Öz
Amaç: Bu çalışma Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin fiziksel aktivite
düzeyinin tanımlanması amacı ile planlandı.
Gereç ve Yöntem: Çalışmaya yaşları 17-37 yıl arasında olan (ortalama 19.85±2.43 yıl) ve ebelik ve hemşirelik
bölümlerinin 1. ve 4. sınıflarında öğrenim gören 239 sağlık bilimleri öğrencisi katıldı. Öğrencilerin demografik
bilgileri, sigara ve alkol kullanma durumları ve egzersiz alışkanlıkları kaydedildi. Olguların aktivite düzeyleri
Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi Kısa Form ile değerlendirilerek hem sınıflar arasında hem de bölümler
arasında karşılaştırma yapıldı.
Sonuçlar: Öğrencilerin %41’i ebelik, %59’u hemşirelik bölümünde olup, ebelik bölümü öğrencilerinin %10.2’sinin,
hemşirelik bölümü öğrencilerinin ise %24.8’inin toplam fiziksel aktivite puanının sıfır olduğu saptandı.
Çalışmamızda fiziksel aktivite ölçeğinin hem alt bölümlerine ait puanın hem de toplam skorun, bölümlerin kendi
içinde (1. sınıf ile 4. sınıf arasında) farklı olmadığı saptandı (p>0.05). Ebelik 1. sınıf öğrencilerinin hemşirelik
1. sınıf öğrencilerine kıyasla daha yüksek yürüme alt bölüm puanı ile toplam skora sahip oldukları belirlendi
(p<0.01). Ebelik 4. sınıf ile hemşirelik 4. sınıfları arasında fiziksel aktivite düzeyleri açısından bir fark olmadığı
görüldü (p>0.05). Erkek öğrencilerin orta ve şiddetli düzey aktivite puanları ile toplam fiziksel aktivite skorlarının
kız öğrencilerden daha yüksek olduğu (p<0.05) saptandı.
Tartışma: Fiziksel aktivite düzeyinin, hemşirelik ve ebelik bölümü öğrencilerinde düşük olduğu ve eğitimle
değişmediği görülmüştür. Bu bağlamda konu ile ilgili bilginin artması için lisans programlarında yeniden düzenlemeler
yapılması gerektiği düşünülmektedir.