Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Relevance Between Shortest Stories and Kur’an’s Anecdots in Cemal Şakar’s Hikâyât

Yıl 2013, Sayı: 65, 47 - 58, 01.12.2013

Öz

Short short story is a new literary genre in our literature but, in time, it’s
progressively gaining currency in the consideration of the authors and
readers. The favour to this literary genre means research and expanding of its potential especially and naturally by authors. Short short story is
defined in the world literature as “flash fiction”, “shortest story”,
“sudden fiction”, “fast fiction” “skinny fiction”, “quick fiction” and
“smoke-long stories”. As equivalent to the short short story in Turkish
literary definitions have been used such as “küçürek öykü”, “çok kısa
öykü”, “minimal öykü”, “öykücük”, “kısa kısa öykü”, “kıpkısa öykü”, “kısa
kurmaca”. Short short story refers to the word economy in narration. A
well-known contemporary Turkish story author Cemal Şakar’s Hikâyât is
a work consisting of short short stories which takes the Qur’an’s
anecdots and verses as a starting point. This work of Şakar is a new
position for short short story genre. This article’s main subject is the
short short stories in the Şakar’s Hikâyât which includes Qur’an’s
anecdots in their background.

Kaynakça

  • Ayvazoğlu, Beşir (1995), Aşk Estetiği-İslâm Sanatlarının Estetiği Üzerine Bir Deneme, 3. Baskı, İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Çelik, Ahmet (2004), “Birey ve Toplumun Islahı Açısından Kur’an Kıssaları”, Atatürk Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, S. 22, s. 54–87.
  • Esed, Muhammed (1999), Kur’an Mesajı Meal-Tefsir, 6. Baskı, İstanbul: İşaret Yayınları.
  • Kaya, Remzi (2002), “Kur’an-ı Kerim Kıssaları ve Düşündürdükleri”, Uludağ Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, Cilt 11, S. 2, s. 31–58.
  • Koç, Turan (2010), “Kutlu Sanat Üstüne”, Siyer Edebiyat İlişkisi, Birinci Basım, s. 29– 33, İstanbul: Meridyen Kitaplığı
  • ______________ (2009), İslâm Estetiği, İstanbul: İsam Yayınları.
  • Korkmaz, Ramazan- Deveci, Mutlu (2011), Türk Edebiyatında Yeni Bir Tür Küçürek Öykü, Birinci Baskı, Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Şakar, Cemal (2010), Hikâyât, 1. Baskı, İstanbul: Ferfir Yayınları.
  • Türkdoğan, Melike Gökcan, “Klâsik Türk Edebiyatında Kur’an Kıssalarını Konu Alan Mesneviler”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, -Prof. Dr. Turgut Karabey Armağanı- Volume: 3, İssue: 15, s. 64–92.
  • Vardar, Berke (1998), Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü, 2. Baskı, İstanbul: ABC Kitabevi.

Cemal Şakar’ın Hikâyât Adlı Eserindeki Küçürek Öykülerin Kur’an Kıssaları İle İlişkisi

Yıl 2013, Sayı: 65, 47 - 58, 01.12.2013

Öz

Küçürek öykü, edebiyatımızda yeni olmasına rağmen giderek gerek
okur, gerekse de yazarlar nezdinde rağbet kazanmaya devam eden bir
türdür. Türe gösterilen rağbet, özellikle ve doğal olarak yazarlar
tarafından onun imkânlarının araştırılması, genişletilmesi anlamına da
gelmektedir. Küçürek öykü, dünya literatüründe “flash fiction”, “shortshort story”, “sudden fiction”, “yıldırım kurmaca” veya “hızlı kurgu”
(fast fiction), “cılız kurgu” (skinny fiction), “mini kurgu”, “çabuk kurgu”
(quick fiction) ve “bir sigara içimi öyküler” (smoke-long stories)
şeklinde tanımlanır. Türk edebiyatında ise küçürek öyküye karşılık
olarak “çok kısa öykü”, “minimal öykü”, “öykücük”, “kısa kısa öykü”,
“kıpkısa öykü”, “kısa kurmaca” gibi tanımlamalar kullanılmıştır.
(Korkmaz-Deveci 2011: 12) Küçürek öykü, anlatımda kelime tasarrufuna işaret eder. Günümüz Türk öykücülüğünün tanınmış isimlerinden biri olan Cemal Şakar’ın Hikâyât’ı, Kur’an kıssalarından ve âyetlerinden hareketle kaleme alınan küçürek öyküleri içeren bir eserdir.
Şakar’ın bu çalışması küçürek öykü türü için yeni bir durumdur. Bu
çalışmada Şakar’ın Hikâyât adlı eserinde yer alan ve arka planında
Kur’an kıssaları bulunan küçürek öyküleri konu edilecektir.

Kaynakça

  • Ayvazoğlu, Beşir (1995), Aşk Estetiği-İslâm Sanatlarının Estetiği Üzerine Bir Deneme, 3. Baskı, İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Çelik, Ahmet (2004), “Birey ve Toplumun Islahı Açısından Kur’an Kıssaları”, Atatürk Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, S. 22, s. 54–87.
  • Esed, Muhammed (1999), Kur’an Mesajı Meal-Tefsir, 6. Baskı, İstanbul: İşaret Yayınları.
  • Kaya, Remzi (2002), “Kur’an-ı Kerim Kıssaları ve Düşündürdükleri”, Uludağ Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, Cilt 11, S. 2, s. 31–58.
  • Koç, Turan (2010), “Kutlu Sanat Üstüne”, Siyer Edebiyat İlişkisi, Birinci Basım, s. 29– 33, İstanbul: Meridyen Kitaplığı
  • ______________ (2009), İslâm Estetiği, İstanbul: İsam Yayınları.
  • Korkmaz, Ramazan- Deveci, Mutlu (2011), Türk Edebiyatında Yeni Bir Tür Küçürek Öykü, Birinci Baskı, Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Şakar, Cemal (2010), Hikâyât, 1. Baskı, İstanbul: Ferfir Yayınları.
  • Türkdoğan, Melike Gökcan, “Klâsik Türk Edebiyatında Kur’an Kıssalarını Konu Alan Mesneviler”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, -Prof. Dr. Turgut Karabey Armağanı- Volume: 3, İssue: 15, s. 64–92.
  • Vardar, Berke (1998), Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü, 2. Baskı, İstanbul: ABC Kitabevi.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Erdem
Yazarlar

Bahtiyar Aslan

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 65

Kaynak Göster

APA Aslan, B. (2013). Cemal Şakar’ın Hikâyât Adlı Eserindeki Küçürek Öykülerin Kur’an Kıssaları İle İlişkisi. Erdem(65), 47-58.

ERDEM Dergisi TR Dizin, MLA International Bibliography, EBSCOhost, SOBIAD, ASI (Advanced Science Index) İSAM, DAVET, AYK Dergi Dizini ve Academindex tarafından dizinlenmektedir.

ERDEM Journal is indexed by TR Dizin, MLA International Bibliography, EBSCOhost, SOBIAD, ASI (Advanced Science Index) ISAM, DAVET, AYK Journal Index and Academindex.