New methods and experimental results are needed to more accurately evaluate the seismic performance of reinforced concrete structures exposed to corrosion. Corrosion causes to decrease in the cross-sectional area of the corroded reinforcement bars in the concrete, which also causes significant problems such as loss of bond. Loss of adherence can lead to slippage in reinforcement bars which can cause additional lateral displacements. However, since there is not enough experimental data on full-scale corroded reinforced concrete members in the current field literature; the effect of corrosion continues to be taken only as a decrease in the diameter of reinforcement bar in building performance evaluations. In this study, it was aimed to provide data for the available literature for full scaled reinforced concrete beams that were subjected to flexural tests at different ratios of corrosion In this study, experimental load-displacement relations of full-scale reinforced concrete beams subjected to bending tests at different ratios are discussed in terms of parameters such as increased corrosion rate, reduction in reinforcement, primary cracks occurring during accelerated corrosion, damage to reinforcements and adherence losses caused by the reduction of radial frictional forces. Five reinforced concrete beams were corroded by using the accelerated corrosion method. The actual corrosion ratios in reinforced concrete beams were obtained by crushing the reinforced concrete beams and extracting the reinforcement bars after flexural tests. As a result of the experimental study, it was found that corrosion ratio at 3% increased the ductility of structural members but decreases the ultimate load-carrying and ductility as the corrosion rate was increased. The difference in the bending behavior of two different reinforced concrete beams with the same corrosion rate was determined by different corrosion rates in transverse reinforcement bars. Experimental test results showed that instead of accepting the same corrosion rate in reinforced concrete structures exposed to corrosion, corrosion mapping methods have to be developed to evaluate existing structures more accurately.
Korozyona maruz kalmış betonarme yapılarının deprem performanslarının daha doğru bir şekilde değerlendirilmesi için yeni yöntem ve deneysel sonuçlardan elde edilecek verilere ihtiyaç duyulmaktadır. Korozyon beton içerisinde paslanan betonarme donatısının kesit alanının azalmasına neden olurken beraberinde aderans kaybı gibi önemli sorunlara da neden olmaktadır. Aderans kaybı ise donatı sıyrılmasına sebebiyet vererek ek yanal deplasmanların oluşmasına neden olabilmektedir. Ancak mevcut alan yazında literatürde tam ölçekli paslandırılmış betonarme elemanları üzerine yeterli deneysel veriler olmadığından korozyonun etkisi yapı performansı değerlendirmelerinde yalnızca donatı çapındaki azalma olarak alınmaya devam etmektedir. Bu çalışmada tam ölçekli betonarme kirişleri farklı pas oranlarında eğilme deneylerine tabi tutularak mevcut alan yazına veri sağlanması amaçlanmıştır deneysel elde edilen yük-deplasman ilişkileri; artan korozyon oranı, donatı çapındaki azalma, hızlandırılmış korozyon yöntemi sırasında meydana gelen birincil çatlaklar, donatı üzerindeki nervürlerin hasar görmesi ve buna bağlı olarak radyal sürtünme kuvvetindeki azalımın neden olduğu aderans kayıpları gibi parametreler açısından tartışılmıştır. Beş adet betonarme kirişi hızlandırılmış korozyon yöntemi kullanılarak paslandırılmıştır. Betonarme kirişlerindeki gerçek korozyon oranları eğilme deneylerinden sonra betonarme kirişlerinin kırılarak ve içerlerinden betonarme donatılarının çıkartılması ile elde edilmiştir. Yapılan deneysel çalışma sonucunda korozyon oranının %3 değerlerinde yapı elemanlarında sünekliği arttığı ancak artan korozyon oranına bağlı olarak nihai yük taşıma ve süneklik değerlerinde azalmalara sebebiyet verdiği bulunmuştur. Aynı korozyon oranına sahip iki farklı betonarme kirişindeki eğilme davranışlarının farklılığı, sargı donatılarındaki farklı korozyon oranları ile tespit edilmiştir. Elde edilen deney sonuçları, korozyona maruz kalmış betonarme yapılarda aynı korozyon oranı kabulü yerine korozyon haritalandırma yöntemlerinin mevcut yapıların daha doğru değerlendirilmesi için geliştirilmesi gerektiğini ortaya koymuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |