BibTex RIS Kaynak Göster

İÇSEL PAZARLAMA BAĞLAMINDA, İÇ MÜŞTERİNİN ÇALIŞTIĞI İŞ YERİNDEN TATMİN OLMA DÜZEYİ İLE DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİ ARASINDAKİ FARKLILIKLARIN TESPİTİNE YÖNELİK AMPİRİK BİR ÇALIŞMA

Yıl 2012, Cilt: 1 Sayı: 32, 155 - 183, 01.06.2012

Öz

Rekabetin yoğun olarak yaşandığı günümüz dünyasında işletmeler için, iç müşteri tatmini çok önemli bir olgu haline gelmiştir. Yaptığı işten yeterince tatmin olmayan, mutsuz olan ve motive olamayan personelin dış müşterisine istenilen hizmeti vermesi oldukça zordur. Bu bağlamda, işletmelerin en temel politikası, dış müşterilerinin istek, ihtiyaç ve beklentilerinin en iyi şekilde karşılanmasının yanında, iç müşterisinin istek, ihtiyaç ve beklentilerinin de karşılanmasıdır. Bu çalışmada, içsel pazarlamanın tanımı, kapsamı ve amacı incelenerek Nevşehir ilinde iki farklı alanda hizmet veren işletmenin personeline yönelik bir anket çalışması yapılmıştır. Verilerin analizinde, demografik özelliklere ait bulgular, yargılara ait standart sapma ve ortalamalar, keşifsel faktör analizi ve ANOVA analizlerinden yararlanılmıştır. Analizler sonucunda, iç müşterinin çalıştığı iş yerinden tatmin olma düzeyleri ile demografik özellikleri arasında farklılıklar olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Albayrak, A.S., E. Abdullah, K. Şeref vd., SPSS Uygulamalı Çok Değişenli İstatistik Teknikleri, 1. Baskı, Asil Yayın Dağıtım Ltd.Şti., Ankara, 2005.
  • Awwad, S. Mohammad, Djouhara A. Mohammad, The Impact of Internal Marketing on Commercial Banks Market Orientation, International Journal of Bank Marketing, Vol. 29, No. 4, 2011, s. 308–332.
  • Ay, Canan, KARTAL, Burak, İçsel pazarlama: Literatür İncelemesi, Öneri Dergisi (Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayını), İstanbul, Sayı. 20, 2003, s. 15 – 24.
  • Ballantyne, David, A Relationship – Mediated Theory of Internal Marketing, European Journal of Marketing, Vol. 37, No. 9, 2003, s.1242 – 1260.
  • Berry, C., Norman Revitalizing Brands, Journal of Consumer Marketing, Vol. 5, No. 5, 1988, s. 15–20
  • Berry, L., A., Parasuraman, Marketing Services: Competing Through Quality, The Free Press, Newyork, 1991.
  • Bodet, Guillaume, Customer Satisfaction and Loyalty in Service: Two Concepts, Four Constructs, Several Relationships, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 15, 2008, s. 156 – 162.
  • Carauna A., P. Calleya, The Effect of Internal Marketing on Organisational Commitment among Retail Bank Managers, International Journal of Bank Marketing, Vol. 16, No. 3, 1998, s. 108–116
  • Çoban, Suzan, Mahir, Nakip, Yıldırma (Mobbing) Olgusunun İçsel Pazarlama İle İlişkisi: Nevşehir’de Bulunan Bankalar Örneği, Atatürk Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt. 21, Sayı. 1, 2007, s. 307–321.
  • Çoban, Suzan, Nilüfer, Ş. Perçin, Gülnur K., Tandoğan, İçsel Pazarlamada İç Müşteri Tatmininin Demografik Özelliklere Göre Farklılaşması: Nevşehir’de Dört Yıldızlı Otel Çalışanlarına Yönelik Bir Araştırma, 13. Ulusal Pazarlama Kongresi, 2008, Nevşehir.
  • Davıs, Paul, The Effect of Internal Marketing on Service Quality within Collegiate Recreational Sport: A Quantitative Approach, Degree Doctor of Philosophy in the Graduate, Ohio State Universtiy, 2005, ABD.
  • Demir, Halis, Resul Usta, Tarkan Okan, İçsel Pazarlama Örgütsel Bağlılık ve İş Tatminine Etkisi, Hacettepe Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt. 26, Sayı. 2, 2008, s. 135–161
  • Durna, Ufuk, Veysel Eren, İç Bağlılık Unsuru Ekseninde Örgütsel Bağlılık, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6 (2), 2005, s. 210-219.
  • Dündar, İ. Pelin, Belma Güneri Fırlar, İçsel Pazarlama ve Toplam Kalite Yönetimi: Türkiye’deki Ulusal Basın İşletmelerinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma, Bilig Dergisi, Sayı. 37, 2006, s. 131–153
  • Ewıng, T. Michael, A. Caruana, An Internal Marketing Approach to Public Sector Management, The International Journal of Public Sector Management, Vol. 12, No. 1, 1999, s. 17 – 26.
  • Gounarıs, Spiros, The Notion of Internal Market Orientation and Employee Job Satisfaction: Some Preliminary Evidence, Vol. 22, No.1, 2008, s. 68-90.
  • Haır, F. Joseph, Ronald R. Tatham, William C. Anderson, Multivariate Data Analysis, 5. Th. Ed., Prentice – Hall, Englewood Cliffs, England, 1998.
  • Heskett, J. T, Jones, G. Leveman, W.J. Sasser, L. Schlesinger, Putting the ServiceProfit Chain to Work, Harvard Business Review, Vol. 72, 1994, s. 164 – 174.
  • Ishıkawa, Kaoru, What is Total Quality Control? The Japanese Way, Prentice-Hall (Englewood Cliffs, N.J, England, 1985.
  • Kaur, Gurjeet, R.D. Sharma, Nitasha Seli, Inernal Market Orientation in Indian Banking: An Empirical Analysis, Managing Service Quality, Vol. 19, No. 5, 2009, s. 595-627
  • Lı, L.X., An Analysis of Sources of Competitiveness and Performance of Chinese Manufacturers, International Journal of Operations & Production Management, Vol. 20, No. 3, s. 299–315.
  • Lıngs, N. Ian, Internal Marketing and Supply Chain Management, Journal of Services Marketing, Vol. 4, 2000, s. 27 – 43.
  • Lıngs, N. Ian, Gordon E. Greenly, Internal Market Orientation and Market – Orinted Behaviours, Journal of Service Management, Vol. 21, No. 3, 2010, s. 321 – 343.
  • Marshall, W. Greg, Julie Baker, David W. Finn, Exploring Internal Customer Service Quality, Journal of Business Industrial Marketing, Vol. 13, No. 4/5, 1998, s. 381-392.
  • Meyer, J.P., Allen, N.J., A three Component Conceptualization of Organizational Commitment, Human Resource Management Review, Vol. 1, No.1, 1991, s. 61-89.
  • Nakip, Mahir, Pazarlama Araştırmaları Teknikler ve (SPSS Destekli) Uygulamaları, Seçkin Yayıncılık San.Ticaret A.Ş., Birinci Baskı, Ankara, 2003.
  • Naude, Pete, Janine Desai, John Murphy, Identifying the Determinants of Internal Marketing Orientation, European Journal of Marketing, Vol. 37, No. 9, 2003, s. 1205–1220.
  • Pervaız K. Ahmed, Mohammed Rafiq, The Role of İnternal Marketing in the İmplementation of Marketing Strategies, Journal of Marketing Pratice: Applied Marketing Science, Vol. 1 No. 4, 1995, s. 32–51.
  • Pervaız K. Ahmet, Mohammed Rafiq, Norizan M. Saad, Internal Marketing and the Mediating Role of Organisational Competencies, European Journal of Marketing, Vol. 37, No. 9, 2003, s. 1221–1241.
  • Pıercy, F. Nigel, The Effect of Customer Satisfaction Measurement: The Internal Market Versus the External Market, Marketing Intelligence Planning, No. 14/4, 1996, s. 9-15.
  • Ryu, Kisang, H. Heesupe, K. Tae-Hee, The Relationships Among Overall QuickCasual Restaurant Image, Perceived Value, Customer Satisfaction and Behavioral Intentions, International Journal of Hospitality Management, Vol. 27, 2008, s. 459 – 469.
  • Varey, Richard, Internal Marketing: A Review and Some Interdisciplinary Research Challenges, International Journal of Service Industry Management, Vol. 6, No. 1, 1995, s. 40 – 43.
  • Wıener, Y., Commitment in Organization A Normative View, Academy of Management Review, Vol. 7, No. 3, 1982, s. 418-428.
  • Yapraklı, Ş., S. Özer, Çağdaş Pazarlamada Yeni Bir Yaklaşım: İçsel Pazarlama, Pazarlama Dünyası Dergisi, Sayı. 6, ,2001, s. 58–62.

AN EMPIRICAL STUDY THAT AIMS TO DETERMINE THE DIFFERENCES BETWEEN THE LEVEL OF INTENAL CUSTOMERS’ SATISFACTION FROM THEIR WORK PLACE AND THEIR DEMOGRAGRAPHIC CHARACTERISTICS IN THE CONTEXT OF MARKETING

Yıl 2012, Cilt: 1 Sayı: 32, 155 - 183, 01.06.2012

Öz

In today’s higly competitive world, internal customer satisfaction has became very important for businesses. Giving the desired service for the external customers is very hard for the staff (internal customers) who aren’t satisfied with their work, unhappy and unable to motivate themselves to their work. In this context, the basic policy of enterprises is meeting the wishes, needs and expectations of their internal customers as well as external ones. In this study, after examing the definition, scope and purpose of internal marketing, a survey has been conducted to the staff of two enterprises that serve in two different areas in Nevşehir and the research data were evaluated by using statistical tecniques. In the analysis of the data; the findings of the demographic characteristics, the standard deviation and averages, Exploratory Factor Analysis and ANOVA analysis were used. After the analysis it has been determined that there are differences between internal customer satisfaction level of their work and demografic characteristicsurvey has been conducted to the staff of two enterprises that serve in two different areas in Nevşehir and the research data were evaluated by using statistical tecniques. In the analysis of the data; the findings of the demographic characteristics, the standard deviation and averages, Exploratory Factor Analysis and ANOVA analysis were used. After the analysis it has been determined that there are differences between internal customer satisfaction level of their work and demografic characteristics

Kaynakça

  • Albayrak, A.S., E. Abdullah, K. Şeref vd., SPSS Uygulamalı Çok Değişenli İstatistik Teknikleri, 1. Baskı, Asil Yayın Dağıtım Ltd.Şti., Ankara, 2005.
  • Awwad, S. Mohammad, Djouhara A. Mohammad, The Impact of Internal Marketing on Commercial Banks Market Orientation, International Journal of Bank Marketing, Vol. 29, No. 4, 2011, s. 308–332.
  • Ay, Canan, KARTAL, Burak, İçsel pazarlama: Literatür İncelemesi, Öneri Dergisi (Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayını), İstanbul, Sayı. 20, 2003, s. 15 – 24.
  • Ballantyne, David, A Relationship – Mediated Theory of Internal Marketing, European Journal of Marketing, Vol. 37, No. 9, 2003, s.1242 – 1260.
  • Berry, C., Norman Revitalizing Brands, Journal of Consumer Marketing, Vol. 5, No. 5, 1988, s. 15–20
  • Berry, L., A., Parasuraman, Marketing Services: Competing Through Quality, The Free Press, Newyork, 1991.
  • Bodet, Guillaume, Customer Satisfaction and Loyalty in Service: Two Concepts, Four Constructs, Several Relationships, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 15, 2008, s. 156 – 162.
  • Carauna A., P. Calleya, The Effect of Internal Marketing on Organisational Commitment among Retail Bank Managers, International Journal of Bank Marketing, Vol. 16, No. 3, 1998, s. 108–116
  • Çoban, Suzan, Mahir, Nakip, Yıldırma (Mobbing) Olgusunun İçsel Pazarlama İle İlişkisi: Nevşehir’de Bulunan Bankalar Örneği, Atatürk Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt. 21, Sayı. 1, 2007, s. 307–321.
  • Çoban, Suzan, Nilüfer, Ş. Perçin, Gülnur K., Tandoğan, İçsel Pazarlamada İç Müşteri Tatmininin Demografik Özelliklere Göre Farklılaşması: Nevşehir’de Dört Yıldızlı Otel Çalışanlarına Yönelik Bir Araştırma, 13. Ulusal Pazarlama Kongresi, 2008, Nevşehir.
  • Davıs, Paul, The Effect of Internal Marketing on Service Quality within Collegiate Recreational Sport: A Quantitative Approach, Degree Doctor of Philosophy in the Graduate, Ohio State Universtiy, 2005, ABD.
  • Demir, Halis, Resul Usta, Tarkan Okan, İçsel Pazarlama Örgütsel Bağlılık ve İş Tatminine Etkisi, Hacettepe Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt. 26, Sayı. 2, 2008, s. 135–161
  • Durna, Ufuk, Veysel Eren, İç Bağlılık Unsuru Ekseninde Örgütsel Bağlılık, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6 (2), 2005, s. 210-219.
  • Dündar, İ. Pelin, Belma Güneri Fırlar, İçsel Pazarlama ve Toplam Kalite Yönetimi: Türkiye’deki Ulusal Basın İşletmelerinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma, Bilig Dergisi, Sayı. 37, 2006, s. 131–153
  • Ewıng, T. Michael, A. Caruana, An Internal Marketing Approach to Public Sector Management, The International Journal of Public Sector Management, Vol. 12, No. 1, 1999, s. 17 – 26.
  • Gounarıs, Spiros, The Notion of Internal Market Orientation and Employee Job Satisfaction: Some Preliminary Evidence, Vol. 22, No.1, 2008, s. 68-90.
  • Haır, F. Joseph, Ronald R. Tatham, William C. Anderson, Multivariate Data Analysis, 5. Th. Ed., Prentice – Hall, Englewood Cliffs, England, 1998.
  • Heskett, J. T, Jones, G. Leveman, W.J. Sasser, L. Schlesinger, Putting the ServiceProfit Chain to Work, Harvard Business Review, Vol. 72, 1994, s. 164 – 174.
  • Ishıkawa, Kaoru, What is Total Quality Control? The Japanese Way, Prentice-Hall (Englewood Cliffs, N.J, England, 1985.
  • Kaur, Gurjeet, R.D. Sharma, Nitasha Seli, Inernal Market Orientation in Indian Banking: An Empirical Analysis, Managing Service Quality, Vol. 19, No. 5, 2009, s. 595-627
  • Lı, L.X., An Analysis of Sources of Competitiveness and Performance of Chinese Manufacturers, International Journal of Operations & Production Management, Vol. 20, No. 3, s. 299–315.
  • Lıngs, N. Ian, Internal Marketing and Supply Chain Management, Journal of Services Marketing, Vol. 4, 2000, s. 27 – 43.
  • Lıngs, N. Ian, Gordon E. Greenly, Internal Market Orientation and Market – Orinted Behaviours, Journal of Service Management, Vol. 21, No. 3, 2010, s. 321 – 343.
  • Marshall, W. Greg, Julie Baker, David W. Finn, Exploring Internal Customer Service Quality, Journal of Business Industrial Marketing, Vol. 13, No. 4/5, 1998, s. 381-392.
  • Meyer, J.P., Allen, N.J., A three Component Conceptualization of Organizational Commitment, Human Resource Management Review, Vol. 1, No.1, 1991, s. 61-89.
  • Nakip, Mahir, Pazarlama Araştırmaları Teknikler ve (SPSS Destekli) Uygulamaları, Seçkin Yayıncılık San.Ticaret A.Ş., Birinci Baskı, Ankara, 2003.
  • Naude, Pete, Janine Desai, John Murphy, Identifying the Determinants of Internal Marketing Orientation, European Journal of Marketing, Vol. 37, No. 9, 2003, s. 1205–1220.
  • Pervaız K. Ahmed, Mohammed Rafiq, The Role of İnternal Marketing in the İmplementation of Marketing Strategies, Journal of Marketing Pratice: Applied Marketing Science, Vol. 1 No. 4, 1995, s. 32–51.
  • Pervaız K. Ahmet, Mohammed Rafiq, Norizan M. Saad, Internal Marketing and the Mediating Role of Organisational Competencies, European Journal of Marketing, Vol. 37, No. 9, 2003, s. 1221–1241.
  • Pıercy, F. Nigel, The Effect of Customer Satisfaction Measurement: The Internal Market Versus the External Market, Marketing Intelligence Planning, No. 14/4, 1996, s. 9-15.
  • Ryu, Kisang, H. Heesupe, K. Tae-Hee, The Relationships Among Overall QuickCasual Restaurant Image, Perceived Value, Customer Satisfaction and Behavioral Intentions, International Journal of Hospitality Management, Vol. 27, 2008, s. 459 – 469.
  • Varey, Richard, Internal Marketing: A Review and Some Interdisciplinary Research Challenges, International Journal of Service Industry Management, Vol. 6, No. 1, 1995, s. 40 – 43.
  • Wıener, Y., Commitment in Organization A Normative View, Academy of Management Review, Vol. 7, No. 3, 1982, s. 418-428.
  • Yapraklı, Ş., S. Özer, Çağdaş Pazarlamada Yeni Bir Yaklaşım: İçsel Pazarlama, Pazarlama Dünyası Dergisi, Sayı. 6, ,2001, s. 58–62.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA78HG24DZ
Bölüm Makaleler / Articles
Yazarlar

Murat Toksarı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2012
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 1 Sayı: 32

Kaynak Göster

APA Toksarı, M. (2012). İÇSEL PAZARLAMA BAĞLAMINDA, İÇ MÜŞTERİNİN ÇALIŞTIĞI İŞ YERİNDEN TATMİN OLMA DÜZEYİ İLE DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİ ARASINDAKİ FARKLILIKLARIN TESPİTİNE YÖNELİK AMPİRİK BİR ÇALIŞMA. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(32), 155-183.

ERCİYES AKADEMİ | 2021 | sbedergi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.