İnsanı inşa etmeden toplumu inşa etmek mümkün değildir. Bu nedenle Kur’an’ı Kerim’in hedefinde iyi insan ve iyi toplum vardır. İnşa süreci ilk ayetlerle başlar ve öncelik iman, ahlak ve karakter oluşumuna verilir. İlk aşamada Allah inancı yerleşmiş bir mü’min kişilik inşa etmek önemlidir. Bu kişilik güzel ahlakla donatılarak sağlam temellere oturtulmalıdır ki bu bireylerin oluşturduğu toplum da sağlam temeller üzerine otursun. Bu sürecin ardından ise kişiye ait sorumluluklar ve toplumu yaşatacak kurallar tebliğ edilir. Kur’an’ı Kerim’de insanın inşasına yönelik birçok ayet bulunmaktadır. Bu ayetlerle Kur’an insanı eğitime tabi tutmaktadır. İnsanı en iyi tanıyan elbette ki onu yaratandır. Dolayısıyla rehber olarak gönderdiği kitabında insanın eğitimi için gereken bilgiyi ve bunun yöntemlerini bildirmiştir. İslâm’ın ilk dönemlerinde sahabenin Kur’an ile eğitilerek güzîde insanlar haline geldiği bilinen bir gerçektir. Kur’an’ın rehberliğinde onların aşama aşama gelişmesine ve yetişmesine önderlik eden ise bir eğitimci olarak Peygamber(sav)’dir. Kur’an’ın eğitim metotlarını bu açıdan inceleyip değerlendirmeye almak faydalı olacaktır. Bu metotların verildiği yerlerden biri de Lokmân sûresinde bulunan Hz. Lokmân’ın oğluna yaptığı nasihatlerdir. Bu çalışmamızda Hz. Lokmân’ın oğluna yaptığı nasihatler Lokmân sûresinin 12-19.ayetleri bağlamında incelenecektir. Ayetlerde Hz. Lokmân’ın oğluna nasihatleri, ahlak eğitimi ve kullandığı üslûp eğitimsel açıdan değerlendirilecektir. Kullanılan eğitim yöntemi eğitimciler ve anne-baba açısından incelenerek uygulanabilir metotlar tavsiye olarak sunulacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din, Toplum ve Kültür Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 21 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 27 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 22 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 2 |