Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Discussions on Taha Hussein and The Reliability of Classical Arabic Poetry Under Orientalist Influences

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 4, 1 - 8, 11.06.2024

Öz

Taha Hussein (d. 1889, ö. 1973), known as an Egyptian writer and critic, gained recognition for his works on pre-Islamic Arabic poetry and modern Arabic poetry. Contributing to the development of modern Arabic literature, he endeavored to transcend traditional patterns, forging a new language and narrative style. Embracing a modernist approach influenced by Western literature, he sought to reflect Arab culture in a contemporary light. While advocating for modernism and intellectual freedom in the Arab world, he critiqued social, political, and cultural issues. Nevertheless, he faced criticism for allegedly incorporating orientalist influences into his work and engaging in debates about the appropriation of Classical Arabic poetry.

Kaynakça

  • Bakırcı, S. (2003). “Arap Şiirinin İntikalinde Dini ve Ahlaki Değerlerin Rolü” EKEV Akademi Dergisi, Yıl: 7, Sayı: 15, 177-194.
  • Bedevi, A. (1979). Dirâsâtu’l-müsteşriḳîn Ḥavle sıḥḥati’ş- şi‘ri’l-Câhilî, Dâru’l-İlim li’l-Melâyîn, Beyrût, 17-40.
  • Braunlich, E. (1926). “Zur Frage der Echtheit der altarabischen Poesie”, Zeitschrift für Orientalistische Literaturzeitung, 826-834.
  • Brockelmann, C. (1970). Târîhu'l-Edebi'l-Arabî (GAL), çev. Abdulhalîm en-Neccâr, Cilt 6, Dâru'l-Meârif, Kâhire.
  • Çetin, N. (1973). Eski Arap Şiiri, İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Cubûrî, Yaḥya Vehîb. (1997). el-Musteşriḳûn ve'ş-şi‘ri'l-Câhilî beyne'ş-şekki ve't-tevs̱îḳ. (1. Basım) Beyrût: Dâru'l-Ğarbi'l-İslâmî.
  • Dayf, Ş. (2010). Târîhu'l-Edebi'l-Arabî, C.I, Dâru'l-Meârif, Kahire.
  • el-Gazâlî, M. (1965). Difâ' ani'l-Akîde ve'ş-Şerîa Zıdde Metâini'l-Müsteşrikîn. Kâhire: Dâru'l-Kutubi'l-Hadîseh.
  • Elmas, M. (2015). “Cahiliye Şiirinin Gerçekliği Üzerine: İntihâl”. IV. Türkiye Lisansüstü Çalışmaları Kongresi-Bildiriler Kitabı IV, 113-122, Kütahya.
  • Ferrûh, Ö. (1984). Târîhu’l-Edebi’l-Arabî, Cilt 6, Beyrut.
  • Furrûh, Ö. & M. Hâlidî. (1970), et-Tebşîr ve'l-İstismâr fî Bilâdi'l-Arabiyye. (1. Basım). Beyrut.
  • Hüseyin, T. (2012). Cahiliye Şiiri Üzerine. Çev. Şaban Karataş. Ankara: Ankara Okulu Yayınları.
  • Huseyn, T. (1973), Müstakbelü’s-Sekâfe fî Mısr, el-Mecmûâtü’l-Kâmile li Müellefâti Dr. Tâhâ Hüseyn. Beyrut.
  • Huseyn, T. (1989). Fi'l-Edebi'l-Câhilî, Kahire. Kline, B. R. Principles and practice of structural equation modeling (Second edit). NY: The Guilford Press.
  • Lyall, C. J. (1917). “Some Aspects of Ancient Arabic Poetry as Illistrated by a Little Known Anthology”, in Proceedings of British Academy, 1917.
  • Margoliouth, D. S. (2004). Arap Şiirinin Kökeni. Çev. Nurettin Ceviz, Ankara: Aktif Yayınevi.
  • Margoliouth, D. S. (2005). Mohammed and the Rise of Islam. Copyright 1905 by G. P. Putnam's Sons, The Knickerbocker Press, New York.
  • Özsoy, N. (2019). “Bir Zâhid-Âlim Olarak Fuat Sezgin”, Social Sciences Studies Journal, Vol: 5, Issue: 51, 6931-6937.
  • Şakir, M. M. (1977). Kitâbu’l-Mütenebbî, Kahire, 12-19.
  • Sezgin, F. (1984). Muḥâḍarât fî târîḫi’l-‘ulûmi’l-‘Arabiyye ve’l-İslamiyye, Frankfurt.
  • Sezgin, F. (1991). Târîhu’t-Turâsi'l-Arabî, çev. Mahmûd Fehmî Hicâzî, Cilt 8, Câmiatu'l-İmam Mumammed b. Suud el-İslâmiyye, Riyad.
  • Sezgin, F. (1993). “Orijinallik ve İntihal Arasında Eski Arap Şiiri”. trc. H. Taşdelen. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, 5, (5), 311-316.
  • Tekin, S. (2020). “Cahiliye Dönemi Arap Şiirinin Gerçeklik Tartışmalarına Fuat Sezgin’in Yaklaşımı”. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, C. 21, S. 39, 713-736.
  • Yalar, M. (2008). “Cahiliye Şiirinin Tarihsel Gerçekliği Problemi”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(2), 95-120.

Oryantalist Etkiler Altında Tâhâ Hüseyin ve Klasik Arap Şiirinin Güvenirliliği Üzerinde Yapılan Tartışmalar

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 4, 1 - 8, 11.06.2024

Öz

Tâhâ Hüseyin (ö. 1973), Mısırlı bir yazar ve eleştirmen olarak, özellikle İslam öncesi Arap şiiri ve modern Arap şiiri üzerine çalışmalarıyla tanınmıştır. Geleneksel kalıpları aşarak yeni bir dil ve anlatım tarzı oluşturma çabasıyla modern Arap edebiyatının gelişimine katkıda bulunmuş, Batı edebiyatından etkilenerek modernist bir yaklaşım benimsemiştir. Aynı zamanda Arap kültürünü çağdaş bir şekilde yansıtmaya çalışırken, sosyal, politik ve kültürel konularda eleştirilerde bulunarak Arap dünyasında modernizm ve entelektüel özgürlük savunucusu olarak öne çıkmıştır. Ancak, eleştirmenler arasında oryantalist etkilerle yazdığı ve Klasik Arap şiirinin intihali konusundaki tartışmalara da maruz kaldığı belirtilmiştir.

Kaynakça

  • Bakırcı, S. (2003). “Arap Şiirinin İntikalinde Dini ve Ahlaki Değerlerin Rolü” EKEV Akademi Dergisi, Yıl: 7, Sayı: 15, 177-194.
  • Bedevi, A. (1979). Dirâsâtu’l-müsteşriḳîn Ḥavle sıḥḥati’ş- şi‘ri’l-Câhilî, Dâru’l-İlim li’l-Melâyîn, Beyrût, 17-40.
  • Braunlich, E. (1926). “Zur Frage der Echtheit der altarabischen Poesie”, Zeitschrift für Orientalistische Literaturzeitung, 826-834.
  • Brockelmann, C. (1970). Târîhu'l-Edebi'l-Arabî (GAL), çev. Abdulhalîm en-Neccâr, Cilt 6, Dâru'l-Meârif, Kâhire.
  • Çetin, N. (1973). Eski Arap Şiiri, İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Cubûrî, Yaḥya Vehîb. (1997). el-Musteşriḳûn ve'ş-şi‘ri'l-Câhilî beyne'ş-şekki ve't-tevs̱îḳ. (1. Basım) Beyrût: Dâru'l-Ğarbi'l-İslâmî.
  • Dayf, Ş. (2010). Târîhu'l-Edebi'l-Arabî, C.I, Dâru'l-Meârif, Kahire.
  • el-Gazâlî, M. (1965). Difâ' ani'l-Akîde ve'ş-Şerîa Zıdde Metâini'l-Müsteşrikîn. Kâhire: Dâru'l-Kutubi'l-Hadîseh.
  • Elmas, M. (2015). “Cahiliye Şiirinin Gerçekliği Üzerine: İntihâl”. IV. Türkiye Lisansüstü Çalışmaları Kongresi-Bildiriler Kitabı IV, 113-122, Kütahya.
  • Ferrûh, Ö. (1984). Târîhu’l-Edebi’l-Arabî, Cilt 6, Beyrut.
  • Furrûh, Ö. & M. Hâlidî. (1970), et-Tebşîr ve'l-İstismâr fî Bilâdi'l-Arabiyye. (1. Basım). Beyrut.
  • Hüseyin, T. (2012). Cahiliye Şiiri Üzerine. Çev. Şaban Karataş. Ankara: Ankara Okulu Yayınları.
  • Huseyn, T. (1973), Müstakbelü’s-Sekâfe fî Mısr, el-Mecmûâtü’l-Kâmile li Müellefâti Dr. Tâhâ Hüseyn. Beyrut.
  • Huseyn, T. (1989). Fi'l-Edebi'l-Câhilî, Kahire. Kline, B. R. Principles and practice of structural equation modeling (Second edit). NY: The Guilford Press.
  • Lyall, C. J. (1917). “Some Aspects of Ancient Arabic Poetry as Illistrated by a Little Known Anthology”, in Proceedings of British Academy, 1917.
  • Margoliouth, D. S. (2004). Arap Şiirinin Kökeni. Çev. Nurettin Ceviz, Ankara: Aktif Yayınevi.
  • Margoliouth, D. S. (2005). Mohammed and the Rise of Islam. Copyright 1905 by G. P. Putnam's Sons, The Knickerbocker Press, New York.
  • Özsoy, N. (2019). “Bir Zâhid-Âlim Olarak Fuat Sezgin”, Social Sciences Studies Journal, Vol: 5, Issue: 51, 6931-6937.
  • Şakir, M. M. (1977). Kitâbu’l-Mütenebbî, Kahire, 12-19.
  • Sezgin, F. (1984). Muḥâḍarât fî târîḫi’l-‘ulûmi’l-‘Arabiyye ve’l-İslamiyye, Frankfurt.
  • Sezgin, F. (1991). Târîhu’t-Turâsi'l-Arabî, çev. Mahmûd Fehmî Hicâzî, Cilt 8, Câmiatu'l-İmam Mumammed b. Suud el-İslâmiyye, Riyad.
  • Sezgin, F. (1993). “Orijinallik ve İntihal Arasında Eski Arap Şiiri”. trc. H. Taşdelen. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, 5, (5), 311-316.
  • Tekin, S. (2020). “Cahiliye Dönemi Arap Şiirinin Gerçeklik Tartışmalarına Fuat Sezgin’in Yaklaşımı”. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, C. 21, S. 39, 713-736.
  • Yalar, M. (2008). “Cahiliye Şiirinin Tarihsel Gerçekliği Problemi”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(2), 95-120.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dünya Dilleri, Edebiyatı ve Kültürü (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Naci Özsoy 0000-0002-7458-6935

Erken Görünüm Tarihi 28 Mayıs 2024
Yayımlanma Tarihi 11 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 15 Kasım 2023
Kabul Tarihi 5 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Özsoy, N. (2024). Oryantalist Etkiler Altında Tâhâ Hüseyin ve Klasik Arap Şiirinin Güvenirliliği Üzerinde Yapılan Tartışmalar. EREN, 3(4), 1-8.