Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eşraflıkta Bir Statü Basamağı Olarak “Eğitim”

Yıl 2019, Sayı: 47, 147 - 158, 31.12.2019

Öz

Bu çalışmanın amacı, eşrafın birbirini takip eden iki kuşağının eğitim düzeylerine bakmak ve eşrafın statü konumunu sağlamak ve sürdürmek için eğitim düzeyleri açısından yaşanan değişimleri incelemektir. Eşraf kavramı Türk toplumsal yapısı içerisinde etkili bir konumdur. Geçmişi eskiye dayanan bu kavram ile bir kentin ileri gelenleri sözü geçenleri ifade edilmektedir. Eşraf aileler bulundukları yöre halkı için örnek alınan, öykünülen bir durumdadır. Eşraf ailelerin içinde bulundukları statü konumları sahip oldukları sermaye birikimleri ile yakından ilgilidir. Sermaye birikimi ile söz edilen sadece ekonomik varlıkları değildir. Kültürel, toplumsal, sembolik sermaye açısından da eşraf ailelerin yüklü bir birikimleri vardır ve statü konumlarının devamı için bu birikimi korumaları hatta arttırmaları gerekmektedir. Özellikle kültürel sermaye açıcından birikim, eşrafın diğerleri ile kendini konumlamasında önemlidir. Kültürel sermayenin eğitim üzerinden şekillenen kuvvetli ayağı çalışmada eşrafın eğitim düzeyindeki artışı incelemeye itmiştir. Eşrafın eğitim üzerinden kendini birbirini takip eden iki kuşakta nasıl yansıttığını gözlemlemek ve bu konuda tercihlerini belirleyen etmenlere bakmak çalışmanın temelini oluşturmuştur. Çalışmada eşraf için bir statü basamağı olarak ele alınan eğitim, özellikle birinci ve ikinci kuşak arasında farklılığın belirgin olmasından dolayı da önemlidir. İkinci kuşağın, birinci kuşağında etkisi ile eğitim düzeyi onu yetiştirenlere göre daha yüksektir. Çalışmada bu farktan yola çıkılarak eşrafın eğitimi statü konumunun oluşmasında nasıl ele aldığını incelemek amaçlanmaktadır.

Kaynakça

  • Balkan, E. & Rutz, H. (2016). Sınıfın Yeniden Üretimi. İstanbul: H2O Kitap. Bourdieu, P. (1986). “The Forms of Capital”, in: Richardson, J. (ed.) Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. Westport: CT: Greenwood Press. Bourdieu, P. (1989). Distinction a Social Critique of The Judgement of Taste. London: Routledge. Bourdieu, P. (2000). Pascalian Meditations. California: Stanford University Press. Çeğin, G., Göker, E., Arlı, A., & Tatlıcan Ü. (2010) Ocak ve Zanaat: Pierre Bourdieu Derlemesi. İstanbul: İletişim Yayınları, Ritzer, G. (2004). Classical Sociological Theory. Boston: McGraw-Hill. Scott, J., (1996). Stratification and Power: Structures of Class, Status and Command. Cambridge: Polity Press. Türk Dil Kurumu. (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Weber, M. (1978). Economy and Society: An Outline Of Interpretive Sociology. Berkley: University of California Press. Weber, M. (1991). From Max Weber: Essays in Sociology. London: Routledge. Yanıklar, C. (2010), Kültürel Sermaye, Eğitim ve Toplumsal Tabakalaşma: Pierre Bourdieu’nün Yeniden Üretim Kuramına Eleştirel Bir Bakış. Sayı:22, 121-138. , İzmir: Ege Üniversitesi Yayını.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Makaleler / Articles
Yazarlar

Günce Demir 0000-0001-7747-6769

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 12 Aralık 2019
Kabul Tarihi 25 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 47

Kaynak Göster

APA Demir, G. (2019). Eşraflıkta Bir Statü Basamağı Olarak “Eğitim”. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 33(47), 147-158.

ERCİYES AKADEMİ | 2021 | sbedergi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.