Today, cinema is recognized as the seventh art form. The scenario underlying the body of literature is usually an old art form. The body structure of many of the movies derive from fairy tales which are updated and post modernized and presented as a completely new story to the audience. The familiar version of “Cinderella” is a translation of Charles Perrault‟s “Cendrillon”, which became the cornerstone for many movies, including the body structure of Garry Marshall‟s movie “Pretty Woman” in 1990.
Vladimir Propps wrote the “Morphologie of the Folk Tale” and dealt especially with the structure of fairy tales. On the basis of this, an analysis will be made to search the modulation between the two stories of Charles Peraullt‟s story “Cendrillon” and Garry Marshall‟s story “Pretty Woman” in 1990.
Günümüzde yedinci sanat dalı olan sinema, alt yapısını oluşturan gövdesini yani senaryoyu genellikle eski bir sanat dalı olan edebiyattan almaktadır. Gövde yapısı masallardan alınan birçok film, üzerinde yapılan güncellemeler, post modernize dönüşümler sonucu bambaşka bir öyküymüş gibi seyirciye sunulmaktadır. Charles Perrault‟nun “Cendrillion” adıyla yazdığı, zamanla “Cinderella” adıyla anılmaya başlanan ve sinemada birçok kez gövde olarak kullanılmış bu öykü, aynı zamanda 1990 yılında Garry Marshall‟ın yönettiği “Pretty Woman” adlı filmin de gövdesini oluşturmaktadır. Masalların yapısıyla uğraşan ve “Masalın Biçimbilimi” adlı eseri yazan Vladimir Propp‟un Masal Çözümlemesi yöntemi kullanılarak Charles Perrault‟nun yazdığı “Cendrillion” öyküsünün, 1990 yapımı Garry Marshall‟ın yönettiği “Pretty Woman” filmine uyarlanırken geçirdiği dönüşüm incelenecektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Haziran 2014 |
Gönderilme Tarihi | 22 Haziran 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 5 Sayı: 2 |