Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sevdican Oyununda Kadın Tipleri

Yıl 2011, Sayı: 60, 227 - 236, 01.08.2011

Öz

Nezihe Meriç, Sevdican oyununda 1930’lardan 1990’lara Türk
toplumundaki kadının değişimini irdeler. Bu süreç içinde ekonomik
temelli toplumsal değişim, farklı kadın tiplerini ortaya çıkarır.
Geleneğin ürünü olarak, aldatılan olarak, yabancılaşan olarak, yozlaşan
olarak, savaşçı olarak ve birey olarak kadın bu oyunun ilgi alanı içinde
kalır. Geleneğin ürünü olan kadın, bütün kadınların prototipiyken,
birey olan kadın hepsinin ardılı durumundadır. Bir anlamda yazar,
bu oyun aracılığıyla Türk kadınının bireyleşme serüvenini anlatır. Bu
serüven içinde kadın eş, anne, çalışan ve birey olarak ortaya çıkar.
Modern yaşamın bir ürünü olan eğitimli kadın, sonunda birey olarak
kendisini fark eder.

Kaynakça

  • Bulut, Ayhan (2004), Nezihe Meriç’in Hayatı-Sanatı ve Eserleri, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Muğla: Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çetin, Nurullah (2007), Roman Çözümleme Yöntemi, 5. basım, Ankara: Öncü Kitap.
  • Gürbilek, Nurdan (2007), Kör Ayna, Kayıp Şark, 2. basım, İstanbul: Metis Yayınları.
  • İleri, Selim (1975), “Türk Öykücülüğünün Genel Çizgileri”, Türk Dili, Türk Öykücülüğü Özel Sayısı, Sayı: 286, s. 2-29.
  • Köse, Cüneyt (2011), “İd-Ego-Süperego”, www.felsefeekibi.com/dergi, (08.01.2011).
  • Meriç, Nezihe (2003), Toplu Oyunlar, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Özata Dirlikyapan, Jale (2010), Kabuğunu Kıran Hikâye / Türk Öykücülüğünde 1950 Kuşağı, İstanbul: Metis Yayınları.

The Types of Women in the Play “Sevdican”

Yıl 2011, Sayı: 60, 227 - 236, 01.08.2011

Öz

Nezihe Meriç argues the change of women in Turkish society from
the 1930s to the 1990s in her play Sevdican. Social change based
on economic developments creates various women characteristics
during this process. This drama covers traditional, cheated, alienated,
degenerated belligerent and individualized women characteristics. In
the play traditional woman is the proto-type of all, while individualized
woman is successor of the other characters. In a sense, the writer
tells the process of Turkish female individualization. Inside this story
the woman appears as wife, mother, employer and individual. The
educated woman who is the result of modern life finally realizes herself
as an individual.

Kaynakça

  • Bulut, Ayhan (2004), Nezihe Meriç’in Hayatı-Sanatı ve Eserleri, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Muğla: Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çetin, Nurullah (2007), Roman Çözümleme Yöntemi, 5. basım, Ankara: Öncü Kitap.
  • Gürbilek, Nurdan (2007), Kör Ayna, Kayıp Şark, 2. basım, İstanbul: Metis Yayınları.
  • İleri, Selim (1975), “Türk Öykücülüğünün Genel Çizgileri”, Türk Dili, Türk Öykücülüğü Özel Sayısı, Sayı: 286, s. 2-29.
  • Köse, Cüneyt (2011), “İd-Ego-Süperego”, www.felsefeekibi.com/dergi, (08.01.2011).
  • Meriç, Nezihe (2003), Toplu Oyunlar, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Özata Dirlikyapan, Jale (2010), Kabuğunu Kıran Hikâye / Türk Öykücülüğünde 1950 Kuşağı, İstanbul: Metis Yayınları.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Erdem
Yazarlar

Oktay Yivli Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Sayı: 60

Kaynak Göster

APA Yivli, O. (2011). Sevdican Oyununda Kadın Tipleri. Erdem(60), 227-236.

ERDEM Dergisi TR Dizin, MLA International Bibliography, EBSCOhost, SOBIAD, ASI (Advanced Science Index) İSAM, DAVET, AYK Dergi Dizini ve Academindex tarafından dizinlenmektedir.

ERDEM Journal is indexed by TR Dizin, MLA International Bibliography, EBSCOhost, SOBIAD, ASI (Advanced Science Index) ISAM, DAVET, AYK Journal Index and Academindex.