Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Reliability and Validity of Professional Behavior Questionnaire

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 3, 191 - 198, 15.01.2021
https://doi.org/10.30720/ered.624096

Öz



Purpose: To
adapt the Professional Behavior Questionnaire into Turkish culture by ensuring
the structural validity and reliability of the scale in order to measure
occupational therapy students.



Material and Methods: The original questionnaire is consisted of 3 subscales
and 28 items according to a Likert
scale Quintet.
The
study group consisted of 67 students.  The SPSS 23.0 package program was used to
check the validity and reliability. Exploratory factor analysis (EFA) was
performed to examine the validity of the model of the Turkish form of the
Professional Behavior Questionnaire. The reliability of the scale was examined
by using internal consistency coefficient (Cronbach Alpha) and test-retest
method.



Results: The
EFA results showed that a three-subscale 13-item instrument accounted for
64.85% of total variance explained. The subscales of the Professional Behavior
Questionnaire were “Commitment to learning”, “Skills for learning” and
“Cultural competence”. According to reliability analysis, the internal
consistency coefficient was .94 and the test-retest reliability coefficient was
.54.



Conclusion: Professional behavior of occupational
therapists is important for the development of the profession. Therefore, there
is a need for a psychometric tool to evaluate occupational behavior of students
during their undergraduate education. 

Kaynakça

  • Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (2011). 26 Nisan 2011 tarih ve 27916 sayılı Resmi Gazete. Erişim Tarihi: 25.08.2019
  • Brown, T., Williams, B., & Etherington, J. (2016). Emotional intelligence and personality traits as predictors of occupational therapy students' practice education performance: A cross‐sectional study. Occup Ther Int, 23(4), 412-424. https://doi.org/10.1002/oti.1443
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademik Yayıncılık.
  • Çelik, S., Ünal, Ü., & Saruhan, S. (2012). Cerrahi kliniklerde çalışan hemşirelerin mesleki profesyonelliklerinin değerlendirilmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 20(3), 193-199.
  • Dünya Sağlık Örgütü. (2009). Process of translation and adaptation of instruments. Erişim tarihi 12 Eylül 2019, https://www.who.int/substance_abuse/research_tools/translation/en/
  • Erbil, N., & Bakır, A. (2009). Meslekte profesyonel tutum envanterinin geliştirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 290-302.
  • Field, A. (2002). Discovering Statistics Using SPSS. London, UK: Sage Publications Ltd.
  • Flexner, A. (2001). Is social work a profession? Research on Social Work Practice, 11(2), 152-165. https://doi.org/10.1177/104973150101100202
  • Güven, T. (2009). Tıp etiği açısından meslek ve profesyonellik kavramlarının incelenmesi. Hacettepe Tıp Dergisi, 40(2), 84-88.
  • Hackenberg, G. R., & Toth-Cohen, S. (2018). Professional behaviors and fieldwork: A curriculum based model in occupational therapy. Journal of Occupational Therapy Education, 2(2), 3. https://doi.org/10.26681/jote.2018.020203
  • Hampton, D. L., & Hampton, G. M. (2000). Professionalism and the nurse‐midwife practitioner: an exploratory study. J Am Acad Nurse Pract, 12(6), 218-225. https://doi.org/10.1111/j.1745-7599.2000.tb00185.x
  • Kacaroğlu Vicdan, A. (2010). Hemşirelikte profesyonellik. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, Sempozyum Özel Sayısı, 261-263.
  • Karamanoğlu, A. Y., Özer, F. G., & Tuğcu, A. (2009). Denizli ilindeki hastanelerin cerrahi kliniklerinde çalışan hemşirelerin mesleki profesyonelliklerinin değerlendirilmesi. Fırat Tıp Dergisi, 14(1), 12-17.
  • Sullivan, T. M., & Thiessen, A. K. (2015). Occupational therapy students’ perspectives of professionalism: An exploratory study. The Open Journal of Occupational Therapy, 3(4), 9. https://doi.org/10.15453/2168-6408.1154
  • Tezbaşaran, A. A. (1996). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: TPD Yayınları.
  • Yuen, H. K., Azuero, A., Lackey, K. W., Brown, N. S., & Shrestha, S. (2016). Construct validity test of evaluation tool for professional behaviors of entry-level occupational therapy students in the United States. Journal of Educational Evaluation for Health Professions, 13. https://doi.org/10.3352/jeehp.2016.13.22

Mesleki Davranış Anketinin Türkçe Geçerlilik ve Güvenilirliği

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 3, 191 - 198, 15.01.2021
https://doi.org/10.30720/ered.624096

Öz



Amaç:

Bu çalışmanın amacı ergoterapi öğrencileri için “Mesleki Davranış Anketi”nin
Türkçeye uyarlama çalışması yapılarak ölçeğin psikometrik özelliklerinin
incelenmesi amaçlanmıştır.

Gereç ve Yöntem

Orijinal anket üç faktör
ve 28 maddeden oluşan beşli likert tipinde bir ölçme aracıdır. Çalışmaya
Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Ergoterapi Bölümü’nde öğrenim
gören gönüllü 67 öğrenci dahil edildi. Araştırmada ölçeğin dilsel eşdeğerliği
incelendikten sonra geçerlik ve güvenirlik analizleri yapıldı. Ölçeğin geçerlik
ve güvenirlik analizleri için SPSS 23.0 paket programı kullanıldı. Ölçeğin yapı
geçerliliği için açımlayıcı faktör analizi yapıldı. Ölçeğin güvenirlik
çalışması iç tutarlılık katsayısı (Cronbach Alpha) ve test tekrar test yöntemi
kullanılarak incelenmiştir.

Sonuçlar

Ergoterapi
öğrencileri için “Mesleki Davranış Anketi” için yapılan a
çımlayıcı
faktör analizi sonuçlarına göre ölçeğin üç faktörde % 64,85 varyansı açıkladığı
bulunmuştur.
Ergoterapi öğrencileri
için “Mesleki Davranış Anketi”nde alt faktörler
“öğrenme isteği”,
“öğrenme becerisi” ve “kültürel yeterlilik” boyutlarıdır. Güvenirlik analizi
sonucunda iç tutarlık katsayısının 0,94 ve test tekrar test güvenirlik
katsayısının ise 0,54 olduğu belirlenmiştir.

Tartışma

Türkiye’de yeni bir sağlık mesleği olan
ergoterapistlerin mesleki davranışlarının mesleğin gelişimi açısından önemli
olduğunu düşünmekteyiz. Bu nedenle ergoterapi öğrencilerinin lisans eğitimi
sırasında mesleki davranışlarının incelenmesi için bir psikometrik araca
ihtiyaç vardır; dolayısıyla bu çalışma aracılığıyla ergoterapi öğrencilerinin
mesleki davranışlarının incelenmesi mümkün olacaktır.








Kaynakça

  • Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (2011). 26 Nisan 2011 tarih ve 27916 sayılı Resmi Gazete. Erişim Tarihi: 25.08.2019
  • Brown, T., Williams, B., & Etherington, J. (2016). Emotional intelligence and personality traits as predictors of occupational therapy students' practice education performance: A cross‐sectional study. Occup Ther Int, 23(4), 412-424. https://doi.org/10.1002/oti.1443
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademik Yayıncılık.
  • Çelik, S., Ünal, Ü., & Saruhan, S. (2012). Cerrahi kliniklerde çalışan hemşirelerin mesleki profesyonelliklerinin değerlendirilmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 20(3), 193-199.
  • Dünya Sağlık Örgütü. (2009). Process of translation and adaptation of instruments. Erişim tarihi 12 Eylül 2019, https://www.who.int/substance_abuse/research_tools/translation/en/
  • Erbil, N., & Bakır, A. (2009). Meslekte profesyonel tutum envanterinin geliştirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 290-302.
  • Field, A. (2002). Discovering Statistics Using SPSS. London, UK: Sage Publications Ltd.
  • Flexner, A. (2001). Is social work a profession? Research on Social Work Practice, 11(2), 152-165. https://doi.org/10.1177/104973150101100202
  • Güven, T. (2009). Tıp etiği açısından meslek ve profesyonellik kavramlarının incelenmesi. Hacettepe Tıp Dergisi, 40(2), 84-88.
  • Hackenberg, G. R., & Toth-Cohen, S. (2018). Professional behaviors and fieldwork: A curriculum based model in occupational therapy. Journal of Occupational Therapy Education, 2(2), 3. https://doi.org/10.26681/jote.2018.020203
  • Hampton, D. L., & Hampton, G. M. (2000). Professionalism and the nurse‐midwife practitioner: an exploratory study. J Am Acad Nurse Pract, 12(6), 218-225. https://doi.org/10.1111/j.1745-7599.2000.tb00185.x
  • Kacaroğlu Vicdan, A. (2010). Hemşirelikte profesyonellik. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, Sempozyum Özel Sayısı, 261-263.
  • Karamanoğlu, A. Y., Özer, F. G., & Tuğcu, A. (2009). Denizli ilindeki hastanelerin cerrahi kliniklerinde çalışan hemşirelerin mesleki profesyonelliklerinin değerlendirilmesi. Fırat Tıp Dergisi, 14(1), 12-17.
  • Sullivan, T. M., & Thiessen, A. K. (2015). Occupational therapy students’ perspectives of professionalism: An exploratory study. The Open Journal of Occupational Therapy, 3(4), 9. https://doi.org/10.15453/2168-6408.1154
  • Tezbaşaran, A. A. (1996). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: TPD Yayınları.
  • Yuen, H. K., Azuero, A., Lackey, K. W., Brown, N. S., & Shrestha, S. (2016). Construct validity test of evaluation tool for professional behaviors of entry-level occupational therapy students in the United States. Journal of Educational Evaluation for Health Professions, 13. https://doi.org/10.3352/jeehp.2016.13.22
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sinem Kars 0000-0001-8774-2602

Gökçen Akyürek 0000-0002-0309-2321

Gonca Bumin 0000-0002-8241-2206

Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kars, S., Akyürek, G., & Bumin, G. (2021). Mesleki Davranış Anketinin Türkçe Geçerlilik ve Güvenilirliği. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, 8(3), 191-198. https://doi.org/10.30720/ered.624096
AMA Kars S, Akyürek G, Bumin G. Mesleki Davranış Anketinin Türkçe Geçerlilik ve Güvenilirliği. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. Ocak 2021;8(3):191-198. doi:10.30720/ered.624096
Chicago Kars, Sinem, Gökçen Akyürek, ve Gonca Bumin. “Mesleki Davranış Anketinin Türkçe Geçerlilik Ve Güvenilirliği”. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi 8, sy. 3 (Ocak 2021): 191-98. https://doi.org/10.30720/ered.624096.
EndNote Kars S, Akyürek G, Bumin G (01 Ocak 2021) Mesleki Davranış Anketinin Türkçe Geçerlilik ve Güvenilirliği. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 8 3 191–198.
IEEE S. Kars, G. Akyürek, ve G. Bumin, “Mesleki Davranış Anketinin Türkçe Geçerlilik ve Güvenilirliği”, Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, c. 8, sy. 3, ss. 191–198, 2021, doi: 10.30720/ered.624096.
ISNAD Kars, Sinem vd. “Mesleki Davranış Anketinin Türkçe Geçerlilik Ve Güvenilirliği”. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 8/3 (Ocak 2021), 191-198. https://doi.org/10.30720/ered.624096.
JAMA Kars S, Akyürek G, Bumin G. Mesleki Davranış Anketinin Türkçe Geçerlilik ve Güvenilirliği. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2021;8:191–198.
MLA Kars, Sinem vd. “Mesleki Davranış Anketinin Türkçe Geçerlilik Ve Güvenilirliği”. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, c. 8, sy. 3, 2021, ss. 191-8, doi:10.30720/ered.624096.
Vancouver Kars S, Akyürek G, Bumin G. Mesleki Davranış Anketinin Türkçe Geçerlilik ve Güvenilirliği. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2021;8(3):191-8.

Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi by Hacettepe University, Faculty of Health Sciences is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 Internationalcc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1nc.svg?ref=chooser-v1