In this study, we aimed to determine the profiles based on Multiple Intelligence Theory of the students in the freshman grade in the department of Chemistry and in the department of Chemistry Teaching. In order to determine the students’ intelligence fields, Multiple Intelligence Inventory was used. The data was evaluated with SPSS 16.0. As a result, it was found that the intelligence fields of these students in both departments were similar, they had linguistic, logical-mathematical and visuo-spatial intelligence fields as dominant, and that there were significant differences in certain intelligence fields in terms of gender.
Multiple intelligence theory chemistry education freshman student teachers
Bu çalışmada Kimya Öğretmenliği ve Fen Fakültesi Kimya Bölümü Anabilim Dallarında öğrenim gören birinci sınıf öğrencilerinin Çoklu Zekâ Kuramına dayalı profilleri ortaya konmaya çalışılmıştır. Öğrencilerin sahip oldukları zekâ alanlarını belirlemek için Çoklu Zekâ Envanteri kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 16.0 paket programında değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonucunda; bu iki anabilim dalındaki öğrencilerin zekâ alanlarının birbirine yakın olduğu, bu öğrencilerin ağırlıklı olarak sözel, mantıksal-matematiksel ve görsel zekâ alanlarına baskın olarak gelişmiş düzeyde sahip oldukları ve cinsiyetlerine göre belirli bir zekâ alanında anlamlı farklılıklar bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Mart 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 6 Sayı: 1 |