Özellikle celî (büyük) yazılarda ketebesiz (imza) bir hattın hangi hattata
ait olduğunu tanımak ve belirlemek çok zordur. Çünkü her hattat
yazarken tüm dikkatini, yazısının, hocasından öğrendiği ve yürekten
inanıp belleğine kazıdığı en iyi kalıba uymasına verir ve hattının bu
en ideal güzelliğe yaklaşmasına çalışır. Ancak –sayıları çok az da olsa–
imzasız bir yazının hangi hattata, dahası o hattatın hangi dönemine
ait olduğunu tanıma ve belirlemede şaşılacak derecede hüner sahibi
olan üstatlar görülmüştür. Bu hususa hatta ilişkin makale ve kitaplarda
hiç değinilmediği gibi, hüner sahibi bu üstatların bu belirlemeyi
nasıl yapabildikleri konusunda -bugüne değin- üniversitelerin ilgili
bölümlerinde herhangi bir tez çalışması da yapılmış değildir.
Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi’nde -Kanûnî’ye ithaf edilmişeşsiz güzellikte bir Kurân bulunmaktadır. Hat otoriteleri bu mushafın
hattatı konusunda anlaşmazlık içindedirler. Makalede bu mushaf ele
alınarak imzasız yazıların nasıl tanınabileceğine ilişkin kimi ipuçları
sunulmaktadır.
: İmzasız yazıların hattatının belirlenmesi Abdullah bin İlyas Abdullah Amasî Abdullah Kırımî Muhiddin Amasî Hüseyin Hüsameddin Efendi Şeyh Hamdullah
It is a very difficult to determine the name and the period of an
unknown calligrapher’s work if it does not have a signature. In the
art of calligraphy and especially in the celî scripts the calligrapher
imitates basically the ideal forms. While writing every calligrapher fully
concentrates on the form he has learned from his master which he
whole heartedly believes uses the best form in achieving the ideal beauty.
On the contrary in the past, even though very few in number, there are
calligraphers very skilled in spotting the name and the period of the artisan. But there are no basic studies on how they achieve this skill.
This is not studied in books, papers and in the universities and there is
no known research made on this subject.
At the Topkapı Palace Museum in Istanbul there is a very preciously
written Koran with a beautiful calligraphy, decoration and binding
presented to the Sultan Suleiman the Lawmaker. Concerning this
Koran the calligraphy authorities are in conflict in identifying the name
of a known calligrapher of the period from the signature (ketebe) of the
manuscript. In this paper the above mentioned subject is studied in
detail and some clues are derived to give an end to this conflict.
Determining the calligraphers from their style Abdullah bin İlyas Abdullah Amasî Abdullah Kırımî Muhiddin Amasî Hüseyin Hüsameddin Effendi Sheikh Hamdullah
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Erdem |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Haziran 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Sayı: 58 |
ERDEM Dergisi TR Dizin, MLA International Bibliography, EBSCOhost, SOBIAD, ASI (Advanced Science Index) İSAM, DAVET, AYK Dergi Dizini ve Academindex tarafından dizinlenmektedir.
ERDEM Journal is indexed by TR Dizin, MLA International Bibliography, EBSCOhost, SOBIAD, ASI (Advanced Science Index) ISAM, DAVET, AYK Journal Index and Academindex.