Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Erzincan Folk Songs, Whose Source Person Ali Ekber Çiçek, In Terms of Value Emphasis and Values Education

Yıl 2021, , 316 - 328, 31.12.2021
https://doi.org/10.46790/erzisosbil.987270

Öz

The aim of this study is to examine the Erzincan folk songs, whose source person is Ali Ekber Çiçek, in the TRT repertoire in terms of value emphases and values education. In the research was used Qualitative research method. In the research in the data collection process was used documentary scanning technique. TRT Turkish Folk Music repertoire was scanned in order to identify the folk songs of Ali Ekber ÇİÇEK. A total of 20 Erzincan folk songs, whose source person is Ali Ekber ÇİÇEK, have been identified from the TRT Turkish Folk Music repertoire. The data were analyzed by content analysis method. In the analysis of the data, the words of the folk songs belonging to the Erzincan region were examined, and values such as justice, love, respect, love, morality, heroism, courage, freedom, responsibility, honesty, war, peace were determined through frequency analysis and the findings were presented in tables. In these folk songs, values were processed a total of 102 times and the most used "Love" value was processed in a total of 18 folk songs. On the other hand, values such as “Loyalty”, “Honesty-Truthfulness”, “Patience”, “Modest”, “Respect”, “Courage”, “Trust”, “Forgiveness”, “Gratitude”, “Compassion” are frequently mentioned, and “Justice”. ” and “Alignment” values were not processed. In addition, it has been seen that 10 different values are processed in the folk song called "Hazin Hazin Esen Seher Yelleri", which is another remarkable result.

Kaynakça

  • ATAMAN, A. (2009). Bu Toprağın Sesi – Halk Musikimiz. Yayına Hazırlayan: Süleyman Şenel. İstanbul: Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları.
  • AKARSU, S. ve YÜKRÜK, S. (2015). İlkokul(1-4) Müzik Ders Kitaplarında Yer Alan Şarkıların Değerler Bakımından İncelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi Sayı: 4/4 2015 s. 1684-1707, Türkiye.
  • AKARSU, S. ve YILMAZ, H. ( 2016). Geleneksel Müzik ve Popüler Müziğin Sözlerindeki Değer Vurgularının Karşılaştırılması. 1. Erzurum Müzik Bilimleri Sempozyumu 28-29 Nisan 2016 Bildiriler.
  • AKBALIK, H. (2015). Değerler eğitimi bağlamında Hacı Bektâş-ı Veli'nin eserlerinde yer alan eğitsel unsurlar (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • AKPINAR, E. (2012). Eğin Türkülerinin Coğrafî Analizi, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. Volume 7/4, Fall 2012, p. 253-274, Ankara.
  • AKTEPE, V. (2010). “İlköğretim 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde “Yardımseverlik” Değerinin Etkinlik Temelli Öğretimi ve Öğrencilerin Tutumlarına Etkisi.” Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • ARICI, A. F. ve ER, Z. (2017). Değerler Eğitimi Aracı Olarak Türküler: Bir İçerik Analizi, IV. Uluslararası Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu. ISBN: 978-605-66294-6-4, İstanbul.
  • BAĞCI, E. (2013). Çocuk edebiyatı ürünleriyle çocuklar için yazılmış eserlerin değerler eğitimi bağlamında karşılaştırılması. Celal Bayar Üniversitesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • BÜYÜKYILDIZ, H. Z. (2015). Türk halk müziği-Ulusal Türk müziği. İstanbul: Arı Sanat Yayınevi.
  • BULUT, S. (2019). TRT Türk Halk Müziği Repertuvarındaki Türkülerin Müzik Öğretim Programındaki Değerlere Göre Değerlendirmesi, Yüksek Lisans Tezi, Trabzon Üniversitesi.
  • COHEN, L., MANİON, L., & MORRİSON, K. (2007). Research Methods İn Education (6th Ed.), New York, Ny: Routledge.
  • CRESWELL, W., J. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma Ve Araştırma Deseni (Çev. Ed. Mesut Bütün Ve Selçuk Beşir Demir), Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • ÇALIK, M. ve SÖZBİLİR. M.(2014). İçerik Analizinin Parametreleri. Eğitim ve Bilim Dergisi, 39, 174, 33-38.
  • DEMİRTAŞ, S. (2009). Çocuk yuvasında kalan korunmaya muhtaç çocukların değer eğitiminde yaratıcı dramanın etkililiği (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • GÖHER, F. (2010) Türkülerde Motifler. Türk Yurdu Dergisi. Cilt:30 (62) Sayı: 269 (630) ss.173-180
  • HÖKELEKLİ, H. (2013a). Değerler Psikolojisi ve Eğitimi, Timaş Yayınları, İstanbul.
  • HÖKELEKLİ, H. (2013b). Psikoloji, Din ve Eğitim Yönüyle İnsani Değerler, Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları, İstanbul.
  • ÖZENSEL, E. (2014). B. Dilmaç ve H.H. Bircan (Ed). Değerler ve değerler psikolojisi, (s. 63-80). Ankara: Pegem Akademi.
  • ÖZTÜRK, A. O. (2020)http://www.turkuler.com/yazi/konyaturkulerinin.asp(erişimtarihi:12.02.2020). İŞCAN, C. (2007). İlköğretim düzeyinde değerler eğitimi programının etkililiği. Hacettepe Üniversitesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • KARASAR, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • KOVA, Ö. (2014). Trt Repertuvarında Bulunan Deyiş ve Semahların Müzikal Analizi ve Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi.
  • SAĞER, T. ve KARAGÖZ, B. (2011). Değerler eğitiminde müzik eğitiminin yeri ve önemi. Değerler Eğitimi Sempozyumu, 26-28 Ekim 2011, Eskişehir. Türkiye.
  • SAY, A. (2003). Müzik Tarihi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • STARUSS, A. L. & CORBİN, J. (1990a). Basic of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques, Sage Publications, Newbury Park, CA.
  • TAŞ, F. ve TURHAN, S. (2004). Erzincan’a Girdim Ne Güzel Bağlar: Erzincan Türküleri 1-2, Ankara.
  • TURHAN, M. ve KOVA, Ö. (2012). Değerler Eğitimi Açısından Türk Halk Müziği ve Halk Ozanları: Neşet Ertaş, Âşık Mahsuni Şerif, Âşık Veysel ve Özay Gönlüm Bağlamında Bir İnceleme, Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama Cilt (Vol): 3 Sayı (No): 6 Güz (Fall) 2012, 117-128.
  • TÜMERTEKİN, E. ve ÖZGÜÇ, N. (2002). Beşeri Coğrafya (insan- Kültür-Mekân), Çantay Kitabevi, İstanbul.
  • TÜZÜN, M. (2011). Eskişehir Yöresine Ait Halk Türkülerinde İşlenen Değerler, Değerler Eğitimi Sempozyumu, Osmangazi üniversitesi, Eskişehir.
  • UÇAN, A. (2005). Müzik Eğitimi-Temel Kavramlar-İlkeler-Yaklaşımlar, (3. Basım), Ankara: Evrensel Müzik Evi
  • UÇAN, A. (2018). Müzik eğitimi: Temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar ve Türkiye’deki durum (4. Baskı). Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • YAMAN, E. (2014). Değerler eğitimde yeni ufuklar. (3. Baskı). Ankara: Akçağ.
  • YILMAZ H. ve ŞEN Ü.S. (2016) Gitarın Popülerlik Durumunun İncelenmesi, İdil Dergisi 25(5) 1491-1521.
  • TDK. http://www.tdk.gov.tr/ adresinden 15 Şubat 2020 tarihinde edinilmiştir.
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Ali_Ekber_%C3%87i%C3%A7ek
  • http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/34/39/749197/dosyalar/2015_02/09093609_degerleregitimi.pdf

KAYNAK KİŞİSİ ALİ EKBER ÇİÇEK OLAN ERZİNCAN TÜRKÜLERİNİN DEĞER VURGULARI VE DEĞERLER EĞİTİMİ ACISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2021, , 316 - 328, 31.12.2021
https://doi.org/10.46790/erzisosbil.987270

Öz

Bu çalışmanın amacı TRT THM repertuarında bulunan kaynak kişisi Ali Ekber ÇİÇEK olan Erzincan türkülerinin değer vurguları ve değerler eğitimi acısından incelemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama sürecinde belgesel tarama tekniği kullanılmıştır. Ali Ekber ÇİÇEK’ e ait türküleri tespit etme adına TRT THM repertuarı taranmıştır. TRT THM repertuarından kaynak kişisi Ali Ekber ÇİÇEK olan toplam 20 Erzincan türküsü tespit edilmiştir. Veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Verilerin çözümlenmesinde Erzincan yöresine ait olan türkülerin sözleri incelenerek adalet, aşk, saygı, sevgi, ahlak, kahramanlık, cesurluk, özgürlük, sorumluluk, dürüstlük, savaş, barış gibi değerler frekans analizi yoluyla hangi değerin ne sıklıkla vurgulandığı tespit edilmiş ve bulgular tablo halinde sunulmuştur. Bu türküler içerisinde değerler toplam 102 kez işlenmiştir ve en çok kullanılan “Sevgi” değeri toplam 18 türkü de işlenmiştir. Öte yandan “Vefa”, “Dürüstlük-Doğruluk”, “Sabır”, “İtidal”, “Saygı”, “Cesaret”, “Güven”, “Affedicilik”, “Şükür”, “Merhamet” gibi değerler sıkça işlenmiş, “Adalet” ve “Diğerkâmlık” değerleri ise işlenmemiştir. Ayrıca “Hazin Hazin Esen Seher Yelleri” adlı türküde 10 farklı değerin işlendiği de dikkat çekici bir diğer sonuç olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • ATAMAN, A. (2009). Bu Toprağın Sesi – Halk Musikimiz. Yayına Hazırlayan: Süleyman Şenel. İstanbul: Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları.
  • AKARSU, S. ve YÜKRÜK, S. (2015). İlkokul(1-4) Müzik Ders Kitaplarında Yer Alan Şarkıların Değerler Bakımından İncelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi Sayı: 4/4 2015 s. 1684-1707, Türkiye.
  • AKARSU, S. ve YILMAZ, H. ( 2016). Geleneksel Müzik ve Popüler Müziğin Sözlerindeki Değer Vurgularının Karşılaştırılması. 1. Erzurum Müzik Bilimleri Sempozyumu 28-29 Nisan 2016 Bildiriler.
  • AKBALIK, H. (2015). Değerler eğitimi bağlamında Hacı Bektâş-ı Veli'nin eserlerinde yer alan eğitsel unsurlar (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • AKPINAR, E. (2012). Eğin Türkülerinin Coğrafî Analizi, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. Volume 7/4, Fall 2012, p. 253-274, Ankara.
  • AKTEPE, V. (2010). “İlköğretim 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde “Yardımseverlik” Değerinin Etkinlik Temelli Öğretimi ve Öğrencilerin Tutumlarına Etkisi.” Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • ARICI, A. F. ve ER, Z. (2017). Değerler Eğitimi Aracı Olarak Türküler: Bir İçerik Analizi, IV. Uluslararası Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu. ISBN: 978-605-66294-6-4, İstanbul.
  • BAĞCI, E. (2013). Çocuk edebiyatı ürünleriyle çocuklar için yazılmış eserlerin değerler eğitimi bağlamında karşılaştırılması. Celal Bayar Üniversitesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • BÜYÜKYILDIZ, H. Z. (2015). Türk halk müziği-Ulusal Türk müziği. İstanbul: Arı Sanat Yayınevi.
  • BULUT, S. (2019). TRT Türk Halk Müziği Repertuvarındaki Türkülerin Müzik Öğretim Programındaki Değerlere Göre Değerlendirmesi, Yüksek Lisans Tezi, Trabzon Üniversitesi.
  • COHEN, L., MANİON, L., & MORRİSON, K. (2007). Research Methods İn Education (6th Ed.), New York, Ny: Routledge.
  • CRESWELL, W., J. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma Ve Araştırma Deseni (Çev. Ed. Mesut Bütün Ve Selçuk Beşir Demir), Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • ÇALIK, M. ve SÖZBİLİR. M.(2014). İçerik Analizinin Parametreleri. Eğitim ve Bilim Dergisi, 39, 174, 33-38.
  • DEMİRTAŞ, S. (2009). Çocuk yuvasında kalan korunmaya muhtaç çocukların değer eğitiminde yaratıcı dramanın etkililiği (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • GÖHER, F. (2010) Türkülerde Motifler. Türk Yurdu Dergisi. Cilt:30 (62) Sayı: 269 (630) ss.173-180
  • HÖKELEKLİ, H. (2013a). Değerler Psikolojisi ve Eğitimi, Timaş Yayınları, İstanbul.
  • HÖKELEKLİ, H. (2013b). Psikoloji, Din ve Eğitim Yönüyle İnsani Değerler, Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları, İstanbul.
  • ÖZENSEL, E. (2014). B. Dilmaç ve H.H. Bircan (Ed). Değerler ve değerler psikolojisi, (s. 63-80). Ankara: Pegem Akademi.
  • ÖZTÜRK, A. O. (2020)http://www.turkuler.com/yazi/konyaturkulerinin.asp(erişimtarihi:12.02.2020). İŞCAN, C. (2007). İlköğretim düzeyinde değerler eğitimi programının etkililiği. Hacettepe Üniversitesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • KARASAR, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • KOVA, Ö. (2014). Trt Repertuvarında Bulunan Deyiş ve Semahların Müzikal Analizi ve Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi.
  • SAĞER, T. ve KARAGÖZ, B. (2011). Değerler eğitiminde müzik eğitiminin yeri ve önemi. Değerler Eğitimi Sempozyumu, 26-28 Ekim 2011, Eskişehir. Türkiye.
  • SAY, A. (2003). Müzik Tarihi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • STARUSS, A. L. & CORBİN, J. (1990a). Basic of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques, Sage Publications, Newbury Park, CA.
  • TAŞ, F. ve TURHAN, S. (2004). Erzincan’a Girdim Ne Güzel Bağlar: Erzincan Türküleri 1-2, Ankara.
  • TURHAN, M. ve KOVA, Ö. (2012). Değerler Eğitimi Açısından Türk Halk Müziği ve Halk Ozanları: Neşet Ertaş, Âşık Mahsuni Şerif, Âşık Veysel ve Özay Gönlüm Bağlamında Bir İnceleme, Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama Cilt (Vol): 3 Sayı (No): 6 Güz (Fall) 2012, 117-128.
  • TÜMERTEKİN, E. ve ÖZGÜÇ, N. (2002). Beşeri Coğrafya (insan- Kültür-Mekân), Çantay Kitabevi, İstanbul.
  • TÜZÜN, M. (2011). Eskişehir Yöresine Ait Halk Türkülerinde İşlenen Değerler, Değerler Eğitimi Sempozyumu, Osmangazi üniversitesi, Eskişehir.
  • UÇAN, A. (2005). Müzik Eğitimi-Temel Kavramlar-İlkeler-Yaklaşımlar, (3. Basım), Ankara: Evrensel Müzik Evi
  • UÇAN, A. (2018). Müzik eğitimi: Temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar ve Türkiye’deki durum (4. Baskı). Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • YAMAN, E. (2014). Değerler eğitimde yeni ufuklar. (3. Baskı). Ankara: Akçağ.
  • YILMAZ H. ve ŞEN Ü.S. (2016) Gitarın Popülerlik Durumunun İncelenmesi, İdil Dergisi 25(5) 1491-1521.
  • TDK. http://www.tdk.gov.tr/ adresinden 15 Şubat 2020 tarihinde edinilmiştir.
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Ali_Ekber_%C3%87i%C3%A7ek
  • http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/34/39/749197/dosyalar/2015_02/09093609_degerleregitimi.pdf
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Hüseyin Yılmaz 0000-0001-8481-755X

Yakup Açar 0000-0001-8682-6396

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 26 Ağustos 2021
Kabul Tarihi 11 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Yılmaz, H., & Açar, Y. (2021). KAYNAK KİŞİSİ ALİ EKBER ÇİÇEK OLAN ERZİNCAN TÜRKÜLERİNİN DEĞER VURGULARI VE DEĞERLER EĞİTİMİ ACISINDAN İNCELENMESİ. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 316-328. https://doi.org/10.46790/erzisosbil.987270