Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Medyası Hakkındaki Görüşlerin Cinsiyete Göre Karşılaştırılması

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 130 - 141, 27.12.2021

Öz

Bu çalışmanın amacı spor medyası hakkındaki görüşlerin cinsiyete göre karşılaştırılmasıdır. Çalışmaya 18-40 yaş grubu, Türkiye’de yaşayan ve spor medyasını takip eden 73 kadın (yaş ortalaması: 32,97±15,50 yıl) 77 erkek (yaş ortalaması: 29,51±10,83 yıl) gönüllü olarak katılmıştır. Bu çalışmada tarama ve tanımlayıcı yöntem kullanılmıştır. Katılımcılara 42 sorudan oluşan ve alanyazı taraması sonucunda araştırmacılar tarafından hazırlanan anket Google Form aracılığıyla ulaştırılmış ve çalışmanın verileri çevrimiçi olarak toplanmıştır. SPSS (Statistical Package for Social Sciences) 20,0 paket programına kaydedilmiş verilerin sayısal ve yüzde dağılımları hesaplanmıştır. Normal dağılıma uygunluk Kolmogorov-Smirnov testi ile değerlendirilmiştir (p>0.05). Tüm verilerin cinsiyetler arası farkları Independent t-test analizi ile tespit edilmiştir. Anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak kabul edilmiştir. Cinsiyetler arasında spor programlarını takip etme sıklığı (p=0,011), spor medyasını takip etme amacı (p=0,009), aktif kullanılan sosyal medya platformunda (p=0,006) farklılık bulunmuştur (p<0,05). Cinsiyetler arasında spor gazetesini satın alma, tercih ettiği medya türünde ve spor medyasında en çok yer verilen spor branşında anlamlı farklılığa rastlanmamıştır (p>0,05). Sonuç olarak, kadınların spor medyasını takip etme amacı bilgi sahibi olmak iken erkeklerin amacının eğlence olduğu tespit edilmiştir. Katılımcıların çoğunun spor gazetesini almadığı; en güvenilir iletişim aracının televizyon olduğu ve spor medyasında en çok yer verilen spor branşının futbol olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Akkaya, C. ve Kaplan, Y. (2014). Toplumsal cinsiyet bağlamında spor medyasında kadın. International Journal of Sport Culture and Science, 2(Special Issue 2), 177-182.
  • Arslan, B. ve Koca, C. (2006). Kadın sporcuların yer aldığı günlük gazete haberlerinin sunum biçimine dair bir inceleme. Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 1-10.
  • Atasoy, B. ve Füsun, Ö.K. (2005). Küreselleşme ve spor. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 11-22.
  • Benoot, C., Hannes, K., Bilsen, J. (2016). The use of purposeful sampling in a qualitative evidence synthesis: A worked example on sexual adjustment to a cancer trajectory. Medical Research Methodology, 16(1):21.
  • Çimen, Z. ve Meşeci, O. (2019). Sportif başarı hikâyeleri spor medyası hakkında bildiklerimizi değiştirebilir mi? Kadın hentbolu örneği. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(4), 181-189.
  • Devecioğlu, S. (2005). Türkiye’de spor sektörü stratejilerinin geliştirilmesi. Verimlilik Dergisi, 2.
  • Dutta-Bergman, M. J. (2004). Complementarity in consumption of news types across traditional and new media. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 48(1), 41-60.
  • Ekmekçi, A., Ekmekçi, R., İrmiş, A. (2013). Küreselleşme ve spor endüstrisi. Pamukkale Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 91-117.
  • Güler, İ., Yıldız, K., Özbey, S. (2018). Sosyolojik açıdan spor ve medya ilişkilerinin toplum üzerindeki etkisi: İzmir ili örneği. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-12.
  • Hull, K. & Lewis, N. P. (2014). Why Twitter displaces broadcast sports media: A model. International Journal of Sport Communication, 7(1), 16-33.
  • Katırcı, H. (2012). Sporda halkla ilişkiler ve medyanın rolü. N. S. Sever (Ed.), Spor ve Medya İlişkisi (23-62). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Koçak, F., Tuncel, F., Tuncel, S. (2013). Sporda sürdürülebilirliğin boyutlarının belirlenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(2), 113-129.
  • Leung, L. & Lee, P. S. (2005). Multiple determinants of life quality: The roles of Internet activities, use of new media, social support, and leisure activities. Telematics and Informatics, 22(3), 161-180.
  • Mil H.İ. ve Şanlı S. (2005). Sporda şiddet ve medya etkisi: Bir maçın analizi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55), 231-247.
  • Özkaya, D.S. (2020). Türkiye’de Spor Yayıncılığının Gelişimi: Türk Üniversite Gençlerinin İlgisi, Beklentileri ve Yayıncıların Yaklaşımları. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Santomier, J. (2008). New media, branding and global sports sponsorship. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 10, 15-28.
  • Suri, H. (2011). Purposeful sampling in qualitative research synthesis. Qualitative Research Journal, 11(2), 63-75.
  • Şahan, H. ve Çınar, V. (2004). Kitle iletişim araçlarının spor kamuoyu üzerine etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, 313-322.
  • Şahan, H., Ulukan, M., Akpınar, S., Akpınar, Ö. (2008). Spor-medya ilişkilerinde iletişim teknolojilerinin rolü. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 155-164.
  • Ünsal, B. ve Ramazanoğlu, F. (2013). Spor medyasının toplum üzerindeki sosyolojik etkisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 36-46.
  • Ünsal, B. (2013) Spor ve Medya İlişkisinin Sosyolojik Boyutları Yönünden Toplum Üzerindeki Etkileri (Kocaeli İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.

Comparison of Views on Sports Media by Gender

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 130 - 141, 27.12.2021

Öz

The aim of this study is to compare the views on sports media by gender. 73 women (mean age: 32.97±15.50 years) and 77 men (mean age: 29.51±10.83 years) who live in Turkey and follow the sports media participated in the study voluntarily. In this study survey and descriptive method were used. The questionnaire, consisting of 42 questions and prepared by the researchers as a result of the literature review, was sent to the participants via Google Form and the data of the study were collected online. The numerical and percentage distributions of the data recorded in the SPSS (Statistical Package for Social Sciences) 20.0 package program were calculated. Compliance with normal distribution was evaluated with the Kolmogorov-Smirnov test (p>0.05). The gender differences of all data were determined by Independent t-test analysis. Significance level was accepted as p<0.05. The frequency of following sports programs (p=0.011), the purpose of following sports media (p=0.009), and the active social media platform (p=0.006) were found to differ between genders (p<0.05). There was no significant difference between the genders in purchasing the sports newspaper, in the type of media they prefer, and in the sports branch that is the most frequently mentioned in the sports media (p>0.05). As a result, it has been determined that the purpose of women to follow the sports media is to have information, while the purpose of men is entertainment. Most of the participants did not buy the sports newspaper; It has been seen that the most reliable communication tool is television and the sports branch that is given the most place in the sports media is football.

Kaynakça

  • Akkaya, C. ve Kaplan, Y. (2014). Toplumsal cinsiyet bağlamında spor medyasında kadın. International Journal of Sport Culture and Science, 2(Special Issue 2), 177-182.
  • Arslan, B. ve Koca, C. (2006). Kadın sporcuların yer aldığı günlük gazete haberlerinin sunum biçimine dair bir inceleme. Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 1-10.
  • Atasoy, B. ve Füsun, Ö.K. (2005). Küreselleşme ve spor. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 11-22.
  • Benoot, C., Hannes, K., Bilsen, J. (2016). The use of purposeful sampling in a qualitative evidence synthesis: A worked example on sexual adjustment to a cancer trajectory. Medical Research Methodology, 16(1):21.
  • Çimen, Z. ve Meşeci, O. (2019). Sportif başarı hikâyeleri spor medyası hakkında bildiklerimizi değiştirebilir mi? Kadın hentbolu örneği. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(4), 181-189.
  • Devecioğlu, S. (2005). Türkiye’de spor sektörü stratejilerinin geliştirilmesi. Verimlilik Dergisi, 2.
  • Dutta-Bergman, M. J. (2004). Complementarity in consumption of news types across traditional and new media. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 48(1), 41-60.
  • Ekmekçi, A., Ekmekçi, R., İrmiş, A. (2013). Küreselleşme ve spor endüstrisi. Pamukkale Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 91-117.
  • Güler, İ., Yıldız, K., Özbey, S. (2018). Sosyolojik açıdan spor ve medya ilişkilerinin toplum üzerindeki etkisi: İzmir ili örneği. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-12.
  • Hull, K. & Lewis, N. P. (2014). Why Twitter displaces broadcast sports media: A model. International Journal of Sport Communication, 7(1), 16-33.
  • Katırcı, H. (2012). Sporda halkla ilişkiler ve medyanın rolü. N. S. Sever (Ed.), Spor ve Medya İlişkisi (23-62). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Koçak, F., Tuncel, F., Tuncel, S. (2013). Sporda sürdürülebilirliğin boyutlarının belirlenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(2), 113-129.
  • Leung, L. & Lee, P. S. (2005). Multiple determinants of life quality: The roles of Internet activities, use of new media, social support, and leisure activities. Telematics and Informatics, 22(3), 161-180.
  • Mil H.İ. ve Şanlı S. (2005). Sporda şiddet ve medya etkisi: Bir maçın analizi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55), 231-247.
  • Özkaya, D.S. (2020). Türkiye’de Spor Yayıncılığının Gelişimi: Türk Üniversite Gençlerinin İlgisi, Beklentileri ve Yayıncıların Yaklaşımları. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Santomier, J. (2008). New media, branding and global sports sponsorship. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 10, 15-28.
  • Suri, H. (2011). Purposeful sampling in qualitative research synthesis. Qualitative Research Journal, 11(2), 63-75.
  • Şahan, H. ve Çınar, V. (2004). Kitle iletişim araçlarının spor kamuoyu üzerine etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, 313-322.
  • Şahan, H., Ulukan, M., Akpınar, S., Akpınar, Ö. (2008). Spor-medya ilişkilerinde iletişim teknolojilerinin rolü. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 155-164.
  • Ünsal, B. ve Ramazanoğlu, F. (2013). Spor medyasının toplum üzerindeki sosyolojik etkisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 36-46.
  • Ünsal, B. (2013) Spor ve Medya İlişkisinin Sosyolojik Boyutları Yönünden Toplum Üzerindeki Etkileri (Kocaeli İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm 2021 Aralık
Yazarlar

Benil Kıstak Altan 0000-0002-5868-6856

Bekir Sökmez 0000-0001-5975-5510

Aysel Pehlivan 0000-0003-4130-9672

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kıstak Altan, B., Sökmez, B., & Pehlivan, A. (2021). Spor Medyası Hakkındaki Görüşlerin Cinsiyete Göre Karşılaştırılması. Eurasian Research in Sport Science, 6(2), 130-141.