Edebiyat Teorisi, Çev. Ömer Faruk Huyugüzel, İzmir: Akademi Kitabevi.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Erdem
Yazarlar

Eylem Saltık Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 68

Kaynak Göster

APA Saltık, E. (2015). Çile’den Hareketle Necip Fazıl Kısakürek’in Anlam Dünyası. Erdem(68), 81-98. https://doi.org/10.32704/erdem.537422

ERDEM Dergisi TR Dizin, MLA International Bibliography, EBSCOhost, SOBIAD, ASI (Advanced Science Index) İSAM, DAVET, AYK Dergi Dizini ve Academindex tarafından dizinlenmektedir.

ERDEM Journal is indexed by TR Dizin, MLA International Bibliography, EBSCOhost, SOBIAD, ASI (Advanced Science Index) ISAM, DAVET, AYK Journal Index and Academindex.