Avrupa Birliği Konseyi, 28 Kasım 2008 tarihinde Irkçılık ve YabancıDüşmanlığı ile Mücadele ile Soykırımının ve İnsanlığa Karşı Suçlarınİnkârının Cezalandırılmasına İlişkin Çerçeve Kararı’nın kabul etmiştir.Böylece insanlığa karşı suçları ve savaş suçlarını, ya da NürnbergMahkemesi Sözleşmesi’nin 6ncı maddesinde tanımlanan suçları alenenbağışlamak (göz yummak), inkâr etmek ya da kabaca küçümsemekcezalandırılabilir kılınmıştır. AB üye ülkelerinden ceza kanunlarını bukarara göre güncellemeleri istenmiştir. Çerçeve Kararı’nın opsiyonel birbölümü, AB üye ülkesine, daha önce hakkında ulusal veya uluslararasıbir kaziyyei muhakeme - res judicata- (kesin hüküm) bulunupbulunmadığına bakılmaksızın bir suçun inkârının cezalandırılabilmesiseçeneği tanımaktadır. 1948 yılında, ulusal mahkemeler “evrensel yargıyetkisi” verilmesi önerisi tartışılmış ancak Soykırımı Sözleşmesi HazırlıkKonferansı sırasında reddedilmiştir. Nitekim söz konusu “evrensel yargıyetkisi” bir ulusal mahkemeye, kendi yetki alanı-sınırları dışındagerçekleşmiş bazı tartışmalı olayların faillerini yargılama ve bu olayları“soykırımı” olarak niteleme yetkisi verecekti. Bu haliyle Çerçeve Kararı,AB üye ülkelerine Soykırımı Sözleşmesi’nin, faillerin yargılanmasıyetkisini, söz konusu ihlallerin gerçekleştiği ülke mahkemeleri veyauluslararası bir ceza mahkemesi ile sınırlandırmasına ilişkin 6ncımaddesini ihlal etme yönünde teşvik ve irşat etmektedir. Sonuç olarak,Çerçeve Kararı aynı zamanda tarihsel olaylar üzerinde çalışmalaryürüten –akademisyenler de dâhil olmak üzere- kişilerin ifadeözgürlüğünü zedeleyebilecektir
Irkçılık ve Yabancı Düşmanlığı ile Mücadele ile Soykırımının ve İnsanlığa Karşı Suçların İnkârının Cezalandırılmasına İlişkin Çerçeve Kararı Avrupa Birliği 1948 Soykırımı Sözleşmesi ifade özgürlüğü Nürnberg Yargılamaları
The European Union Council adopted on 28 November 2008 aFramework Decision on Combating Certain Forms and Expressions ofRacism and Xenophobia by means of Criminal Law. Publicly condoning,denial or trivialization of genocide, crimes against humanity or war crimes,as well as crimes defined in Article 6 of the Charter of the Nurnberg Tribunalare made punishable. The E.U. Member States are requested to amend theircriminal law accordingly. An optional element of the Framework Decisiongives the opportunity to the E.U. Member State to punish the denial of acrime regardless of the existence of an underlying national or internationalres judicata. In 1948, a proposal to grant “universal competence” to nationaltribunals was discussed and rejected during the Preparatory Conference ofthe Genocide Convention. The -so called- “universal competence” allows anational court to characterize as genocide and judge the suspects of some- disputed- events which have occurred outside of its national territory.As such, the Framework Decision may guide or encourage the E.U. MemberState to violate the Article VI of the Genocide Convention which restricts thecompetence of judging the suspects to national courts of the country in whichthe violations occurred; or to an international penal tribunal. As a result,the Framework Decision may also infringe the freedom of expression ofpersons -including the academics- who work on historical events
Framework Decision on Combating Certain Forms and Expressions of Racism and Xenophobia by means of Criminal Law European Union 1948 Genocide Convention freedom of expression Nurnberg Tribunal
Diğer ID | JA28JZ78DC |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 44 |