Demiryollarında tarihsel
süreçte ciddi anlamda gelişmeler kaydedilmiştir. İlk trenlere nazaran günümüz
itibari ile on katın üzerinde hızlara çıkılabilmektedir. Yüksek hızlı
demiryolları söz konusu gelişimin günümüzdeki yaygın üst noktası konumundadır.
Ancak yüksek hızlı demiryollarının küresel ölçekte kabul gören tek bir
tanımından henüz söz edilememektedir. Zira konunun sadece hız değil aynı
zamanda altyapı, birlikte işletilebilirlik, hizmet parametreleri ve kapasite
gibi birden fazla fazı ve değerlendirme kıstası bulunmaktadır. Aynı şekilde
yüksek hızlı demiryollarının, yüksek hızlı altyapı, konvansiyonel altyapı,
iyileştirilmiş konvansiyonel altyapı gibi farklı arka planlar üzerinde
hâlihazırda işletiliyor oluşu mevcut durumda tek bir tanıma ulaşmayı daha
karmaşık bir hale getirmektedir. Yüksek hız işletimi kendi içinde de
değişkendir zira güvenlik başta olmak üzere çeşitli nedenler ile yüksek nüfus
yoğun alanlarda işletim hızları 160-180 km/saat’lere düşer iken özel tünel
köprülerde de 110 km/saat’lik hız değerleri görülmektedir. Bu çalışma
kapsamında ilk olarak yüksek hızlı demiryollarının gelişmişlik düzeyi ortaya
konmuştur. Ardından yüksek hızlı demiryollarının araç ve altyapı koşulları
paylaşılmıştır. Son olarak da Japonya, Fransa, İspanya ve Çin gibi sektörün
önemli ülkeleri ile ilgili paylaşımlarda bulunulmuştur. Çalışmanın ana amacı
yüksek hızlı demiryollarının yakaladığı teknik ilerlemeyi hizmet parametreleri
bağlamında küresel karşılaştırmalarla ortaya koymaktır.
Altyapı Uluslararası Ağlar Konvansiyonel Demiryolları Türel Dağılım Yüksek Hızlı Demiryolları
Important improvements have been
recorded in historical periods on railways. Nowadays ten times bigger speeds are
provided in terms of first train samples. High speed railway is actually on the
head point of mentioned improvements. But a unique definition of high speed railways
which is accepted on global scale is not exist yet. Because there are not only speed
phase and evaluation criteria but also infrastructure, interoperability,
service parameters and capacity phases and evaluation criterias that are aforementioned
on classification period. Similar to this, the operation of high speed railways
on different techniques with on various infrastructures as high speed,
conventional and upgraded conventional brings more complexities on reaching a
unique definition on existing case. Operation of high speed is various in
itself too. The main reason of this is the operational speeds reduce to 160-180
km/h on high densely populated areas because of different reasons. One of these
is particularly safety while 110 km/h values are seen on special tunnnels and viaducts.
On the context of this paper, firstly the improvement levels of high speed railways
are executed. Then the vehicle and infrastructure conditions of high speed railways
are shared. Finally infotmations related to the important countries of the sector
as France, Japan, China and Spain are revealed. The main objective of the paper
is revealing the technical imrovement of high speed railways by global comparisons
on the context of level of service parameters.
Conventional Railways High Speed Railways Infrastructure International Networks Modal Distribution
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 3 |