Bu makalede Anadolu coğrafyasında ortaya çıkan ve kırâât eğitiminde istifade edilen mesleklerden biri olan Sûfî mesleği ve bu mesleğin tercihleri ele alınmıştır. Sûfî mesleğinin kurucusu olarak kabul edilen Ahmed es-Sûfî’nin hayatı, tesis etmiş olduğu mesleğin özellikleri ve bu meslekte tercih edilen kırâât vecihleri çalışmanın ana konusudur. Özellikle Sûfî mesleği ile İstanbul tarîkine mensup bir diğer meslek olan İ’tilâf mesleğinin tercihlerindeki farklılıklar seçilen örnekler üzerinden ‘aşru’s-suğrâ müfredatı dikkate alınarak incelenmiştir. Araştırma esnasında meslekler üzerine farklı veçhelerden yapılan çalışmalar tespit edilmiş, bu çalışmaların bazılarına ait içeriklerde mesleklere ait tercihlere ve tercih farklılıklarının mukayesesine pek yer verilmediği müşahede edilmiştir. Bu bağlamda çalışmanın temel amacı, Sûfî ve İ’tilâf meslekleri arasındaki tercih farklılıklarını seçilen örnekler üzerinden tespit etmek ve bunların arka planını ortaya koymaktır. Nitekim Sûfî mesleğine ait tercihlerin keyfiyeti incelenirken eş-Şâtıbiyye ve ed-Dürre temel kaynak olarak alınmış, buna ilaveten belirlenen örnekler Dânî’nin et-Teysîr ve İbnü’l-Cezerî’nin Tahbîru’t-Teysîr adlı eserleri ve eş-Şâtıbiyye üzerine yapılan çalışmalardan istifade edilerek incelenmiştir. Çalışmanın neticesinde İstanbul tarîki meslekleri arasındaki tercih farklılıklarının takdîm, te’hîr, kabul ve terk kabilinden hususlarla alakalı olduğu tespit edilmiştir. Nitekim bu durum, bazen bir vechin terki veya kabulü veyahut belli sebeplere binaen her iki vechin kabul edilmesine ilaveten takdîm-te’hîr şeklinde bir sıralama yapılması formatında tezahür etmektedir. Çalışmada ele alınan بسطة örneğinde Sûfî mesleğinde icra edilenص vechinin eş-Şâtıbiyye ve et-Teysîr adlı eserlerin tarik muhtevasına mutabık olduğu görülmektedir. Makalede incelenen bir diğer örnek için İ’tilâf mesleğinde teshîl ve ibdâl vecihlerinden her ikisi de uygulanmaktayken Sûfî mesleğinde ibdâl vechi tercih edilmemektedir. Buna göre Sûfî mesleğinin buradaki icrasında eş-Şâtıbiyye ve ed-Dürre tariklerinin muhtevası dikkate alınmış olmaktadır. Çalışmada incelenen örneklerde Sûfî mesleğinin Î’tilâf mesleğinden ayrıştığı tercihlerde yer yer diğer mesleklerle mutabık kaldığı görülmektedir.
This article examines the Ṣūfī maslak (methodology), one of the maslaks that emerged in Anatolia and is utilized in the science of qirāʾāt education, and the preferences of this maslak. The life of Ahmad al-Ṣūfī, who is considered the founder of the Ṣūfī maslak, the characteristics of the maslak he established, and the science of qirāʾāt styles preferred in this maslak are the main subjects of the study. In particular, the differences in the preferences of the Ṣūfī maslak and the Iʾtilāf maslak, another maslak belonging to the Istanbul ṭarīq, were examined through selected examples, taking into account the al-ʿashr al-ṣuġrā curriculum. During the research, studies on maslaks from different perspectives were identified, and it was observed that the content of some of these studies did not include much of the maslaks' preferences and comparison of differences in preferences among maslaks. In this context, the main purpose of the study is to determine the preference differences between the Ṣūfī and Iʾtilāf maslaks through selected examples and to reveal their background. In fact, while examining the quality of preferences belonging to the Ṣūfī maslak, al-Shāṭibiyya and al-Durrah were taken as the main sources, and in addition, the determined examples were examined by making use of the works of Dānī's al-Taysīr and Ibn al-Jazarī's Taḥbīr al-Taysīr, and the studies on al-Shāṭibiyya. As a result of the study, it was determined that the differences in preferences among the maslaks of the Istanbul ṭarīq were related to issues such as taqdīm, teʾkhīr, acceptance, and abandonment. As a matter of fact, this situation sometimes manifests itself in the form of abandoning or accepting one wahj, or in addition to accepting both wajhs due to certain reasons, making a ranking in the form of taqdīm-teʾkhīr. For example, in the example of بسطة examined in the study, it is seen that the ص wajh performed in the Ṣūfī maslak is in accordance with the content of the ṭarīq of the works named al-Shāṭibiyya and al-Taysīr. Another example examined in the article is that while both the tashīl and ibdāl wajhs are applied in the Iʾtilāf maslak, the ibdāl wajh is not preferred in the Ṣūfī maslak. Accordingly, the content of the al-Shāṭibiyya and al-Durrah ṭuruq is taken into consideration in the practice of the Ṣūfī maslak here. In the examples examined in the study, it is seen that the Ṣūfī maslak differs from the Iʾtilāf maslak and sometimes agrees with other maslaks in preferences.
Maslak Maslak of Iʾtilāf Maslak of Ṣūfī Preference (Tarjīḥ) Taqdīm-Teʾkhīr
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kuran-ı Kerim Okuma ve Kıraat |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 20 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |