Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Poetry World of Asik Süeri from Erzincan in the Context of Folklife

Yıl 2021, Cilt: 14 Sayı: 1, 174 - 196, 30.06.2021
https://doi.org/10.46790/erzisosbil.827712

Öz

Kaynakça

  • Aça, M. (2019). Halk Bilimi El Kitabı. Nobel Yayınları, Ankara.
  • Boyraz, Ş. (2010). Furkanî’nin Şiir Evreni Bağlamında Bir Monografi Denemesi. Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Çobanoğlu, Ö. (2000). Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü. Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Çobanoğlu, Ö. (2012). Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş. Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Dorson, R. M. (2011) Günümüz Folklor Kuramları. Çev: Selcan Gürçayır, Yeliz Özay. Geleneksel Yayınevi, Ankara.
  • Oğuz, M. Ö. (2001). Halk Şiirinde Tür, Şekil ve Makam. Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Oğuz, M. Ö. (2010). Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar 2. Geleneksel Yayınevi, Ankara.
  • Oğuz, M. Ö. (2006).Türk Halk Edebiyatı El Kitabı. Geleneksel Yayınevi, Ankara.

HALK YAŞAMI (FOLKLİFE) BAĞLAMINDA ERZİNCANLI ÂŞIK HAŞİM SÜER’İN ŞİİR DÜNYASI

Yıl 2021, Cilt: 14 Sayı: 1, 174 - 196, 30.06.2021
https://doi.org/10.46790/erzisosbil.827712

Öz

Erzincanlı Âşık Haşim Süer’in şiir yazma, saz çalma süreçleri halk yaşamı çerçevesinde incelenecektir. Erzincan, halk zanaatları üretiminin devam ettirildiği, geleneksel ürünlerin ticari faaliyetlerde pazarının olduğu, coğrafi konumu itibariyle kültürel çeşitliliğin ve etkileşimin yoğun olduğu şehirlerdendir. Kentli Erzincanlıların büyük çoğunluğu çevre köylerdeki yazlıklarında tarım- hayvancılık faaliyetlerini sürdürmek, meyve toplamak, meyvelerini kurutmak, kışlık hazırlamak için merkez etrafındaki köylere birkaç aylığına göç etmektedirler. Süeri mahlaslı Âşık Haşim Süer yazları göç edilen köylerde daimi olarak yaşamaktadır. Geleneksel tarım yöntemlerini kullanarak hayatını sürdürmektedir. Sözlü kültür çerçevesinde değerlendirildiğinde ise âşık çocukluğundan beri mihman meclislerine katılmakta, büyüklerinin saz eşliğinde söyledikleri deyişleri dinlemektedir. Saz çalma noktasında çevresinden gören, duyan, çalma üslubu kazanan âşık; babasının, dedesinin, oğlunun, torununun da saz çaldığını söylemektedir. Geleneğin kuşaktan kuşağa aktarıldığı Erzincan’da saz yapım evleri de bulunmaktadır. Âşıklık geleneği, maddi kültürle sözlü kültürün harmanlanmasıyla ortaya çıkabilen bir ürün olduğu Süeri şiirleri üzerinden izah edilmeye çalışılacaktır.

Kaynakça

  • Aça, M. (2019). Halk Bilimi El Kitabı. Nobel Yayınları, Ankara.
  • Boyraz, Ş. (2010). Furkanî’nin Şiir Evreni Bağlamında Bir Monografi Denemesi. Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Çobanoğlu, Ö. (2000). Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü. Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Çobanoğlu, Ö. (2012). Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş. Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Dorson, R. M. (2011) Günümüz Folklor Kuramları. Çev: Selcan Gürçayır, Yeliz Özay. Geleneksel Yayınevi, Ankara.
  • Oğuz, M. Ö. (2001). Halk Şiirinde Tür, Şekil ve Makam. Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Oğuz, M. Ö. (2010). Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar 2. Geleneksel Yayınevi, Ankara.
  • Oğuz, M. Ö. (2006).Türk Halk Edebiyatı El Kitabı. Geleneksel Yayınevi, Ankara.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Açelya Oğuz 0000-0002-8549-1210

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 18 Kasım 2020
Kabul Tarihi 16 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Oğuz, A. (2021). HALK YAŞAMI (FOLKLİFE) BAĞLAMINDA ERZİNCANLI ÂŞIK HAŞİM SÜER’İN ŞİİR DÜNYASI. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 174-196. https://doi.org/10.46790/erzisosbil.827712