BibTex RIS Kaynak Göster

THE CURRICULUM AND INTERNAL INSTRUCTION OF “MAKRĠKÖY ĠNAS ĠTTĠHADĠ OSMANĠ MEKTEBĠ”, ONE OF THE SCHOOLS OF THE SECOND CONSTITUTIONAL PERIOD

Yıl 2012, Cilt: 5 Sayı: 2, 361 - 370, 22.06.2014

Öz

In this study, the curriculum and internal instruction of “Makriköy İnas İttihadi
Osmani Mektebi” is told and analyzed. Accordingly, the aim of „mektep‟ is to train
in both Ottoman Turkish and French. Female-specific skills are intended to be
gained by the students. Religious sensibility is also at the forefront. Besides, morals
and national Ottoman discipline are aimed to be given. „Mektep‟ is constituted by
the nursery class and primary school classes. Games, songs and manipulative skills
are intended to be given in nursery class, and on the other hand, some courses such
as Turkish and French in particular, writing, calculation, manual works, geography
and history will be given. „Mektep‟ is fee-paying. The main purpose of „mektep‟ is to
make the students to complete their education within the scope of Ottoman discipline.
Herein, any occasions would be appealed. With the modern education, which
was settled in the Second Constitutional Period through this program, it can be
understood that schools for girls are also intended to upgrade at the level of European
standards. Hence, the education received would help to accelerate the activities
of Turkish women in social and cultural life.

Kaynakça

  • AKKUTAY, Ülker, Enderun Mektebi, Ankara, 1984.
  • AKSOY, Özgönül, Osmanlı Devri Sıbyan Mektepleri Üzerine Bir İnceleme, İstanbul, 1968.
  • DULUM, Sibel, Osmanlı Devleti‟nde Kadının statüsü, Eğitimi ve Çalışma Hayatı(1839-1918), Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir, 2006.
  • ERGİN, Osman, Türk Maarif Tarihi, İstanbul, 1977.
  • KAZICI, Ziya, Osmanlı Vakıf Medeniyeti, İstanbul, 2003.
  • KEÇECİ KURT, Songül, Osmanlı Devleti‟nde Kadın Eğitimi Haremden Mektebe, İzmir, 2011.
  • KOÇER, Hasan Ali, “Türkiye‟de Kadın Eğitimi”, Ankara Üniversitesi Eği- tim Bilimleri Fakültesi Dergisi, c.V/2, Ankara, 1972.
  • KODAMAN, Bayram, Abdülhamit Devri Eğitim Sistemi, Ankara, 1991.
  • MAKRİKÖY İNAS İTTİHADİ OSMANİ MEKTEBİ TEDRİSAT PROG- RAMI VE TALİMATI DAHİLİYESİ, İstanbul, 1328.
  • TÜRK, İbrahim Caner, “Osmanlı Devleti‟nde II.Meşrutiyet Dönemi Kız Eğitim Kurumları”, II.Uluslarası Tarih Eğitimi Kongresi, Trab- zon, 2012.
  • UNAT, Faik Reşat, Türkiye‟de Eğitim Sistemi Gelişimi Tarihine Bir Bakış, Ankara, 1964.

II. MEŞRUTİYET DÖNEMİ MEKTEPLERİNDEN “MAKRİKÖY İNAS İTTİHADİ OSMANİ MEKTEBİ” TEDRİSAT PROGRAMI VE TALİMATI DAHİLİYESİ

Yıl 2012, Cilt: 5 Sayı: 2, 361 - 370, 22.06.2014

Öz

Bu çalışmada, II.Meşrutiyet dönemi mekteplerinden Makriköy İnas İttihadi Osmani Mektebi tedrisat programı ve talimatı dahiliyesi aktarılıp analiz edilmektedir. Buna göre; mektep Osmanlıca ve Fransızca eğitim vermek amacındadır. Kadınlara özgü maharetler öğrencilere kazandırılmak istenilmektedir. Dini hassasiyet de ön plan-dadır. Ayrıca ahlak ve milli Osmanlı terbiyesi verilmek istenmektedir. Mektep ana sınıfı ve ilköğretim sınıflarından oluşmaktadır. Ana sınıfında oyunlar, şarkılar, el becerileri verilmek istenirken ilköğretim sınıflarında Türkçe ve Fransızca ağırlıkta olmak üzere yazı, hesap, el işleri, coğrafya, tarih gibi dersler verilecektir. Mektep ücretlidir. Mektebin asıl maksadı Osmanlı terbiyesi dairesinde talebenin tahsilini tamamlatmaktır. Bu noktada her vesileye başvurulacaktır. İlgili programla II.Meşrutiyet döneminde yerleşen modern eğitim anlayışıyla kız okullarının da Av-rupa standartlarına yükseltilmek istendiği anlaşılmaktadır. Nitekim alınan eğitim, Türk kadınının sosyal ve kültürel hayattaki faaliyetlerini hızlandırmasına da yar-dımcı olacaktır.

Kaynakça

  • AKKUTAY, Ülker, Enderun Mektebi, Ankara, 1984.
  • AKSOY, Özgönül, Osmanlı Devri Sıbyan Mektepleri Üzerine Bir İnceleme, İstanbul, 1968.
  • DULUM, Sibel, Osmanlı Devleti‟nde Kadının statüsü, Eğitimi ve Çalışma Hayatı(1839-1918), Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir, 2006.
  • ERGİN, Osman, Türk Maarif Tarihi, İstanbul, 1977.
  • KAZICI, Ziya, Osmanlı Vakıf Medeniyeti, İstanbul, 2003.
  • KEÇECİ KURT, Songül, Osmanlı Devleti‟nde Kadın Eğitimi Haremden Mektebe, İzmir, 2011.
  • KOÇER, Hasan Ali, “Türkiye‟de Kadın Eğitimi”, Ankara Üniversitesi Eği- tim Bilimleri Fakültesi Dergisi, c.V/2, Ankara, 1972.
  • KODAMAN, Bayram, Abdülhamit Devri Eğitim Sistemi, Ankara, 1991.
  • MAKRİKÖY İNAS İTTİHADİ OSMANİ MEKTEBİ TEDRİSAT PROG- RAMI VE TALİMATI DAHİLİYESİ, İstanbul, 1328.
  • TÜRK, İbrahim Caner, “Osmanlı Devleti‟nde II.Meşrutiyet Dönemi Kız Eğitim Kurumları”, II.Uluslarası Tarih Eğitimi Kongresi, Trab- zon, 2012.
  • UNAT, Faik Reşat, Türkiye‟de Eğitim Sistemi Gelişimi Tarihine Bir Bakış, Ankara, 1964.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İbrahim Türk

Yayımlanma Tarihi 22 Haziran 2014
Gönderilme Tarihi 22 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Türk, İ. (2014). II. MEŞRUTİYET DÖNEMİ MEKTEPLERİNDEN “MAKRİKÖY İNAS İTTİHADİ OSMANİ MEKTEBİ” TEDRİSAT PROGRAMI VE TALİMATI DAHİLİYESİ. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 361-370.