Muslims evaluate the Islamic World geographically and politicaly, as two parts: Mashriq-Maghreb. Kalam research in our country are based in Mashriq, therefore the Maghreb region has been neglected. İn case of this Maghreb region is a wide geography, it will be more convenient for the Kalamic studies to study by the method of “kalamic school and the region” is intended to introduce the city of Tlemcen where in in the center of the Maghreb’s Kalamic studies. When this city is researched, which has a long history, with the perspective of Kalam, it will be evalvated the VIII-IX/XIV-XV centuries in which the kalamic activities were hardly, by the view of Ash’arite theology. İn these centuries, Asharite settled down in the Maghreb and has reached today. Tlemcen has had an important place with established training and theologyc education, as it’s well educated theologions with this training. With the written akaid book’s by providing the association Kalam and Sufism, Tlemcen region of the precedents of Asharism and in the formation of people’s beliefs had an important place in the corpus
Müslümanlar, İslam dünyasını coğrafî ve siyasî açıdan iki parça olarak değerlendirmişlerdir: Maşrik-Mağrib. Bu ayrım bağlamında ülkemizde yapılan kelâm araştırmaları daha çok Maşrik eksenli olduğundan Mağrib bölgesi biraz ihmal edilmiştir. Mağrib’in çok geniş bir coğrafya olması nedeniyle bölge hakkında yapılacak kelâm araştırmalarının kelâmî ekol ve merkez tarzında yapılması daha uygun olacaktır. Bundan dolayı bu çalışmada, Mağrib kelâmının merkezinde yer alan Tilimsân kentinin tanıtılması amaçlanmaktadır. Çok eski bir tarihe sahip olan bu kent kelâm açısından ele alınırken, yöntem olarak kelâmî faaliyetlerin en yoğun olduğu VIII-IX/XIV-XV. yüzyıllar yani duraklama dönemi, Eş’arî kelâmı çerçevesinde değerlendirilecektir. Bu yüzyıllarda Eş’arîlik Mağrib’te adeta kökleşmiş ve bu köklerle günümüze kadar gelmiştir. Tilimsân, yerleşmiş eğitimi ve kelâm öğretimi; ayrıca bu eğitimde yetişmiş kuvvetli kelâmcıları ile kelam tarihinde ayrıcalıklı bir yer edinmiştir. Kelâm-tasavvuf birlikteliği sağlanarak yazılan akaidler ile Tilimsân, bölge insanının inancının oluşmasında ve mütekaddimûn Eş’arîliğin külliyatında önemli bir yere sahip olmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Temmuz 2015 |
Gönderilme Tarihi | 26 Temmuz 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 9 Sayı: 1 |