BibTex RIS Kaynak Göster

POSTMODERN ORTAMDA DİNDARIN DEĞİŞEN GİYİM ANLAYIŞI (BAŞÖRTÜSÜ ve TESETTÜR ÖRNEĞİ ÜZERİNDEN KİMLİK TARTIŞMASI)

Yıl 2016, Cilt: 9 Sayı: 1, 67 - 78, 15.06.2016

Öz

Günümüzde dindar kadın, “özneleşme” mesajını kıyafeti üzerinden vermektedir. Bu süreçte inşa ettiği kimlik, dine değil daha çok sekülere ve moderne gönderme yapar. İçinde dini olanın, sekülerin ve modernin bir arada bulunduğu bu kimlik, postmodern varsayımları kullanmaktadır. Bu makalede, dindar kadının kıyafetiyle birlikte kimliğindeki değişimin postmodern bazı yansımaları ve bunu sağlayan etkenler ele alınacaktır.

Kaynakça

  • Aktay, Y. (1998). Postmodern dünyada din: bir anlatı mı, tanrı’nın intikamı mı?. (der.) Aktay, Y. ve Köktaş, M. E. Din sosyolojisi. (ss. 299-313). Ankara: Vadi Yayınları.
  • Barbarosoğlu, F. K. (2006). Şov ve mahrem. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Barbarosoğlu, F. K. (2010). İmaj ve takva. İstanbul: Profil Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2011). Nesneler sistemi. çev. Adanır, O. ve Karamollaoğlu, A. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2012). Tüketim toplumu. çev. Deliceçaylı, H. ve Keskin, F. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bilgin, V. (2003). Popüler kültür ve din: dindarlığın değişen yüzü. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, C 12, S 1, 193-214.
  • Eraslan, S. (2011). Orada kimse var mı?. Mahremin göçü. (ss. 205-218.) Göle, N. İstanbul: Hayy Kitap.
  • Fidan, H. (2008). Çağdaş sorunlar bağlamında İslam ve kadın. Paçacı, M. (ed.) İslam’a giriş evrensel mesajlar. (ss. 682-705.) DİB. Yay., Ankara: DİB. Yayınları.
  • Giddens, A. (2010). Mahremiyetin dönüşümü modern toplumlarda cinsellik, aşk ve erotizm. çev. Şahin, İ. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Göle, N. (2000). İslamın yeni kamusal yüzleri. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Göle, N. (2010). Modern mahrem. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Göle, N. (2011a). Melez desenler. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Göle, N. (2011b). Mahremin göçü. İstanbul: Hayy Kitap.
  • Göle, N. (2012). Seküler ve dinsel: aşınan sınırlar. çev. Ünal, E. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Haenni, P. (2011). Piyasa islamı İslam suretinde neoliberalizm. çev. Ünsaldı, L. Ankara: Özgür Üniversite Kitaplığı.
  • Harvey, D. (1999). Postmodernliğin durumu. çev. Savran, S. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Karaca, N. B. (2010). Modern mahrem”den yıllar sonra: iki kamu arasında nâmahrem. Modern Mahrem, (ss. 223- 233.) Göle, N. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Karaduman, S. (2010). Modernizmden postmodernizme kimliğin yapısal dönüşümü. Journal of Yaşar University, C. 17, S. 5, 2886-2899.
  • Lefebvre, H. (2010). Modern dünyada gündelik hayat. çev. Gürbüz, I. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Montesquıeu, (2004). Kanunların ruhu üzerine. çev. Baldaş, F. İstanbul: Seç Yayınları.
  • Ongun, S. (2010). Başörtülü kadınlar anlattı: türbanlı erkekler. İstanbul: Destek Yayınları.
  • Saruhan, E. (2011, 19 Haziran). Abdurrahman Aslan ile röportaj. [http://yenisafak.com.tr/roportaj/?t= 23.11.2011&i=325386], Erişim tarihi:23.11.2011.
  • Sever, M. (2006). Türban ve kariyer. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Şişman, N. (2004). Kamusal alanda başörtülüler. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Tatar, B. (2009). İslam düşüncesine giriş, İstanbul: DEM Yayınları.
  • Touraıne, A. (2007). Kadınların dünyası. çev. Moralı, M. İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Touraıne, A. (2012). Modernliğin eleştirisi. çev. Tanrıöver, H. U. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Turan, M. (2011). Postmodern teori, İstanbul: XII Levha Yayınları.
  • Türkmen, B. (2000). Laikliğin dönüşümü: liseli gençler, türban ve Atatürk rozeti. İslamın yeni kamusal yüzleri. (ss. 110-147.) Göle, N. İstanbul: Metis Yayınları.

CHANGING DRESSING STYLE of RELIGIOUS PEOPLE in POSTMODERN ATMOSPHERIC: (DEBATES on IDENTITY on the BASIS of HEADSCARF and MODEST DRESS)

Yıl 2016, Cilt: 9 Sayı: 1, 67 - 78, 15.06.2016

Öz

Nowadays religious woman gives the signal of “subjectivisation” through her clothes. The identity, which is constructed within this period, refers to secular and modern rather than religious. This identity which contains religious, secular, and modern in itself, utilizes postmodern assumptions. In this article, we firstly try to deal with the some postmodern reflections emerged in consequence of the changing of her identity besides clothes and then point out the factors, which causes this changing.

Kaynakça

  • Aktay, Y. (1998). Postmodern dünyada din: bir anlatı mı, tanrı’nın intikamı mı?. (der.) Aktay, Y. ve Köktaş, M. E. Din sosyolojisi. (ss. 299-313). Ankara: Vadi Yayınları.
  • Barbarosoğlu, F. K. (2006). Şov ve mahrem. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Barbarosoğlu, F. K. (2010). İmaj ve takva. İstanbul: Profil Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2011). Nesneler sistemi. çev. Adanır, O. ve Karamollaoğlu, A. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2012). Tüketim toplumu. çev. Deliceçaylı, H. ve Keskin, F. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bilgin, V. (2003). Popüler kültür ve din: dindarlığın değişen yüzü. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, C 12, S 1, 193-214.
  • Eraslan, S. (2011). Orada kimse var mı?. Mahremin göçü. (ss. 205-218.) Göle, N. İstanbul: Hayy Kitap.
  • Fidan, H. (2008). Çağdaş sorunlar bağlamında İslam ve kadın. Paçacı, M. (ed.) İslam’a giriş evrensel mesajlar. (ss. 682-705.) DİB. Yay., Ankara: DİB. Yayınları.
  • Giddens, A. (2010). Mahremiyetin dönüşümü modern toplumlarda cinsellik, aşk ve erotizm. çev. Şahin, İ. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Göle, N. (2000). İslamın yeni kamusal yüzleri. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Göle, N. (2010). Modern mahrem. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Göle, N. (2011a). Melez desenler. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Göle, N. (2011b). Mahremin göçü. İstanbul: Hayy Kitap.
  • Göle, N. (2012). Seküler ve dinsel: aşınan sınırlar. çev. Ünal, E. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Haenni, P. (2011). Piyasa islamı İslam suretinde neoliberalizm. çev. Ünsaldı, L. Ankara: Özgür Üniversite Kitaplığı.
  • Harvey, D. (1999). Postmodernliğin durumu. çev. Savran, S. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Karaca, N. B. (2010). Modern mahrem”den yıllar sonra: iki kamu arasında nâmahrem. Modern Mahrem, (ss. 223- 233.) Göle, N. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Karaduman, S. (2010). Modernizmden postmodernizme kimliğin yapısal dönüşümü. Journal of Yaşar University, C. 17, S. 5, 2886-2899.
  • Lefebvre, H. (2010). Modern dünyada gündelik hayat. çev. Gürbüz, I. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Montesquıeu, (2004). Kanunların ruhu üzerine. çev. Baldaş, F. İstanbul: Seç Yayınları.
  • Ongun, S. (2010). Başörtülü kadınlar anlattı: türbanlı erkekler. İstanbul: Destek Yayınları.
  • Saruhan, E. (2011, 19 Haziran). Abdurrahman Aslan ile röportaj. [http://yenisafak.com.tr/roportaj/?t= 23.11.2011&i=325386], Erişim tarihi:23.11.2011.
  • Sever, M. (2006). Türban ve kariyer. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Şişman, N. (2004). Kamusal alanda başörtülüler. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Tatar, B. (2009). İslam düşüncesine giriş, İstanbul: DEM Yayınları.
  • Touraıne, A. (2007). Kadınların dünyası. çev. Moralı, M. İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Touraıne, A. (2012). Modernliğin eleştirisi. çev. Tanrıöver, H. U. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Turan, M. (2011). Postmodern teori, İstanbul: XII Levha Yayınları.
  • Türkmen, B. (2000). Laikliğin dönüşümü: liseli gençler, türban ve Atatürk rozeti. İslamın yeni kamusal yüzleri. (ss. 110-147.) Göle, N. İstanbul: Metis Yayınları.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Akdoğan

Erol Sungur

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2016
Gönderilme Tarihi 1 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akdoğan, A., & Sungur, E. (2016). POSTMODERN ORTAMDA DİNDARIN DEĞİŞEN GİYİM ANLAYIŞI (BAŞÖRTÜSÜ ve TESETTÜR ÖRNEĞİ ÜZERİNDEN KİMLİK TARTIŞMASI). Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 67-78.