Günümüzde etkisini sürdürmeye devam eden “Koronavirüs Hastalığı (COVID-19)”, birçok alanda olumsuz etkilerini gösterdiği gibi, gündelik yaşantı biçimimizi de derinden etkilemiştir. Başta sağlık olmak üzere, ekonomi gibi birçok sektörde çeşitli problemlerin ortaya çıktığı saptanmış, insanların ekonomik ve psikososyal durumu üzerinde olumsuz etkiler oluştuğu görülmüştür. Bu süreçte insanların geçimlerini sağlayabilmek için maddi kaynaklara ihtiyaç duyduğu düşünüldüğünde, çalışma eyleminin sürekliliği yadsınamaz bir gerçektir. Çalışma eyleminin büyük oranda kapalı alanlarda gerçekleştirildiği göz önünde bulundurulduğunda, bu kapalı alanların başında gelen ofis mekanlarının pandemi şartlarına göre düzenlenip tasarlanması gerekmektedir. Bu noktada, önceden var olan ancak günümüzde gittikçe yaygınlaşan ve pandemi sürecinde bir çözüm yolu olarak değerlendirilen “uzaktan çalışma modeli” karşımıza çıkmaktadır. Bu model birçok açıdan olumlu yönler barındırsa da, insanların çalışma ortamlarında sağlanması gereken fizyolojik şartların sağlanamaması ve sosyalleşme ortamının eksikliği sebebiyle, ofis mekanlarına geri dönüş için yeni çözüm yolları aranmaya başlanmıştır. Çalışmanın amacı doğrultusunda, mevcut ofis düzenleri, pandemi süreci çerçevesinde değerlendirilerek olumlu ve olumsuz ergonomik koşulların tespiti yapılmıştır. Bu tespitler ışığında standart ergonomik ofis tasarımlarının mevcut ihtiyaçlarımıza cevap verememesi, insanların sağlık durumunu ve çalışma kalitesini etkileyen en önemli faktörlerden biri olarak belirlenmiştir. Çalışma neticesinde ise pandemi sonrası ofis planlamasında, ergonomik koşulların ne derecede sağlanabileceği değerlendirilmiş, özellikle ofis düzeni ve ergonomik mobilya tasarımları noktasında çıkarımlar yapılarak elde edilen bulgular paylaşılmıştır.
The "Coronavirus Disease (COVID-19)", which continues to be effective today, has affected our daily life deeply as well as showing its negative effects in many areas. It has been determined that various problems have arisen in many sectors such as economy, especially health, and it has been observed that there are negative effects on the economic and psychosocial situation of people. Considering that the workis mostly carried out in closed areas, the Office spaces, which are at the forefront of these closed areas, should be arranged and designed according to the pandemic conditions. At this point, we come across the "remote working model", which existed before but is becoming increasingly widespread today and is considered as a solution during the pandemic process. Although this model has positive aspects in many respects, new solutions have begun to be sought for returning to office spaces due to the inability to provide the physiological conditions that should be provided in the working environment of people and the lack of socialization environment. In line with the purpose of the study, the existing office layouts were evaluated within the framework of the pandemic process and positive and negative ergonomic conditions were determined. In the light of these determinations, the inability of standard ergonomic office designs to meet our current needs has been determined as one of the most important factors affecting the health status and working quality of people. As a result of the study, it was evaluated to what extent ergonomic conditions could be provided in office planning after the pandemic, and the findings were shared by making inferences especially at the point of office layout and ergonomic furniture designs.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri / Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2022 |
Gönderilme Tarihi | 12 Ekim 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
Dergi yılda 3 sayı (Nisan, Ağustos ve Aralık) olarak yayımlanmaktadır. Bu sayılara ek olarak Editörler Kurulu’nun kararıyla, Ulusal Ergonomi Kongresi’nde sunulan bildiriler “Özel Sayı” olarak yayımlanabilmektedir.