In the World War I and in the National Struggle Period following it, it was fought
against the enemy in the front lines, on the other hand, it was also fought against the
backwardness of the matter of education that left the country behind. Education, a
social need, keeps the culture and character of the society. The modernization of
education in Turkey has begun with the period of administrative reforms, the transition
to the modern education system, however, has been carried out in the period of
Republic. Even in National Struggle Period, Mustafa Kemal Atatürk mainly focused
on removing ignorance and the necessity of education‟s expansion on the spacious
mass. Transferring the strong and permanent values forming the nation‟s culture to
younger generations and providing the continuity of national culture are among the
most important missions of education. The other one is to carry out some changes
demanded in behaviours of the society, to provide the society‟s development, improvement
and becoming contemporaneous.
In order to provide these developments, Mustafa Kemal Atatürk assembled in Ankara
Education Congress even in independence years, on 15 June 1921, to make a
program of national education works. According to the decisions made in this congress,
the education program that is going to be made should correspond with the
social and vital needs of Turkish nation and the requirements of the age.
The decisions made in this congress has played an important role for the steps that
will be taken about education later.
I.Cihan Harbi ve onu izleyen Millî Mücadele Döneminde, bir taraftan cephede düş-mana karşı savaşılırken, diğer taraftan da ülkeyi geri bırakılan eğitim ve öğretim konusunun geri kalmışlığı ile savaşılmıştır. Toplumsal bir ihtiyaç olan eğitim, top-lumun kültür ve karakterini muhafaza eder. Türkiye‟de eğitim ve öğretimin modern-leşmesi Tanzimat‟la birlikte başlamış, gerçek anlamda modern eğitim-öğretim sis-temine geçiş ise Cumhuriyet döneminde gerçekleştirilmiştir. Daha Millî Mücadele döneminde Mustafa Kemal, Türkiye‟nin çağdaşlaşması için her şeyden önce “ceha-letin izale edilmesi” ve eğitimin geniş halk kitlelerine yayılması zorunluluğu üzerin-de durmuştur. Eğitimin en önemli görevleri arasında, milletin kültürünü oluşturan sağlam ve kalıcı değerleri genç kuşaklara aktarmak, millî kültürün devamlılığını sağlamaktır. Bir diğeri ise, toplumun davranışlarında istenilen bazı değişiklikleri gerçekleştirmek; toplumun gelişmesini, ilerlemesini ve çağdaşlaşmasını sağlamaktır.
Bu gelişmeleri sağlamak için Mustafa Kemal, daha kurtuluş yıllarında 15 Temmuz 1921‟de, millî eğitim işlerinin bir programını hazırlamak amacıyla Ankara‟da Maa-rif Kongresi‟ni toplamıştır. Bu kongrede alınan kararlara göre, hazırlanacak eğitim programı, Türk Milletinin sosyal ve hayati ihtiyaçları ile çağın gereklerine uygun olmalıdır.
Bu kongrede alınan kararlar, daha sonra eğitim konusunda atılacak adımlarda
önemli bir rol oynamıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2011 |
Gönderilme Tarihi | 9 Temmuz 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 4 Sayı: 2 |