Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evde Sanal Gerçeklik İle Oyun Temelli Eğitimin Geriatriklerde Dengeye Etkisi: Kısa Dönem Takipli Ön Çalışma

Yıl 2018, , 171 - 178, 03.09.2018
https://doi.org/10.30720/ered.396603

Öz

Amaç: Bu çalışmada, geriatrik
bireylere sanal gerçeklik ile verilen oyun temelli eğitimin denge üzerine etkilerinin
incelenmesi amaçlanmıştır. Gereç ve
Yöntem:
Çalışmaya; 65 yaş ve üzerinde, son 12 ay içerisinde en az 1 kez
düşme hikayesi olan, kognitif etkilenimi olmayan ve Berg Denge Skalası’ndan
(BDS) 45 puan ya da daha düşük alan 4’ü erkek, 10’u kadın toplam 14 birey dahil
edilmiştir. Katılımcıların denge düzeyleri BDS kullanılarak saptanmıştır. Katılımcılar
kendi evlerinde 4 hafta boyunca, haftada 2 gün 30’ar dakikalık 8 seans denge
eğitimine alınmıştır XBOX Kinect ile oyun skorları da kaydedilmiştir. Tüm
değerlendirmeler eğitim öncesi (EÖ), eğitim sonrası (ES) ve 1 ay sonra olmak
üzere 3 kez tekrar edilmiştir. Sonuçlar:
EÖ ve ES karşılaştırıldığında BDS ve oyun skorlarında (sırasıyla, p=0.001 ve
p=0.001) istatistiksel olarak anlamlı artışlar saptanmıştır. ES ile 1 ay
sonraki takip puanları karşılaştırıldığında ise kaydedilen ortalama puanlarda
hafif bir azalma olmasına karşın EÖ’ye göre 1 ay sonrasına bakıldığında anlamlı
iyileşmenin hem denge hem oyun skorları açısından devam ettiği görülmüştür. Tartışma: Çalışmanın sonuçlarına göre
sanal gerçeklik ile oyun temelli denge eğitimi, geriatrik bireylerde dengenin
geliştirilmesinde etkilidir. Ancak bu konuda daha büyük örneklem grupları ve
kontrol grubu ile yapılacak uzun takipli çalışmalara gereksinim vardır.

Kaynakça

  • Bateni, H. (2012). Changes in balance in older adults based on use of physical therapy vs the Wii Fit gaming system: a preliminary study. Physiotherapy, 98(3), 211-216.
  • Berg, K. O., Wood-Dauphinee, S. L., Williams, J. I., & Maki, B. (1992). Measuring balance in the elderly: validation of an instrument. Canadian journal of public health, 83, S7-11.
  • Berg, K., Wood-Dauphine, S., Williams, J. I., & Gayton, D. (1989). Measuring balance in the elderly: preliminary development of an instrument. Physiotherapy Canada, 41(6), 304-311.
  • Chien, M. Y., Kuo, H. K., & Wu, Y. T. (2016). Sarcopenia, cardiopulmonary fitness, and physical disability in community-dwelling elderly people. Physical therapy, 90(9), 1277-1287.
  • Daniel, F. D. N. R., de Souza Vale, R. G., Giani, T. S., Bacellar, S., Escobar, T., Stoutenberg, M., & Dantas, E. H. M. (2011). Correlation between static balance and functional autonomy in elderly women. Archives of gerontology and geriatrics, 52(1), 111-114.
  • Folstein, M. F., Folstein, S. E., & McHugh, P. R. (1975). “Mini-mental state”: a practical method for grading the cognitive state of patients for the clinician. Journal of psychiatric research, 12(3), 189-198.
  • Güngen, C., Ertan, T., Eker, E., Yaşar, R., & Engin, F. (2002). Standardize mini mental test’in Türk toplumunda hafif demans tanısında geçerlik ve güvenilirliği. Türk Psikiyatri Dergisi, 13, 273-281.
  • Howard, M. C. (2017). A meta-analysis and systematic literature review of virtual reality rehabilitation programs. Computers in Human Behavior, 70, 317-327.
  • Kaewkaen, K., Koetkhumtong, M., Decha, P., Kumnet, K., Mekurai, C., Rueangsirarak, W., & Asai, T. (2017). Effects of balance training incorporating with a kinect-based exergame on mediolateral postural sway in older adults with balance impairment: A pilot study. Journal of Associated Medical Sciences, 50(2), 236.
  • Keskinoglu, P., Ucku, R., Yener, G., Yaka, E., Kurt, P., & Tunca, Z. (2009). Reliability and validity of revised Turkish version of Mini Mental State Examination (rMMSE‐T) in community‐dwelling educated and uneducated elderly. International journal of geriatric psychiatry, 24(11), 1242-1250.
  • Levac, D. E., & Galvin, J. (2013). When is virtual reality “therapy”?. Archives of physical medicine and rehabilitation, 94(4), 795-798.
  • Liu, L. (2005). Virtual reality and occupational therapy. OT Now, 24-5.
  • Mora, J. C., & Valencia, W. M. (2018). Exercise and older adults. Clinics in geriatric medicine, 34(1), 145-162.
  • Ozdamar, K. (1999). SSPS ile Biyoistatistik. Kaan Kitabevi. 3. Baski. ESKISEHIR.
  • Sahin, F., Yilmaz, F., Ozmaden, A., Kotevoglu, N., Sahin, T., & Kuran, B. (2008). Reliability and validity of the Turkish version of the Berg Balance Scale. Journal of Geriatric Physical Therapy, 31(1), 32-37.
  • Siracuse, J. J., Odell, D. D., Gondek, S. P., Odom, S. R., Kasper, E. M., Hauser, C. J., & Moorman, D. W. (2012). Health care and socioeconomic impact of falls in the elderly. The American Journal of Surgery, 203(3), 335-338.
  • Skjæret, N., Nawaz, A., Morat, T., Schoene, D., Helbostad, J. L., & Vereijken, B. (2016). Exercise and rehabilitation delivered through exergames in older adults: An integrative review of technologies, safety and efficacy. International journal of medical informatics, 85(1), 1-16.
  • Torpil, B., Uyanık, M., & Altuntaş, O. (2016). Huzurevinde yaşayan geriatrik bireylerde denge ve yürüme fonksiyonları ile depresyon ve fonksiyonel bağımsızlık arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, 4(2), 73-80.
  • Turniak, B., Kikowski, L., Olejnik, J., & Krekora, K. (2017). The Assessment of Prevalence of Balance Disorders in Elderly. Acta Balneologica, 59(2), 137-141.
  • Webster, D., & Celik, O. (2014). Systematic review of Kinect applications in elderly care and stroke rehabilitation. Journal of neuroengineering and rehabilitation, 11(1), 108.
  • Williams, B., Doherty, N. L., Bender, A., Mattox, H., & Tibbs, J. R. (2011). The effect of Nintendo Wii on balance: A pilot study supporting the use of the Wii in occupational therapy for the well elderly. Occupational Therapy in Health Care, 25(2-3), 131-139.
  • World Health Organization. (2016) Ageing and Life Course. Web’den Alındı 18.07.2017
  • Zimmerli, L., Jacky, M., Lünenburger, L., Riener, R., & Bollinger, M. (2013). Increasing patient engagement during virtual reality-based motor rehabilitation. Archives of Physical Medicine and Rehabiliatation. 94:1737-46.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ege Temizkan 0000-0002-8275-1777

Gamze Ekici Bu kişi benim 0000-0002-7423-178X

Yayımlanma Tarihi 3 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Temizkan, E., & Ekici, G. (2018). Evde Sanal Gerçeklik İle Oyun Temelli Eğitimin Geriatriklerde Dengeye Etkisi: Kısa Dönem Takipli Ön Çalışma. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, 6(3), 171-178. https://doi.org/10.30720/ered.396603
AMA Temizkan E, Ekici G. Evde Sanal Gerçeklik İle Oyun Temelli Eğitimin Geriatriklerde Dengeye Etkisi: Kısa Dönem Takipli Ön Çalışma. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. Eylül 2018;6(3):171-178. doi:10.30720/ered.396603
Chicago Temizkan, Ege, ve Gamze Ekici. “Evde Sanal Gerçeklik İle Oyun Temelli Eğitimin Geriatriklerde Dengeye Etkisi: Kısa Dönem Takipli Ön Çalışma”. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi 6, sy. 3 (Eylül 2018): 171-78. https://doi.org/10.30720/ered.396603.
EndNote Temizkan E, Ekici G (01 Eylül 2018) Evde Sanal Gerçeklik İle Oyun Temelli Eğitimin Geriatriklerde Dengeye Etkisi: Kısa Dönem Takipli Ön Çalışma. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 6 3 171–178.
IEEE E. Temizkan ve G. Ekici, “Evde Sanal Gerçeklik İle Oyun Temelli Eğitimin Geriatriklerde Dengeye Etkisi: Kısa Dönem Takipli Ön Çalışma”, Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, c. 6, sy. 3, ss. 171–178, 2018, doi: 10.30720/ered.396603.
ISNAD Temizkan, Ege - Ekici, Gamze. “Evde Sanal Gerçeklik İle Oyun Temelli Eğitimin Geriatriklerde Dengeye Etkisi: Kısa Dönem Takipli Ön Çalışma”. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 6/3 (Eylül 2018), 171-178. https://doi.org/10.30720/ered.396603.
JAMA Temizkan E, Ekici G. Evde Sanal Gerçeklik İle Oyun Temelli Eğitimin Geriatriklerde Dengeye Etkisi: Kısa Dönem Takipli Ön Çalışma. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2018;6:171–178.
MLA Temizkan, Ege ve Gamze Ekici. “Evde Sanal Gerçeklik İle Oyun Temelli Eğitimin Geriatriklerde Dengeye Etkisi: Kısa Dönem Takipli Ön Çalışma”. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, c. 6, sy. 3, 2018, ss. 171-8, doi:10.30720/ered.396603.
Vancouver Temizkan E, Ekici G. Evde Sanal Gerçeklik İle Oyun Temelli Eğitimin Geriatriklerde Dengeye Etkisi: Kısa Dönem Takipli Ön Çalışma. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2018;6(3):171-8.

Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi by Hacettepe University, Faculty of Health Sciences is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 Internationalcc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1nc.svg?ref=chooser-v1