Amaç: Bu çalışma, özel gereksinimli çocuklar için verilen ergoterapi ev programlarının ebeveynler
tarafından uygulanma sürecini etkileyen faktörleri incelemek amacıyla yapıldı. Gereç ve Yöntem:
Ergoterapi müdahalesi kapsamında ev programı almakta olan özel gereksinimli 15 çocuğun
ev programını uygulamayı üstlenen ebeveyni ile yarı yapılandırılmış görüşme yapıldı. Çalışmaya
katılan özel gereksinimli çocuklar; serebral palsi, otizim spektrum bozukluğu ve öğrenme güçlüğü
tanılarından birini almış çocuklardır. Çocukların yaş aralığı 5 ile 15 arasında rastgele dağılım
gösterdi. Görüşmede verileri içerik (nitel) analizi ile çözümlendi ve temel sonuçlar kategorize
edildi. Ebeveynlerin ev programı uygulamalarını etkilediğini belirten faktörler olumlu ya da olumsuz
yönleriyle ortaya konuldu. Sonuç: Çalışmamıza katılan ebeveynlerin %73,3 ü anne, %20 si
baba, %6,7 si ise büyükanne idi. Ev programlarının tek bir yöntemle ebeveyne öğretilmesi, maddi
yetersizlikler, ebeveynlerin ev programı hakkında stres yaşaması, programı uygularken çocukların
ebeveynlere zorluk çıkarmaları, çocukların uygulama sırasında sıkılmaları, ebeveynlerin çok
fazla fiziksel çaba harcıyor olmaları, ebeveynlerin iş ve üretici aktiviteleri, çocukların katılmakta
olduğu diğer programlar, çocuğun gün içindeki ruh hali ve karakteristik özellikleri ev programı
uygulamalarına olumsuz yansıyan faktörler olarak bulundu. Tartışma: Ergoterapist, ebeveynlere
ev programı verirken bu faktörleri göz önünde bulundurmalı ve uygulamayı etkin kılacak
öneriler ve modifikasyonlar yapmalı. Aile eğitimi kapsamında ev programlarının uygulanmasını
denetlemelidir.
Ergoterapi; Ev programı; Aile katılımı; Özel gereksinimli çocuk
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 3 |
Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi by Hacettepe University, Faculty of Health Sciences is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International