Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Bilimleri Fakültesinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Problem Çözme Becerilerinin Psikolojik Dayanıklılık ve Benlik Saygısı ile İlişkisi

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 1, 60 - 77, 20.06.2020

Öz

Bu araştırmanın amacı, spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin problem çözme becerileri ile psikolojik
dayanıklılıkları ve benlik saygıları arasındaki ilişkileri incelemektir. İlişkisel modele uygun olarak tasarlanan
bu araştırmada, demografik özelliklerin lisans öğrencilerinin problem çözme becerileri, benlik saygıları
ve psikolojik dayanıklılık durumları ile olan ilişkisi araştırılmıştır. Araştırma grubunun spor bilimleri
fakültesinde öğrenim gören 100’ü kadın (%39,1), 156’sı erkek (%60,9) olmak üzere toplamda 256 öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında Kişisel Bilgi Formu, Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği, Rosenberg
Benlik Saygısı Ölçeği ve Problem Çözme Envanterleri kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 22.0 paket
programı kullanılarak istatiksel olarak analiz edilmiştir.
Araştırma grubunun demografik özelliklerinin, cinsiyet konusunda “erkek”, sınıf düzeyi konusunda
“birinci sınıf ”, bölüm konusunda “Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği”, gelir düzeyi konusunda “orta”,
ailenin ikamet yeri konusunda “küçük şehir” gruplarında sıklıkla kümelendikleri ve ayrıca araştırmaya
katılan lisans öğrencilerin psikolojik dayanıklılıklarının, problem çözme becerilerinin ve benlik saygılarının
“orta düzeyde” olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma grubunun psikolojik dayanıklılıkları cinsiyetlerine
(p=0,007), sınıf düzeylerine (p=0,017), ailelerinin gelir düzeyine (kendilik algısı alt boyutu, p=0,032) ve
ailelerinin ikamet ettikleri (kendilik algısı alt boyutu, p=0,043) yere göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde
farklılaşmakta olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca problem çözme becerileri ile benlik saygısı arasında
pozitif bir ilişki olduğu bulgusuna erişilmiştir (r=0,262, p<0,01).
Araştırma sonucunda benlik saygısı düzeyi arttıkça problem çözme becerilerinin arttığı, diğer bir ifadeyle
problem çözme becerisi güçlendikçe, benlik saygılarının arttığı söylenebilir.

Kaynakça

  • Adagide, S. (2008). 15-49 Yaş Grubu Kadınların Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Akçakoyun, F. (2018). Analysis of Self – Esteem Levels of Students in Physical Education and Sports High School. Journal of Education and Training Studies, 6(2), 73-79.
  • Akers, R., A. La Greca, J. Cochran, & C. Sellers, (1989). Social Learning Theory and Alcohol Behavior Among Elderly. The Sociological Quarterly, 30(4), 625-638.
  • Aydoğdu, T. (2013). Bağlanma Stilleri, Başa Çıkma Stratejileri ile Psikolojik Dayanıklılık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. New Jersey, USA: Prentice-Hall.
  • Basım, N. H. ve Çetin, F. (2011). Yetişkinler İçin Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği’nin Güvenilirlik ve Geçerlilik Çalışması, Türk Psikiyatri Dergisi, 22, 1-12
  • Batan, S. N. (2016). Yetişkinlerde Psikolojik Dayanıklılık ve Dini Başa Çıkmanın Yaşam Doyumuna Etkileri. Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bee, H. ve Boyd, D. (2009). Çocuk gelişim psikolojisi. (Çev. Gündüz, O.) İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Benishek, L.A. & Lopez, F.G. (1997). Critical evaluation of hardiness theory: Gender differences, perception of life events, and neuroticism. Work & Stress, 11(1), 33-45.
  • Bilen, M. (2006). Plandan Uygulamaya Öğretim. Anı Yayınları, Ankara.
  • Bilge, F. ve Arslan, A. (2000). Akılcı Olmayan Düşünce Düzeyleri Farklı Üniversite Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerini Değerlendirmeleri. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 11(13), 7-18.
  • Cevher, F. N. ve Buluş, M. (2007). Benlik kavramı ve benlik saygısı: önemi ve geliştirilmesi. Akademik Dizayn Dergisi, 1, 52-64.
  • Çekici, F. (2009). Üniversite öğrencilerin sosyal problem çözme becerileri, öfkeyle ilişkili davranış ve düşünceler. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Çuhadaroğlu, F. (1986). Adolesanlarda Benlik Saygısı. Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınları, Ankara.
  • Durmuş, M. ve Okanlı, A. (2018). Üniversite öğrencilerinin problem çözme becerileri ile psikolojik dayanıklılık düzeylerinin değerlendirilmesine yönelik bir araştırma. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 2(4), 177-189.
  • Durmuş, M. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri ile Psikolojik Dayanıklılıkları Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.

The Relationship Between The Problem-Solving Skills, Psychological Endurance and Self-Respect of Students of The Faculty of Sport Sciences

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 1, 60 - 77, 20.06.2020

Öz

The aim of this research, was to investigate the relationship between problem-solving skills, psychological
resilience and self-esteem of the students of the sports sciences faculty. Relational scanning method were
used in the research. Moreover, the relationship between demographic characteristics and undergraduate
students’ problem solving skills, self-esteem and psychological resilience status was investigated. The sample
of the study consisted of 256 students in total, whom 100 are women (39.1%) and 156 are men (60.9%).
In the research, to collect the data, Personal Information form, Psychological Resilience Scale, Rosenberg
Self-Esteem Scale and Problem Solving Inventories were used. The data were analyzed statistically by using
SPSS 22.0 package program.
The demographic characteristics of the research group are frequently clustered in “male” groups on
gender, “first grade” on grade level, “Physical Education and Sports Teaching” on department, “middle”
on income level, “small city” on family residence. In addition, it was concluded that the psychological
resilience, problem solving skills and self-esteem levels of the undergraduate students who participated in
the research were at the “medium” level. The psychological resilience of the research group was statistically
significantly differs based on their gender (p = 0.007), grade levels (p = 0.017), income level of their families
(self-perception sub-dimension, p = 0.032), and the place where their families reside (self-perception subdimension,
p = 0.043). Also, a significant positive relationship was found between the problem-solving
skills and self-esteem of students (r = 0.262, p <0.01).
According to the results of the research, it can be said that as self-esteem level increases, problem-solving
skills increase, in other words, as the problem-solving skill gets stronger, self-esteem increases.

Kaynakça

  • Adagide, S. (2008). 15-49 Yaş Grubu Kadınların Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Akçakoyun, F. (2018). Analysis of Self – Esteem Levels of Students in Physical Education and Sports High School. Journal of Education and Training Studies, 6(2), 73-79.
  • Akers, R., A. La Greca, J. Cochran, & C. Sellers, (1989). Social Learning Theory and Alcohol Behavior Among Elderly. The Sociological Quarterly, 30(4), 625-638.
  • Aydoğdu, T. (2013). Bağlanma Stilleri, Başa Çıkma Stratejileri ile Psikolojik Dayanıklılık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. New Jersey, USA: Prentice-Hall.
  • Basım, N. H. ve Çetin, F. (2011). Yetişkinler İçin Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği’nin Güvenilirlik ve Geçerlilik Çalışması, Türk Psikiyatri Dergisi, 22, 1-12
  • Batan, S. N. (2016). Yetişkinlerde Psikolojik Dayanıklılık ve Dini Başa Çıkmanın Yaşam Doyumuna Etkileri. Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bee, H. ve Boyd, D. (2009). Çocuk gelişim psikolojisi. (Çev. Gündüz, O.) İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Benishek, L.A. & Lopez, F.G. (1997). Critical evaluation of hardiness theory: Gender differences, perception of life events, and neuroticism. Work & Stress, 11(1), 33-45.
  • Bilen, M. (2006). Plandan Uygulamaya Öğretim. Anı Yayınları, Ankara.
  • Bilge, F. ve Arslan, A. (2000). Akılcı Olmayan Düşünce Düzeyleri Farklı Üniversite Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerini Değerlendirmeleri. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 11(13), 7-18.
  • Cevher, F. N. ve Buluş, M. (2007). Benlik kavramı ve benlik saygısı: önemi ve geliştirilmesi. Akademik Dizayn Dergisi, 1, 52-64.
  • Çekici, F. (2009). Üniversite öğrencilerin sosyal problem çözme becerileri, öfkeyle ilişkili davranış ve düşünceler. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Çuhadaroğlu, F. (1986). Adolesanlarda Benlik Saygısı. Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınları, Ankara.
  • Durmuş, M. ve Okanlı, A. (2018). Üniversite öğrencilerinin problem çözme becerileri ile psikolojik dayanıklılık düzeylerinin değerlendirilmesine yönelik bir araştırma. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 2(4), 177-189.
  • Durmuş, M. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri ile Psikolojik Dayanıklılıkları Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm 2020 Haziran
Yazarlar

Ferda Kaya 0000-0002-8415-8002

Elvan Şarlı Bu kişi benim 0000-0003-2878-281X

Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kaya, F., & Şarlı, E. (2020). Spor Bilimleri Fakültesinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Problem Çözme Becerilerinin Psikolojik Dayanıklılık ve Benlik Saygısı ile İlişkisi. Eurasian Research in Sport Science, 5(1), 60-77.