İnsanlık, bireylerden, aileye; aileden kabile ve aşirete; kabileden
de devlete evrilmiştir. Hukuk bunun her aşamasında var olmuş ve fonksiyonlarını
icra etmiştir. Ancak, devlete geçme aşamasında,
kabilelerin kendi hukuk anlayışlarını terk etmek istememesi ciddi sıkıntıları beraberinde getirmiştir. Özellikle ceza hukuku alanında zaman zaman
sıkıntılar yaşanmıştır. Ülkemizde, özellikle töre/namus cinayetlerinde,
aşiretin verdiği kararlar sonucu kadınların öldürüldüğüne şahitlik edilmektedir.
Kan davaları kabile ve aşiret anlayışının diğer bir tezahürüdür.
Biz bu çalışmamızda, yargı ve medyaya yansıyan aşiret kararları sonucu
namus cinayetlerini Türk ve İslam ceza hukuku perspektifinden ele alacağız.
Özel hukuk alanında aşiret ve cemaat hukuk anlayışının olumlu
katkıları ise konumuz sınırlarını aştığından inceleme dışı bırakılacaktır.
Umarız bu çalışma aşiretlerin anlaşılmasına katkı sağlar.
AVCI, Mustafa (2005). “Töre cinayetleri açısından sosyal-hukuki
düzenlemelerin evrimi”.Ekev Akademi Dergisi, S. 22.ss. 1-26;
AVCI, Mustafa &Yerdelen, Erdal (2015). “Karar incelemesi –
Garantörsel ihmali suçta ihmali ve icrai davranış ayrımı”.Gazi Üniversitesi
Hukuk Fakültesi Dergisi, S. 19/1.ss. 163-190.
AYTAÇ, Şule, “Töre cinayetleri üzerine bir röportaj”.http://www.nlp.gen.tr/yayinlar/torecinayetleri.htm,
erişim tarihi:
30.3.2017.
Şüphesiz Yüce Allah, bu gününüz, bu ayınız ve bu beldeniz haram olduğu gibi
kanlarınızı,mallarınızı ve namuslarınızı birbirinize haram kılmıştır. Buhâri, Hudûd,
9.
BAĞLI, Mazhar (2008).Töre ve/veya Namus Adına Cinayet İşleyen
Suçlu ve Zanlıların Sahip Oldukları Toplumsal Değer Yapıları, Aile
İlişkileri ve Kişisel Özellikleri İle Bunların Sosyo-Ekonomik Analizine
İlişkin Bir Analiz, Diyarbakır.
BUHARİ, İsmail (2006).Sahih, Beyrut: Mektebetü’r-rüşd.
BİLGE, Necip (1994).Hukuk Başlangıcı Hukukun Temel Kavram
ve Kurumları, Ankara: Turhan Kitabevi.
CEZERİ, Abdurrahman (1986). Kitâbulfıkh ‘ale’l-mezâhibi’lerba‘a,
İstanbul: Çağrı yayınları.
CAN, Cahit (2002).Hukuk Sosyolojisinin Antropolojik
Namus Cinayetlerinin Türk ve İslâm Hukuku Açısından Değerlendirilmesi 107
ERTURHAN, Sabri (2002). “İslâm Hukuku Açısından Öfkeli
Şahsın Talakı”.Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, S.
6/2. 202-222.
ESEN, Hüseyin (2006).İslam’da suç ve ceza: İslam hukukunda
cezai sorumluluk, İstanbul: Yeni akademi yayınları.
FARAC, Mehmet (2004).Töre Kıskacında Kadın, İstanbul:
Gunizi Yayıncılık.
GAZALİ, Ebu Hamid Muhammed (1972).İktisad fi ‘itikad, tahkik
Muhammed Mustafa Ebu’-l-Ala, Mısır:Mektebetü’l-cündi.
GÖZTEPE, Ece (2005).“Namus cinayetlerinin hukuki boyutu:
Yeni Türk ceza kanununun bir değerlendirmesi”.Türkiye Barolar Birliği
Dergisi, S.59. ss. 29-48.
GÜLLÜ, Ali, Hasan (2014).İslam hukukunda ve Türk ceza kanununda
bedene yönelik suçlar ve cezaları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans
Tezi, Şanlıurfa: Harran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
GÜLLÜOĞLU, Ferda (2003).“Türk hukuk sistemi açısından namus
ve töre Cinayetleri”.Sosyolojik ve Hukuksal Boyutlarıyla Töre ve
Namus Cinayetleri Uluslararası Sempozyumu, Diyarbakır.
HAFIZOĞULLURI, Zeki & Özen Muharrem (2010).Türk Ceza
Hukuku Özel Hükümler, Ankara.
Hakeri, Hakan (2007).Kasten Öldürme Suçları, Ankara: Seçkin
Yayınları.
HASKEFİ (1984).Reddü’l-muhtâr, İbnAbdidin’in, Hâşiye ‘ala
reddü’l-muhtâr ile birlikte, İstanbul: Kahraman yayınları.
http://www.hayrettinkaraman.net/makale/0055.htm, erişim tarihi:
4.4.2017.
http://www.hurhaber.com/19-yasindaki-hacire-govkatledildi/haber-614880,
erişim tarihi: 7.4.2017
http://www.memurlar.net/haber/31954/namus-icin-karimioldurecegim-caiz-midir-degil-midir.html,
erişim tarihi: 29.03.2017.
http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime
&guid=TDK.GTS.58e49805178d16.57038191, erişim tarihi: 5.4.2017.
İBN ABİDİN (1984).HâşiyetüReddi’l-muhtâr, İstanbul: Kahraman
Yayınları.
İBN HACER al-Askalâni (t.y.).Fethu’l-bâri, tahkik Muhıbbuddin
el-hatip, Kahire:Dâru Reyyan.
İBNÜ’L-KAYYIM (2010). ‘Maslahat, niyet, şart, ortam ve zamanın
değişmesine göre fetvanın değişmesi’, Çev. Pehlül Düzenli,Makasıd
ve İctihad, Edt. Ahmet Yaman, İstanbul: Rağbet Yayınları.
İBNKUDÂME, Muvaffakuddin (1984).Muğni, Beyrut:Dâru’lfikr.
İBNMÂCE (2009), Sünen, Beyrut: Dârurisâleti’l-alemiyye.
İSKENDER, Zeki, Salih (2009).“Öğreti ve yargısal kararlar ışı-
ğında töre saikiyle öldürme suçunun (namus cinayetlerinin) değerlendirilmesi”.Yargıtay
dergisi, S. 127, ss. 5-60.
KANTARCI, Zeynep (2014).“En iyi yönetime giden yol: Aristoteles’in
siyaset felsefesi”.Mavi Atlas Gümüşhane Üniversitesi Edebiyat
Fakültesi Dergisi, S. 2.ss. 20-39.
KAHRAMAN, Abdullah (2010).Fıkıh Usulü: Giriş, Deliller, Hü-
kümler, Hüküm Çıkarma Yöntemleri, İstanbul: Rağbet Yayınları.
KARAMAN, Hayreddin (1991).Mukayeseli İslam Hukuku, İstanbul:
Nesil Yayınları.
KÖROĞLU, Kaya (2014). “Kanun ve kültür: Töre kavramının
hukuki ve sosyolojik bir analizi”.Türkiye adalet akademisi dergisi, S.
16.ss. 405-440.
MÂVERDİ, Ebu’l-Hasan Ali b. Muhammed (t.y.).Ahkâmu’sSultâniyye,
Beyrut, Dâru’l-kütübi’l-ilmiyye.
MERĞİNÂNİ, (1989).El-Hidâye, İstanbul: Kahraman yayınları.
OTACI, Cengiz (2009). “Yeni yargı kararları ışığında töre
saikiyleöldürme suçu”.Güncel Hukuk Dergisi, Haziran.ss. 34-36;
Namus Cinayetlerinin Türk ve İslâm Hukuku Açısından Değerlendirilmesi 109
ÖKTEN, Şevket (2009). “Toplumsal cinsiyet ve iktidar: Güneydoğu
Anadolu bölgesinin toplumsal cinsiyet düzeni”.Uluslararası Sosyal
Araştırmalar Dergisi/TheJournal of International SocialResearch, S. 2/8,
ss. 302-312.
PÜSKÜLLÜOĞLU, Ali (1999).Türkçe Sözlük, İstanbul: Doğan
Kitap.
SAĞLAM, Bahaeddin, “İslam, devlet ve töre cinayetleri ve din
namına işlenen diğer
cinayetler”.https://dusuncekahvesi.wordpress.com/2009/09/08/islamdevlet-ve-tore-cinayetleri-ve-din-namina-islenen-diger-cinayetler/,
erişim
tarihi: 31.3.2017.
SAĞLAM, Hadi & Çolak, Mehmet &Gökbayır, Sema (2012).
“İslâm ceza hukukunda haksız tahrikin ceza indirimine etkisinin değerlendirilmesi”.Erzincan
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,S.
5/1. ss. 159-194.
SALİH B. AHMET el-Kefevi (t.y.).Fetâvâ Ali Efendi
ma‘aNukûlli’l-Kefevi, İstanbul:Matba‘a ‘Amire.
SEVGİLİ, M. Macit (2007).İslam Hukuku Açısından Töre Cinayetleri,
Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü.
ŞAHİN, Ergün (2014). “Ceza yargılamasının tarihçesi”.Türkiye
adalet akademisi dergisi, S. 18,ss. 349-385.
ŞİRBİNİ, Muhammed el-Hâtibi (1958).El-Muğni’l-Muhtâc ilâ
Mâ‘rifet-i Me‘âni’l-elfâz el-Minhâc, Mısır:Matba‘a Mustafa Halebi.
TOPALOĞLU, Mahir (2009). “Töre saiki ile insan öldürme suçu”.İstanbul
Barosu Dergisi, S. 83/1.ss. 135-141.
Tezcan, Mahmut (1999). “Ülkemizde aile içi töre ya da namus cinayetleri”.Töre
Cinayetleri Panel Bildirileri, Ankara.
YAMAN, Ahmet (2010). “İslam hukuk ilmi açısından makâsıd
içtihadının ya da gâi/teleolojik yorum yönteminin ilkeleri üzerine”.Makâsıd
ve İctihad, Edt. Ahmet Yaman, İstanbul: Rağbet Yayınları.
YILDIRIM, Enbiya, “Mulâane ayetlerinin nüzûl sebebi”.http://eskidergi.cumhuriyet.edu.tr/makale/308.pdf,
erişim tarihi:
7.4.2017.
Çiğdem, Recep. “NAMUS CİNAYETLERİNİN TÜRK VE İSLÂM HUKUKU AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Erciyes Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 12, sy. 2 (Aralık 2017): 83-110.