Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN HİKÂYE VE HİKÂYE KİTAPLARI HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ (ERZİNCAN ÖRNEKLEMİ)

Yıl 2016, Sayı: ÖS-III, 219 - 230, 10.12.2016

Öz

Bu araştırma
Erzincan’da bulunan okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi dönemde önemli yere
sahip olan hikâyeler ve hikâye kitapları hakkındaki görüşlerinin incelenmesi
amacıyla yapılmıştır. Araştırma, 2016-2017 eğitim öğretim yılı güz yarıyılında
Erzincan il merkezindeki okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan 24 öğretmenle
yapılmıştır. Araştırmada veriler, okul öncesi öğretmenlerin hikâye ve hikâye
kitapları hakkındaki görüşlerini belirlemek amacıyla demografik özelliklerini
içeren ve Şahin’in(2011) geliştirdiği görüşme formundan faydalanılarak
geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır.
Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında; okul öncesi öğretmenlerinin hikâye
tanımlamalarının çeşitli olduğunu hikâyelerin çocukların gelişimlerinin
üzerinde etkili bir kaynak olduğu, öğretmenlerin bu konuda belirli bilgi ve
bilinç düzeyine sahip oldukları görülmektedir.

Kaynakça

  • Abacı, S. (2005). Resimli çocuk kitapları ve görsel algı- erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar (Yayıma Hazırlayan: Müzeyyen Sevinç). Morpa Kültür Yayınları: İstanbul ss. 268–271
  • Aral, N. (2002). Çocuklarda ve ergenlerde ilgilerin gelişimi- 9. Ya-Pa Okulöncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri (17–18–19 Haziran, M.E. B. Şura Salonu, Ankara) Ya-Pa Yayınları: İstanbul ss. 340–347
  • Arı, M. (2005). Türkiye’de erken çocukluk eğitimi ve kalitenin önemi, erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar, Morpa-İstanbul
  • Arpacı, Ö. (2006). Çocuk kitaplarında iletiler ve iletilerin aktarım biçimleri (Sevim Ak Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü; Mersin
  • Ciravoğlu, Ö. (2000). Çocuk edebiyatı. Esin Yayınevi: İstanbul
  • Cüceloğlu, D. (1995). Yeniden insan insana. Remzi Kitabevi: İstanbul
  • Demirdögen, P. (2003). Milli eğitim bakanlığı tarafından yayınlanan 6–15 yaş arası çocukların okuyabileceği kitapların eğiticilik ve görsellik açısından tasnifi, dil ve anlatım yönlerinden eleştirel bir şekilde incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Erzurum
  • Dilidüzgün, S. (2000). Çocuk Kitaplarında Yazınsal Nitelik I. Ulusal Çocuk Kitapları Sempozyumu (Sorunlar Ve Çözüm Yolları). 20–21 Ocak; Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Ve Tömer Dil Öğretim Merkezi: Ankara, ss.253–267
  • Erbakırcı, M. (2005). Görüşme. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tezli Yüksek Lisans Tezi; Ankara
  • Güneş, F. (2007). Ses temelli cümle yöntemi ve zihinsel yapılandırma. (Birinci Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılıçaslan, F. (1997). Farklı Sosyo – Ekonomik Düzeydeki Anaokulu Çocuklarının Okumaya Hazır Olma Durumu. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kocabaş, İ. (1999). Çocuk kitabı seçim kriterleri ve 1997 yılını kapsayan bir değerlendirme. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Ankara.
  • Kuzu Sarar, T. (2002) “Öykünün Çocuğun Bilişsel ve Duyuşsal Gelişimine Katkısı Bağlamında Öykü Seçimi”, Eğitim Araştırmaları Dergisi, S. 9, Ss. 95-105
  • Oğuzkan, A. Ferhan (2000). Çocuk edebiyatı. Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Poyraz, H. Ve Dere, H. (2001). Okulöncesi eğitimin ilke ve yöntemleri, Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Sayeski, L.K.; Burgrss, A.; Pianta, K,; Lloyd, C.R.; Wills, J. (2001). Literacy Behaviors Of Preschool Chıldren Participating İn An Early İntervention Program. Center For The Improvement Of Early Reading Achievement. America. <Http://Www.Ciera.Org/Library/Reports/İnquiry-2/2-014/2-014.Pdf > (12. 06. 2006).
  • Sever, S. (1995). Çocuk kitaplarında bulunması gereken yapısal ve eğitsel özellikler. Abece Eğitim Ekin ve Sanat Dergisi: Ankara, S.107, ss.14–15.
  • Sever, S. (2003). Çocuk ve edebiyat. Kök Yayıncılık: Ankara
  • Sonnenschein, S.; Munsterman, K. (2002). The influence of home – based reading interactions on 5 year – olds reading motivations and early literacy development. Early Childhood Research Quarterly. Vol: 17, P. 318–337
  • Şahin, M. (2001) Masalların çocuk gelişimine etkilerinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi. Milli Folklor Dergisi, sayı: 89
  • Şen, S. (2004) Okulöncesi çocuklarının dil ve kavram gelişimine etkisi yönünden öykü ve masal kitaplarının incelenmesi. Proje Çalışması: Aydın
  • Tuğrul, B. (2002). 4–10 Yaş grubunda çocukları olan ailelerin çocuk kitapları hakkındaki görüşlerinin ve tutumlarının incelenmesi Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.2, S. 22, ss.21–30
  • Yüksel, M. (1987). Muhteva itibariyle çocuk yayınları ile okul çağı çocuklarının psiko-sosyal gelişmeleri arasındaki ilişkiler. Çocuk Yayınları Sempozyumu Bildiriler (11–13 Kasım 1981) Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü: Ankara. ss.89–94.
Yıl 2016, Sayı: ÖS-III, 219 - 230, 10.12.2016

Öz

Kaynakça

  • Abacı, S. (2005). Resimli çocuk kitapları ve görsel algı- erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar (Yayıma Hazırlayan: Müzeyyen Sevinç). Morpa Kültür Yayınları: İstanbul ss. 268–271
  • Aral, N. (2002). Çocuklarda ve ergenlerde ilgilerin gelişimi- 9. Ya-Pa Okulöncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri (17–18–19 Haziran, M.E. B. Şura Salonu, Ankara) Ya-Pa Yayınları: İstanbul ss. 340–347
  • Arı, M. (2005). Türkiye’de erken çocukluk eğitimi ve kalitenin önemi, erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar, Morpa-İstanbul
  • Arpacı, Ö. (2006). Çocuk kitaplarında iletiler ve iletilerin aktarım biçimleri (Sevim Ak Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü; Mersin
  • Ciravoğlu, Ö. (2000). Çocuk edebiyatı. Esin Yayınevi: İstanbul
  • Cüceloğlu, D. (1995). Yeniden insan insana. Remzi Kitabevi: İstanbul
  • Demirdögen, P. (2003). Milli eğitim bakanlığı tarafından yayınlanan 6–15 yaş arası çocukların okuyabileceği kitapların eğiticilik ve görsellik açısından tasnifi, dil ve anlatım yönlerinden eleştirel bir şekilde incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Erzurum
  • Dilidüzgün, S. (2000). Çocuk Kitaplarında Yazınsal Nitelik I. Ulusal Çocuk Kitapları Sempozyumu (Sorunlar Ve Çözüm Yolları). 20–21 Ocak; Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Ve Tömer Dil Öğretim Merkezi: Ankara, ss.253–267
  • Erbakırcı, M. (2005). Görüşme. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tezli Yüksek Lisans Tezi; Ankara
  • Güneş, F. (2007). Ses temelli cümle yöntemi ve zihinsel yapılandırma. (Birinci Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılıçaslan, F. (1997). Farklı Sosyo – Ekonomik Düzeydeki Anaokulu Çocuklarının Okumaya Hazır Olma Durumu. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kocabaş, İ. (1999). Çocuk kitabı seçim kriterleri ve 1997 yılını kapsayan bir değerlendirme. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Ankara.
  • Kuzu Sarar, T. (2002) “Öykünün Çocuğun Bilişsel ve Duyuşsal Gelişimine Katkısı Bağlamında Öykü Seçimi”, Eğitim Araştırmaları Dergisi, S. 9, Ss. 95-105
  • Oğuzkan, A. Ferhan (2000). Çocuk edebiyatı. Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Poyraz, H. Ve Dere, H. (2001). Okulöncesi eğitimin ilke ve yöntemleri, Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Sayeski, L.K.; Burgrss, A.; Pianta, K,; Lloyd, C.R.; Wills, J. (2001). Literacy Behaviors Of Preschool Chıldren Participating İn An Early İntervention Program. Center For The Improvement Of Early Reading Achievement. America. <Http://Www.Ciera.Org/Library/Reports/İnquiry-2/2-014/2-014.Pdf > (12. 06. 2006).
  • Sever, S. (1995). Çocuk kitaplarında bulunması gereken yapısal ve eğitsel özellikler. Abece Eğitim Ekin ve Sanat Dergisi: Ankara, S.107, ss.14–15.
  • Sever, S. (2003). Çocuk ve edebiyat. Kök Yayıncılık: Ankara
  • Sonnenschein, S.; Munsterman, K. (2002). The influence of home – based reading interactions on 5 year – olds reading motivations and early literacy development. Early Childhood Research Quarterly. Vol: 17, P. 318–337
  • Şahin, M. (2001) Masalların çocuk gelişimine etkilerinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi. Milli Folklor Dergisi, sayı: 89
  • Şen, S. (2004) Okulöncesi çocuklarının dil ve kavram gelişimine etkisi yönünden öykü ve masal kitaplarının incelenmesi. Proje Çalışması: Aydın
  • Tuğrul, B. (2002). 4–10 Yaş grubunda çocukları olan ailelerin çocuk kitapları hakkındaki görüşlerinin ve tutumlarının incelenmesi Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.2, S. 22, ss.21–30
  • Yüksel, M. (1987). Muhteva itibariyle çocuk yayınları ile okul çağı çocuklarının psiko-sosyal gelişmeleri arasındaki ilişkiler. Çocuk Yayınları Sempozyumu Bildiriler (11–13 Kasım 1981) Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü: Ankara. ss.89–94.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çiğdem Kaya Bağdaş Bu kişi benim

Elif Demir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 10 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 22 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: ÖS-III

Kaynak Göster

APA Bağdaş, Ç. K., & Demir, E. (2016). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN HİKÂYE VE HİKÂYE KİTAPLARI HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ (ERZİNCAN ÖRNEKLEMİ). Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(ÖS-III), 219-230.