BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Rehberlik Servislerinin Fiziksel/Mekânsal Koşullarının İncelenmesi

Yıl 2010, Cilt: 1 Sayı: 28, 421 - 440, 01.06.2010

Öz

Bu çalışmada, eğitim ortamlarının önemli bir birimini oluşturan okul rehberlik servislerinin fiziksel/mekânsal koşulları, rehber öğretmenlerin mekânsal algıları açısından incelenmiştir. Araştırmada, durum çalışması modelinde, yapılandırılmış görüşme yöntemi kullanılmıştır. Eğitim ortamlarının genel fiziksel/mekânsal özelliklerinden yola çıkılarak, rehberlik servislerinin kendine özgü fiziksel değişkenlerini kapsayan “Görüşme Formu” geliştirilmiştir. Görüşme formu, rehber öğretmenlerin mekânsal algıları ve araştırmacıların izlenimleri birlikte değerlendirilerek işaretlenmiştir. Elde edilen veriler kay-kare tekniği ile analiz edilmiştir. Sonuçlar, rehberlik servislerinin fiziksel/mekânsal özelliklerinin okul türleriyle ve okul düzeyleriyle bağlantısı kurularak tartışılmıştır. Rehberlik servislerinin fiziksel koşullarının genelde uygun/orta uygun olduğu, bu durumun rehberlik servislerinin kamu ya da dershane/özel oluşuyla ilgili olmadığı, değişkenlerin her kurumda farklı nedenlerle değişiklik gösterdiği ortaya çıkmıştır. Rehberlik servislerinin fiziksel/mekânsal koşullarının, öğrencilerin ve eğitimcilerin gelişimsel/kişisel gereksinimlerini karşılayacak şekilde düzenlenmesi gerektiği önerilmiştir

Kaynakça

  • Alkan, C.: “Eğitimde Ergonomi”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri FakültesiDergisi, 16 (1), Ankara 1983, s. 197-206.
  • Alp, A.V.: “An Experimental Study of Aesthetic response to Geometric Congigurations of Archtitectural Space”, Leonardo, 26, 1993, s.149-157.
  • Aydın, A.: Sınıf Yönetimi, Anı Yayıncılık, Ankara 1988.,
  • Bakırcıoğlu, R.: İlköğretim, Ortaöğretim ve Yükseköğretimde Rehberlik ve Psikolojik Danışma, Anı Yayıncılık, Ankara 2000.
  • Baloğlu, B.: Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemi,Der Yayınları, İstanbul 2002.
  • Başar, M. A.: “İlköğretim Okullarının İşgören ve Fiziki Olanakları”, PamukkaleÜniversitesi IV. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumunda Sunulmuş Bildiri,(15–16 Ekim 1998), Denizli 2000.
  • Başar, H.: Sınıf Yönetimi, PegemA Yayınları, Ankara 2001.
  • Büyüköztürk, Ş.: Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. PEGEM Akademi,Ankara 2008.
  • Celep, C.: Sınıf Yönetimi ve Disiplini, Anı Yayıncılık, Ankara 2002.
  • Cengizhan, C.: İstanbul Anadolu Yakası İlköğretim Okullarındaki BilgisayarLaboratuvarlarının Yerleşim Planları ve Ergonomik Kriterler Açısındanİncelenmesi.http//mimoza.marmara.edu.tr/cahit/yayın/bildiri/Ergonomi/k12labErgonomi.doc, 2004, (ulaşım tarihi 12.05.2009).
  • Çalık, C.:“Okul-Çevre İlişkisinin Okul Geliştirmede Rolü: Kavramsal Bir Çözümleme”,Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 27, Sayı 3 (123-139), 2007.
  • Çelik, V.: Sınıf Yönetimi, Nobel Yayın, Ankara 2003.
  • Dinç, P., Onat, E.: “Bir İlköğretim Yapısının Bina Tasarımı Değerlendirilmesi”,Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 17 (3), 2002.
  • Ekiz, D.: Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metodlarına Giriş, Anı Yayıncılık, Ankara2003.
  • Günbayı, İ.: “School Climate and Teachers’ Perceptions on Climate Factors:Research into Nine Urban High Schools”, The Turkish Online Journal ofEducational Technology 6 (3), 2007.
  • Gür, Ş. Ö.: Çocuk Mekanları, YEM Yayınevi, İstanbul 2002.
  • Gür, Ş. Ö.: “Eğitim Yapıları, Okullar: Sümer Tapınaklarından Küresel Tapınaklara”,Mimarlık Dergisi 323, Mimarlar Odası Yayınları, Ankara 2005

A STUDY OF PHYSICAL/SPATIAL CONDITIONS OF THE SCHOOL GUIDANCE SERVICES

Yıl 2010, Cilt: 1 Sayı: 28, 421 - 440, 01.06.2010

Öz

In this study, the physical/spatial conditions of the school guidance services as an important part of educational environment have been investigated in terms of spatial perceptions of guidance teachers. In the research, structured interview method has been used in the model of case study. “Interview form” including the physical variables of guidance services has been improved by considering general physical/spatial aspects of educational environments. Interview form has been marked by evaluating both spatial perceptions of guidance teachers and impressions of researchers. The resulting data have been analyzed by chi-square technique. As a result, the physical/spatial aspects of the school guidance services have been discussed in relation with types and levels of schools. The physical conditions of guidance services, in general are appropiate /medium appropiate and this case is note related to about the status of public or private schools; the physical variables in each institution varies with different reasons. It has been suggested that the physical/spatial conditions of the school guidance services should be regulated by considering developmental/individual requirements of students and educators

Kaynakça

  • Alkan, C.: “Eğitimde Ergonomi”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri FakültesiDergisi, 16 (1), Ankara 1983, s. 197-206.
  • Alp, A.V.: “An Experimental Study of Aesthetic response to Geometric Congigurations of Archtitectural Space”, Leonardo, 26, 1993, s.149-157.
  • Aydın, A.: Sınıf Yönetimi, Anı Yayıncılık, Ankara 1988.,
  • Bakırcıoğlu, R.: İlköğretim, Ortaöğretim ve Yükseköğretimde Rehberlik ve Psikolojik Danışma, Anı Yayıncılık, Ankara 2000.
  • Baloğlu, B.: Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemi,Der Yayınları, İstanbul 2002.
  • Başar, M. A.: “İlköğretim Okullarının İşgören ve Fiziki Olanakları”, PamukkaleÜniversitesi IV. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumunda Sunulmuş Bildiri,(15–16 Ekim 1998), Denizli 2000.
  • Başar, H.: Sınıf Yönetimi, PegemA Yayınları, Ankara 2001.
  • Büyüköztürk, Ş.: Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. PEGEM Akademi,Ankara 2008.
  • Celep, C.: Sınıf Yönetimi ve Disiplini, Anı Yayıncılık, Ankara 2002.
  • Cengizhan, C.: İstanbul Anadolu Yakası İlköğretim Okullarındaki BilgisayarLaboratuvarlarının Yerleşim Planları ve Ergonomik Kriterler Açısındanİncelenmesi.http//mimoza.marmara.edu.tr/cahit/yayın/bildiri/Ergonomi/k12labErgonomi.doc, 2004, (ulaşım tarihi 12.05.2009).
  • Çalık, C.:“Okul-Çevre İlişkisinin Okul Geliştirmede Rolü: Kavramsal Bir Çözümleme”,Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 27, Sayı 3 (123-139), 2007.
  • Çelik, V.: Sınıf Yönetimi, Nobel Yayın, Ankara 2003.
  • Dinç, P., Onat, E.: “Bir İlköğretim Yapısının Bina Tasarımı Değerlendirilmesi”,Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 17 (3), 2002.
  • Ekiz, D.: Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metodlarına Giriş, Anı Yayıncılık, Ankara2003.
  • Günbayı, İ.: “School Climate and Teachers’ Perceptions on Climate Factors:Research into Nine Urban High Schools”, The Turkish Online Journal ofEducational Technology 6 (3), 2007.
  • Gür, Ş. Ö.: Çocuk Mekanları, YEM Yayınevi, İstanbul 2002.
  • Gür, Ş. Ö.: “Eğitim Yapıları, Okullar: Sümer Tapınaklarından Küresel Tapınaklara”,Mimarlık Dergisi 323, Mimarlar Odası Yayınları, Ankara 2005
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA78DM26SE
Bölüm Makaleler / Articles
Yazarlar

Suna Karaküçük Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2010
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 1 Sayı: 28

Kaynak Göster

APA Karaküçük, S. (2010). Okul Rehberlik Servislerinin Fiziksel/Mekânsal Koşullarının İncelenmesi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(28), 421-440.

ERCİYES AKADEMİ | 2021 | sbedergi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.