This research is made in order to determine whether the classroom level is effective on students’ attitudes towards statistics and probability in mathematics in the second level of elementary school. The research is applied to 450 students that consist of 220 girls and 230 boys in the 6,7 and 8. grades. Sectional group method is used due to the width of environment and communication difficultly in the choice of research environment. The students’ attitudes towards statistics and probability are determined by means of attitude criterion towards probability that is improved by Bulut (1994). The reliability and validity analysis of this attitude criterion have been made and Coefficent Cronbach Alpha 0,935 has been figured. The data , which have been got from the research, have been analyzed and evaluated in SPPS 15.0 packet program and explained via frequency(f), percentage(%) and one-way variance analyasis method. It was concluded that classroom level was hardly effective on the students’attitudes towards probability.
Bu araştırma; ilköğretim ikinci kademede okuyan öğrencilerin matematik dersinde istatistik ve olasılık konusuna karşı tutumlarında sınıf düzeyinin etkili olup olmadığını belirlemek amacıyla yapılan açıklayıcı bir çalışmadır. Araştırma ilköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinden oluşan 220’si kız, 230’u erkek olmak üzere toplam 450 öğrenciye uygulanmıştır. Araştırma örnekleminin seçiminde; evrenin büyüklüğü ve ulaşım zorluklarından dolayı, tabakalı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Öğrencilerin istatistik ve olasılığa karşı tutumları Bulut (1994) tarafından geliştirilen olasılığa karşı tutum ölçeği ile belirlenmiştir. Çalışmada kullanılan olasılığa karşı tutum ölçeğinin güvenirlik ve geçerlilik analizi yapılmış ve Cronbach Alpha katsayısı 0,935 olarak hesaplanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 15.0 programı yardımıyla analiz edilerek değerlendirilmiş ve frekans (f), yüzde (%) ve Tek Yönlü Varyans Analizi yöntemi ile yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin olasılığa karşı tutumlarında sınıf düzeyinin anlamlı bir farklılık yaratmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Mart 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 6 Sayı: 1 |