Many social facts such as civil disturbance, domestic violence, unplanned and incorrect urbanization, virtual world include serious dangers which threaten today’s children and restrict their rights to play substantially. It is not an acceptable attitude for developed and modern societies to leave children alone with such insuperable complications.
Adopting all individuals of society to the consideration of children’s right to play, as a right and a responsibility, can merely be achieved not only by making appropriate national and international social policies but also implementing them to social life with legal regulations.
In this study, children’s right to play, which is contemporarily accepted as a right, and its local and global developmental stages are taken into account as the subject of the research. In particular, the significant regulations done by our country in accordance with child rights UN has identified, can rarely fulfill the needs and an emphasize has been done that children were quite incapable of fulfilling their rights.
A determination of this study is, because of incorrect urban planning of local and central government, the play has taken not enough part in education and in daily life, and of the reasons of not having been fully identified with national standards which in result have effects in indirect way on lacking children’s rights to participate in play and entertainment.
Children's rights Game The right to play playgrounds social policy.
ÖZET: Toplumsal kargaşa ve şiddetten, aile içi probleme, çarpık ve yanlış kentleşmeden, internet ortamın meydana getirdiği tehlikelerle dolu sanal âleme kadar birçok toplumsal olgu, günümüz çocuklarını tehdit etmekle kalmamakta; aynı zamanda oyun oynama haklarını da oldukça kısıtlamaktadır. Çocuğu, bu ve benzeri sıkıntılarla baş başa bırakmak gelişmiş ve modern toplumların kabul edeceği bir yaklaşım değildir.
Çocukların oyun oynamasını bir hak, bir sorumluluk olarak kabul etmek, toplumun tüm bireylerine benimsetmek ancak bu konuda uygun ulusal ve uluslararası sosyal politikalar üretmek ve bu durumu yasal düzenlemelerle hayata geçirmekle olur.
Bu çalışmada günümüzde bir hak olarak kabul edilen çocuğun oyun oynama ve eğlencelere katılma hakkı ulusal ve uluslararası düzeyde geçirdiği aşamaları ile araştırma konusu yapılmıştır. Özellikle BM’nin belirlemiş olduğu çocuk hakları doğrultusunda önemli düzenlemeler yapan ülkemizin, çocukların bu haklarını yerine getirmesi noktasında oldukça yetersiz kaldığının üzerinde durulmuştur.
Bu araştırmada yerel ve merkezi yönetimlerin yanlış kent planlamaları, günlük hayatta ve eğitimde yeterince oyuna yer verilmeyişi henüz bu konuda ulusal standartların tam tespit edilmemiş olması gibi nedenlerle ülkemiz çocuklarının oyun oynama ve eğlencelere katılma haklarının dolaylı bir şekilde ellerinden nasıl alındığının incelemesi yapılmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Temmuz 2015 |
Gönderilme Tarihi | 16 Temmuz 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 8 Sayı: 1 |