FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMİN DOĞASI KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİNİN TESPİT EDİLMESİ
Yıl 2010,
Cilt: 3 Sayı: 2, 181 - 197, 11.03.2014
Sema Yalçın
,
Sakıp Kahraman
,
Sibel Açışlı
,
Zeynel Yılmaz
Öz
Bu çalışma da, Fen Bilgisi Öğretmen adaylarının bilimin doğası konusundaki görüşlerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Çalışmaya, Fen Bilgisi Öğretmenliği birinci sınıf öğrencisi 172 kişi katılmıştır. Çalışmada, öğretmen adaylarının bilimin doğası hakkında sahip oldukları görüşleri tespit etmek için anket kullanılmıştır. Bell ve diğerleri (2000) tarafından geliştirilmiş olan bu anket 5 açık-uçlu sorudan oluşmaktadır. Çalışma nitel bir çalışmadır. Verilerin analizinde nitel veri analizi tekniklerinden biri olan içerik analizi kullanılmıştır. Çalışmanın sonucu, Fen Bilgisi öğretmen adaylarının büyük bir bölümünün bilimin doğası konusunda çağdaş bakış açısına sahip olduklarını ve teori ve kanun konusunda yaygın kavram yanılgılarına sahip olduklarını göstermektedir.
Kaynakça
- Abd-El-Khalick, F., Boujaoude, S. (1997). An exploratory study of knowledge base for science teaching. Journal of Research in Science Teaching, 34(7), 673– 699.
- Abd-El-Khalick, F., Lederman N.G.(2000). The Influence of HOS courses on students views of nature of science, 37(10), 1057-1095.
- Akerson, V.L., Morrison, J.A., McDuffie, A.R. (2006). One course is not enough: preservice elementary teachers’ retention of improved views of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 43, 194–213
- Bell, R.L., Norman, G. L., Abd-El-Khalick, F. (2000). Developing and acting upon one's conception of the nature of science:a follow-up study. Journal of Research In Scıence Teachıng 37( 6), 563-581
- Bell, R.L., Abd-El-Khalick, F, Lederman, N.G., McComas, W.F., Matthews, M.R. (2001). The nature of science and science education: a bibliography. Science and Education, 10, 187–204.
- Blanco, R., Niaz, M. (1997). Epistemological beliefs of students and teachers about the nature of science: from ‘‘Baconian inductive ascent’’ to the ‘‘irrelevance’’ of scientific laws. Instruct Science, 25, 203–231
- Bilgiç, M. (1985). The effectiveness of inquiry oriented laboratory on students’ understanding of the nature of scientific knowledge at university level. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
- Clough, M.P. (2006). Learners’ responses to the demands of conceptual change: considerations for effective nature of science instruction. Science & Education, 15, 463–494
- Doğan Bora, N. (2005). Türkiye Genelinde Ortaöğretim Fen Branşı Öğretmen Ve Öğrencilerinin Bilimin Doğası Üzerine Görüşlerinin Araştırılması. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Doğan Bora, N. Arslan, O. Ve Çakıroğlu, J. (2006). Lise öğrencilerinin bilim ve bilim insanı hakkındaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 31, 32-44
- Doğan Bora, N., Abd-El-Khalick, F. (2008). Turkish grade 10 students’ and science teachers’ conceptions of nature of science: a national study. Journal Of Research In Scıence Teachıng. 45(10), 1083–1112
- Driver, R., Leach, J., Millar, R., Scott, P. (1996). Young people’s images of science. Bristol, PA: Open University Press.
- Erdoğan, R. (2004). Investigation Of The Preservice Science Teachers’ Views On Nature Of Science. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
- Griffiths, A.K., Barry, M. (1993). High school students’ views about the NOS. School Science and Mathematics, 93(1), 35-37.
- Griffiths, A.K., Barman, C. (1995). High school students’ views about the nature of science: results from three countries. School Science and Mathematics, 95, 248-255.
- Gürses, A.; Doğar, Ç., Yalçın, M. (2005). Bilimin Doğası ve Yüksek Öğrenim Öğrencilerinin Bilimin Doğasına Dair Düşünceleri. Milli Eğitim Dergisi, 33(166).
- Hogan, K. (2000). “Exploring a process view of students’knowledge about the nature of science. Science and Education. 84(1), 51-70.
- Irwin AR (2000). Historical case studies: teaching the nature of science in context. Science and Education, 84, 5–26.
- Kahyaoğlu, E. (2004). Turkish Preservice Science Teachers’ Views on STS: Characteristics of Scientists’ Work. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara
- Köseoğlu, F., Tümay, H., Buda, E. (2008). Bilimin doğası hakkında paradigma değişimleri ve öğretimi ile ilgili yeni anlayışlar. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 221-237.
- Küçük, M.(2006). Bilimin Doğasını İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerine Öğretmeye Yönelik Bir Çalışma. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
- Lederman, N.G., Zeıdler, D.L. (1987). Science teachers’ conceptions of the nature of science: Do they really influence teaching behavior? Science Education, 71(5), 721–734.
- Lederman, N. G. (1992). Students’ and teachers’ conceptions of the nature of science: A review of the research. Journal of Research in Science Teaching, (29)4, 331-359.
- Lederman, N. G., Abd-El-Khalick, F., Bell, R. L., Schwartz, R. S. (2002). Views of nature of science questionnaire: Toward valid and meaningful assessment of learners’ conceptions of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 39(6), 497-521.
- Lincoln, Y. S., ve Guba, E.G. (1985). Naturalistic inquiry. Newburry Park, CA: Sage.
- Lucas, K.B., Roth, W.M. (1996). The nature of scientific knowledge and student learning: two longitudinal case studies. Research in Science Education, 74, 225–239
- Macaroğlu, E., Tasar, M. F., Cataloglu, E. (1998). Turkish preservice elementary school teachers’ beliefs about the nature of science. The annual meeting of National Association for Research in Science Teaching, San Diago, CA
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
- Moore, W.R., Foy, R. (1997). The scientific attitude ınventory:a revision (SAI II). Journal of Research in Science Teaching,34(4),327-336.
- Muğaloğlu, E.Z. (2006). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğasına İlişkin Görüşlerini Açıklayıcı Bir Model Çalışması, Yayınlanmamış Doktora Tezi, M.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, , İstanbul.
- Niaz, M. (2009). Progressive transitions in chemistry teachers’ understanding of nature of science based on historical controversies. Science & Education 18; 3–65.
- Oyman, N.Y. (2002).İlköğretim Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Bilimin Doğası Hakkındaki Anlayışlarının Tespiti. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul,
- Pomeroy, D. (1993) Implications of teachers’ beliefs about the nature of science. Science and Education, 77, 261–278.
- Ryan, A. G., Aikenhead, G. S. (1992). Students’ preconceptions about the epistemology of science. Science Education, 76, 559-580
- Scharmann, L.C. (1990). Enhancing the understanding of the premises of evolutionary theory: the ınfluence of diversified ınstructional strategy. School Science and Mathematics, 90, 91-100.
- Scharmann, L.C., Harris, W.M. (1992). teaching evolution: understanding and applying the nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 29, 375-388.
- Songer, N.B., Lınn, M.C. (1991). How do students’ views of science influence knowledge integration? Journal of Research in Science Teaching, 28, 761–784.
- Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded
- theory, procedures and techniques, Thousand Oaks, CA: Sage Publication.
- Şahin, N., Deniz, S., Görgen, İ. (2006). Student teachers attitudes concerning understanding the nature of science in Turkey. International Education Journal,
- Wong, D.E. (2002), To appreciate variation between scientist: a perspective for seeing science’s vitality, wiley periodicals. International Science Education, 86, 386–400.
- Yakmacı, B. (1998). Science (biology, chemistry and physics) teachers’ views on the nature of science as a dimension of scientific literacy. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
- Yalvaç, B., Crawford, B. A. (2002). Eliciting prospective science teachers’ conceptions of the nature of science in Middle East Technical University (METU). Proceedings of the 2002 Annual International Conference of the Association for the Education of Teachers in Science in Ankara.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınevi. Ankara.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. ****
Yıl 2010,
Cilt: 3 Sayı: 2, 181 - 197, 11.03.2014
Sema Yalçın
,
Sakıp Kahraman
,
Sibel Açışlı
,
Zeynel Yılmaz
Kaynakça
- Abd-El-Khalick, F., Boujaoude, S. (1997). An exploratory study of knowledge base for science teaching. Journal of Research in Science Teaching, 34(7), 673– 699.
- Abd-El-Khalick, F., Lederman N.G.(2000). The Influence of HOS courses on students views of nature of science, 37(10), 1057-1095.
- Akerson, V.L., Morrison, J.A., McDuffie, A.R. (2006). One course is not enough: preservice elementary teachers’ retention of improved views of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 43, 194–213
- Bell, R.L., Norman, G. L., Abd-El-Khalick, F. (2000). Developing and acting upon one's conception of the nature of science:a follow-up study. Journal of Research In Scıence Teachıng 37( 6), 563-581
- Bell, R.L., Abd-El-Khalick, F, Lederman, N.G., McComas, W.F., Matthews, M.R. (2001). The nature of science and science education: a bibliography. Science and Education, 10, 187–204.
- Blanco, R., Niaz, M. (1997). Epistemological beliefs of students and teachers about the nature of science: from ‘‘Baconian inductive ascent’’ to the ‘‘irrelevance’’ of scientific laws. Instruct Science, 25, 203–231
- Bilgiç, M. (1985). The effectiveness of inquiry oriented laboratory on students’ understanding of the nature of scientific knowledge at university level. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
- Clough, M.P. (2006). Learners’ responses to the demands of conceptual change: considerations for effective nature of science instruction. Science & Education, 15, 463–494
- Doğan Bora, N. (2005). Türkiye Genelinde Ortaöğretim Fen Branşı Öğretmen Ve Öğrencilerinin Bilimin Doğası Üzerine Görüşlerinin Araştırılması. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Doğan Bora, N. Arslan, O. Ve Çakıroğlu, J. (2006). Lise öğrencilerinin bilim ve bilim insanı hakkındaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 31, 32-44
- Doğan Bora, N., Abd-El-Khalick, F. (2008). Turkish grade 10 students’ and science teachers’ conceptions of nature of science: a national study. Journal Of Research In Scıence Teachıng. 45(10), 1083–1112
- Driver, R., Leach, J., Millar, R., Scott, P. (1996). Young people’s images of science. Bristol, PA: Open University Press.
- Erdoğan, R. (2004). Investigation Of The Preservice Science Teachers’ Views On Nature Of Science. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
- Griffiths, A.K., Barry, M. (1993). High school students’ views about the NOS. School Science and Mathematics, 93(1), 35-37.
- Griffiths, A.K., Barman, C. (1995). High school students’ views about the nature of science: results from three countries. School Science and Mathematics, 95, 248-255.
- Gürses, A.; Doğar, Ç., Yalçın, M. (2005). Bilimin Doğası ve Yüksek Öğrenim Öğrencilerinin Bilimin Doğasına Dair Düşünceleri. Milli Eğitim Dergisi, 33(166).
- Hogan, K. (2000). “Exploring a process view of students’knowledge about the nature of science. Science and Education. 84(1), 51-70.
- Irwin AR (2000). Historical case studies: teaching the nature of science in context. Science and Education, 84, 5–26.
- Kahyaoğlu, E. (2004). Turkish Preservice Science Teachers’ Views on STS: Characteristics of Scientists’ Work. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara
- Köseoğlu, F., Tümay, H., Buda, E. (2008). Bilimin doğası hakkında paradigma değişimleri ve öğretimi ile ilgili yeni anlayışlar. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 221-237.
- Küçük, M.(2006). Bilimin Doğasını İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerine Öğretmeye Yönelik Bir Çalışma. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
- Lederman, N.G., Zeıdler, D.L. (1987). Science teachers’ conceptions of the nature of science: Do they really influence teaching behavior? Science Education, 71(5), 721–734.
- Lederman, N. G. (1992). Students’ and teachers’ conceptions of the nature of science: A review of the research. Journal of Research in Science Teaching, (29)4, 331-359.
- Lederman, N. G., Abd-El-Khalick, F., Bell, R. L., Schwartz, R. S. (2002). Views of nature of science questionnaire: Toward valid and meaningful assessment of learners’ conceptions of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 39(6), 497-521.
- Lincoln, Y. S., ve Guba, E.G. (1985). Naturalistic inquiry. Newburry Park, CA: Sage.
- Lucas, K.B., Roth, W.M. (1996). The nature of scientific knowledge and student learning: two longitudinal case studies. Research in Science Education, 74, 225–239
- Macaroğlu, E., Tasar, M. F., Cataloglu, E. (1998). Turkish preservice elementary school teachers’ beliefs about the nature of science. The annual meeting of National Association for Research in Science Teaching, San Diago, CA
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
- Moore, W.R., Foy, R. (1997). The scientific attitude ınventory:a revision (SAI II). Journal of Research in Science Teaching,34(4),327-336.
- Muğaloğlu, E.Z. (2006). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğasına İlişkin Görüşlerini Açıklayıcı Bir Model Çalışması, Yayınlanmamış Doktora Tezi, M.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, , İstanbul.
- Niaz, M. (2009). Progressive transitions in chemistry teachers’ understanding of nature of science based on historical controversies. Science & Education 18; 3–65.
- Oyman, N.Y. (2002).İlköğretim Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Bilimin Doğası Hakkındaki Anlayışlarının Tespiti. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul,
- Pomeroy, D. (1993) Implications of teachers’ beliefs about the nature of science. Science and Education, 77, 261–278.
- Ryan, A. G., Aikenhead, G. S. (1992). Students’ preconceptions about the epistemology of science. Science Education, 76, 559-580
- Scharmann, L.C. (1990). Enhancing the understanding of the premises of evolutionary theory: the ınfluence of diversified ınstructional strategy. School Science and Mathematics, 90, 91-100.
- Scharmann, L.C., Harris, W.M. (1992). teaching evolution: understanding and applying the nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 29, 375-388.
- Songer, N.B., Lınn, M.C. (1991). How do students’ views of science influence knowledge integration? Journal of Research in Science Teaching, 28, 761–784.
- Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded
- theory, procedures and techniques, Thousand Oaks, CA: Sage Publication.
- Şahin, N., Deniz, S., Görgen, İ. (2006). Student teachers attitudes concerning understanding the nature of science in Turkey. International Education Journal,
- Wong, D.E. (2002), To appreciate variation between scientist: a perspective for seeing science’s vitality, wiley periodicals. International Science Education, 86, 386–400.
- Yakmacı, B. (1998). Science (biology, chemistry and physics) teachers’ views on the nature of science as a dimension of scientific literacy. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
- Yalvaç, B., Crawford, B. A. (2002). Eliciting prospective science teachers’ conceptions of the nature of science in Middle East Technical University (METU). Proceedings of the 2002 Annual International Conference of the Association for the Education of Teachers in Science in Ankara.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınevi. Ankara.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. ****