Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DOĞA, DENEYİM VE DEWEY FELSEFESİNİN SERAMİK ÜRETİME YANSIMASI

Yıl 2019, Cilt: 12 Sayı: 1, 87 - 101, 30.06.2019

Öz

Doğa, sanata her zaman konu olmuş muazzam bir kaynaktır. Mesele;
doğanın nasıl yorumlandığı ve çıkış noktasından ürüne ulaşıncaya kadar geçen
serüvende nasıl form bulduğudur. Değişik noktalardan birçok çalışmaya ilham kaynağı
olan doğanın, mimesis anlayışıyla form ya da esere doğrudan yansıması, klasik
dönem izleğimizdir.



Bu makalede, ele alınan konunun çerçevesinin çok geniş olması
nedeniyle, deneyim kavramının, sanat ve doğa ile ilişkili tanımlamalarına yer
verilmiştir. Doğanın, yaşam pratiği içinde ve deneyimler vasıtasıyla yer
almasını kolaylaştıran, biyomimesis ve sürdürülebilirlik kavramı üzerinde
durulmuştur. Doğanın temsilinde gözlem ve deneyim ana unsurdur. Kaynak olarak
kullanılan bu unsur, bilim-sanat, bilim insanı-sanatçı arasındaki mesafeyi
azaltmıştır. Bu mesafenin azalmasında sanat eseri ve sanatçının rolü John
Dewey’in yaklaşımıyla birlikte incelenmiştir.



Metnin içeriğinde, doğanın gözlenmesi sonucu oluşturulan seramik
tasarımların açıklanmasına da yer verilmiştir. Bu tasarımlar arı ve küçük
böceklerin yuva formlarından ilham almıştır. Doğa, deneyim ve Dewey’in felsefi
yaklaşımıyla kavram kısmı oluşturulan süreç, bu kavramlar ışığında üretilen
sanat eserleriyle tamamlanmıştır. 

Kaynakça

  • ARNDT, I. (2013). Animal Architecture. New York: Harry N. Abrams PublishingBİLGİÇ, M. (2016). “Dewey’in Pragmatizmi (Hegelci ve Marxist Metafiziklerle Rol Paylaşımı İçinde)”. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, Güz, Sayı:22, 351-367.DEWEY, J. (1929). Experience and Nature. London: George Allen and Unwin Ltd. Publishing.EROĞLU, A. (2011). John Dewey' de Deneyim ve Sanat, Yayınlanmış Doktora Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı, Erzurum. ÖNER, S. B. (2018). Sanat Eseri Olarak Mekan; Sanatta Alternatif Barınak Üretimleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Sanat Çalışması Raporu, Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Heykel Anasanat Dalı, AnkaraÖZDOĞAN, M. (2015). Biyosüreç: Doğadan İlham Alan Tasarım Süreçleri İçin Sistematik Bir Yöntem Önerisi ve Uygulaması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Endüstriyel Sanatlar Anabilim Dalı, Eskişehir.WHİTEHEAD, A. N. (2018). Doğa ve Yaşam. Ankara: Öteki Yayınevi.YILDIRIM, İ. (2013). İdealist Estetik İle Pragmatist Estetik Anlayışlarının Karşılaştırılması, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe ve Dinbilimleri Anabilim Dalı Felsefe Tarihi Bilim Dalı, Ankara.https://bugunbuldum.com/hayvanlar-tarafindan-sanatsal-bir-cizgide-insa-edilmis- 23-yuva/ (25.11.2018)www.ntv.com.tr/galeri/yasam/mucevher-ureten-sinek,XV391kPNFkel7YttcVERCg/iuubELPtXkiMGu7fQyXZnA, (25.11.2018)
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma
Yazarlar

F. Deniz Korkmaz 0000-0003-2201-5070

Canan Salman 0000-0002-5169-1302

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 29 Nisan 2019
Kabul Tarihi 24 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Korkmaz, F. D., & Salman, C. (2019). DOĞA, DENEYİM VE DEWEY FELSEFESİNİN SERAMİK ÜRETİME YANSIMASI. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(1), 87-101.