The aim of this study is to introduce the general frame of the
entrepreneurial behaviours and its context
in the classical age of Ottoman Empire. For this reason, shaping policies, institutions and
practices that affect the the ecology of the entrepreneurial activities have been examined.
With macro factors like Ottoman land system, structure of its community, order
of the economy, state’s point of view about the economy and the trade, and also
how the personal entrepreneurial values and the business culture are formed in
micro level have been reviewed. The economic order and the community structure
formed by the state are created the conditions of entrepreneurship in the
Ottoman Empire. In addition, Ottoman entrepreneurs are exhibited heterogeneity.
According to the findings, Ottoman entrepreneurs typology, exposed different
economic, social and legal regulations is generated and explained.
Ottoman Empire Classical Age Entrepreneurship Entrepreneurship in the Ottoman Empire Typology of Entrepreneurs
Bu çalışmanın
amacı, Klasik Dönem Osmanlı İmparatorluğu’nda, girişimsel faaliyetlerin
gerçekleştirildiği bağlamın ve bu bağlamı etkileyen koşulların genel bir
çerçevesini ortaya koymaktır. Bu amaçla girişimsel faaliyetlerin sergilendiği
ekolojiyi etkileyen ve şekillendiren ilke, kurum ve uygulamalar incelenmiştir.
Osmanlı toprak sistemi, toplum yapısı, iktisadi düzeni, devletin ticarete
bakışı gibi makro faktörlerle birlikte bireysel girişimcilik değerlerinin ve iş
kültürünün nasıl biçimlendiği de mikro açıdan ele alınmıştır. Osmanlı’da
girişimciliğin, devlet tarafından şekillendirilen iktisadi düzen ve toplumsal
ayrıma dayalı olarak oluştuğu ve girişimcilerin heterojen bir yapı arz
ettikleri bulgulanmıştır. Bu bulgulara dayanarak, farklı yasal, toplumsal ve
iktisadi düzenlemelere tabi olan Osmanlı girişimci tipolojisi oluşturulmuş ve
açıklanmıştır.
Osmanlı İmparatorluğu Klasik Dönem Girişimcilik Osmanlıda Girişimcilik Girişimci Tipolojisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Özel Sayı |
İletişim Adresi: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 14030 Gölköy-BOLU
Tel: 0 374 254 10 00 / 14 86 Faks: 0 374 253 45 21 E-posta: iibfdergi@ibu.edu.tr
ISSN (Basılı) : 1306-2174 ISSN (Elektronik) : 1306-3553