Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DOĞUM ÖNCESİ VE DOĞUM SONRASI EGZERSİZ DERSİ ALAN VE ALMAYAN EBELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN EGZERSİZ DAVRANIŞ DEĞİŞİMİ

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 13 - 19, 26.07.2019

Öz

Amaç: Doğum öncesi
ve doğum sonrası egzersiz dersi alan ve almayan öğrencilerin egzersiz davranış
değişiminin değerlendirilmesi amacıyla planlanmış eğitim müdahale çalışmasıdır.



Yöntem: Araştırmanın
evrenini, Şubat-Temmuz 2017 ve Şubat-Temmuz 2018 tarihleri arasında bir devlet
üniversitesinin ebelik dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmuştur (N=198). Doğum
öncesi ve doğum sonrası egzersiz dersinin seçmeli bir ders olması nedeniyle
örneklem seçimine gidilmemiştir. Araştırmaya toplam 122 (girişim grubu=66
öğrenci, kontrol grubu=56 öğrenci) dördüncü sınıf ebelik bölümü öğrencisi
katılmıştır. Veri toplama araçları olarak literatür ışığında oluşturulmuş
sosyodemografik soru formu ve Egzersiz Davranış Değişimi Ölçekleri
kullanılmıştır.



Bulgular: Uygulama
öncesi öğrencilerin yaş ortalaması 22.04±1.17 olup akademik ortalamaları
2.78±0.37 (4’lük not sistemi üzerinden), beden kütle indeksi ortalaması
21.45±3.27 olarak belirlenmiştir. Girişim grubundaki öğrencilerin ön-son test
sonuçlarına göre egzersiz değişim aşamaları ölçek toplam puan ortalamaları
arasında istatistiksel olarak anlamlı fark tespit edilmiştir (p<0.05).



Sonuç: Sonuç olarak
verilen eğitim öğrencilerin egzersiz davranışlarında değişim oluşturmuştur. 

Destekleyen Kurum

Selçuk Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü

Proje Numarası

17401134

Kaynakça

  • Beji NK, Özkan SA. Gebelikte Görülen Fizyolojik/Psikolojik Değişiklikler. Beji NK, editör. Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. 1. Baskı, İstanbul, Nobel Tıp Kitabevi 2015. p.227-47.
  • Bullock-Saxton, Joanne E. Changes in Posture Associated with Pregnancy and the Early Post-Natal Period Measured in Standing. Physiotherapy Theory and Practice 1991; 7(2):103-9.
  • Callaghan P, Eves FF, Norman P, Chang AM, Lung CY. Applying the Transtheoretical Model of Change to Exercise in Young Chinese People. Br J Health Psychol 2002; 7(3):267-82.
  • Cardinal BJ, Tuominen KJ, Rintala P. Psychometric Assessment of Finnish Versions of Exercise-Related Measures of Transtheoretical Model Constructs. Int J Behav Med 2003; 10(1):31-43.
  • Chiarelli P, Murphy B, Cockburn J. Women's Knowledge, Practises, and Intentions Regarding Correct Pelvic Floor Exercises. Neurourol Urodyn 2003; 22(3):246-9.
  • Davies GA, Wolfe LA, Mottola MF, MacKinnon C, Arsenault MY, Bartellas E, et al. Exercise in Pregnancy and the Postpartum Period. J Obstet Gynaecol Can 2003; 25(6):516-29.
  • Dempsey JC, Butler CL, Williams MA. No Need for a Pregnant Pause: Physical Activity May Reduce the Occurrence of Gestational Diabetes Mellitus and Preeclampsia. Exerc Sport Sci Rev 2005; 33(3):141-9.
  • Erol S, Erdoğan S. Sağlık Davranışlarını Geliştirmek ve Değiştirmek İçin Transteoretik Modelin Kullanılması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2007; 10(2):86-93.
  • Evenson KR, Barakat R, Brown WJ, Dargent-Molina P, Haruna M, Mikkelsen EM, et al. Guidelines for Physical Activity During Pregnancy: Comparisons from around the World. Am J Lifestyle Med.2014; 8(2):102-21.
  • Evenson KR, Savitz DA, Huston, SL. Leisure-Time Physical Activity among Pregnant Women in the Us. Paediatr Perinat Epidemiol 2004; 18(6):400-7.
  • Fastenau A, Muris JW, de Bie RA, Hendriks EJ, Asijee GM, Beekman E, et al. Efficacy of a Physical Exercise Training Programme Copd in Primary Care: Study Protocol of a Randomized Controlled Trial. BMC Public Health 2014; 14:788.
  • Gümüş Y, Kitiş Y. Egzersiz Davranış Değişimi Ölçeklerinin Geçerlik ve Güvenirliği. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2015:1-19.
  • Harvey MA. Pelvic Floor Exercises During and after Pregnancy: A Systematic Review of Their Role in Preventing Pelvic Floor Dysfunction. J Obstet Gynaecol Can 2003; 25(6):487-98.
  • Jeon DJ, Kim KJ, Heo M. Factors Related to Stages of Exercise Behavior Change among University Students Based on the Transtheoretical Model. J Phys Ther Sci 2014; 26(12):1929-32.
  • Johnson SS, Paiva AL, Cummins CO, Johnson JL, Dyment SJ, Wright JA, et al. Transtheoretical Model-Based Multiple Behavior Intervention for Weight Management: Effectiveness on a Population Basis. Preventive Medicine 2008; 46(3):238-46.
  • Karaman ÖE. Gebelikte Annede Oluşan Değişiklikler ve Öneriler. Kocatürk AA, editör. Gebe Okulu. 1. Baskı, Ankara, Nobel Tıp Kitabevi 2016. p.25-36.
  • Lautenschlager NT, Almeida OP, Flicker L, Janca A. Can Physical Activity Improve the Mental Health of Older Adults? Ann Gen Hosp Psychiatry 2004; 3(1):1-12.
  • Marcus BH, Selby VC, Niaura RS, Rossi JS. Self-Efficacy and the Stages of Exercise Behavior Change. Res Q Exerc Sport 1992; 63(1):60-6.
  • Moattari M, Shafakhah M, Sarvestani RS. Assessing Stages of Exercise Behavior Change, Self Efficacy and Decisional Balance in Iranian Nursing and Midwifery Students. IJCBNM 2013; 1(2):121-9.
  • Nigg CR, CourneyaKS. Transtheoretical Model: Examining Adolescent Exercise Behavior. Journal of Adolescent Health 1998; 22(3):214-24.
  • Norman GJ, Velicer WF, Fava JL, Prochaska JO. Cluster Subtypes within Stage of Change in a Representative Sample of Smokers. Addictive Behaviors 2000; 25(2):183-204.
  • Oral C, Aktop A. Üniversite Öğrencilerinin Egzersiz Öz Yeterlik Düzeyleri ve Egzersiz Davranış Değişim Basamaklarının İncelenmesi. International Journal of Science Culture and Sport 2014; 2:287-300.
  • Prochaska JO. Decision Making in the Transtheoretical Model of Behavior Change. Med Decis Making 2008; 28(6):845-9.
  • Prochaska JO, DiClemente CC. Transtheoretical Therapy: Toward a More Integrative Model of Change. Psychotherapy: Theory, Research & Practice 1982; 19(3):276-88.
  • Reilly ET, Freeman RM, Waterfield MR, Waterfield AE, Steggles P, Pedlar F. Prevention of Postpartum Stress Incontinence in Primigravidae with Increased Bladder Neck Mobility: A Randomised Controlled Trial of Antenatal Pelvic Floor Exercises. BJOG. 2002;109(1):68-76.
  • Soma-Pillay P, Nelson-Piercy C, Tolppanen H, Mebazaa A. Physiological Changes in Pregnancy. Cardiovasc J Afr 2016; 27(2):89-94.
  • Tobias DK, Zhang C, van Dam RM, Bowers K, Hu FB. Physical Activity before and During Pregnancy and Risk of Gestational Diabetes Mellitus: A Meta-Analysis. Diabetes Care 2011; 34(1):223-9.

EXERCISE BEHAVIOR CHANGE OF MIDWIFERY STUDENTS WHO WITH AND WITHOUT PRENATAL AND POSTPARTUM EXERCISES COURSE

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 13 - 19, 26.07.2019

Öz

Aim: The purpose
of study is to evaluate the exercise behavior change of the midwifery students
who with and without prenatal and postpartum exercises course.

Method: The universe
of the study consisted of midwifery fourth grade students from a public
university between February-July 2017 and February-July 2018 (N=198). As the
prenatal and postpartum exercise course was an elective course so was not made
sample selection. A total of 122 students (intervention group=66 students,
control group=56 students) participated in the fourth grade midwifery students.
Socio-demographic questionnaires, Exercise Processes of Change Scales were used
as data collection tools.

Results: The mean
age of the students was 22.04±1.17 years and their academic average was
2.78±0.37 (on a 4-point system), and the mean body mass index was 21.45±3.27.
According to the pre-post test results of the students in the intervention
group, a statistically significant difference was found between the mean total
score of exercise change stages (p <0.05).







Conclusion: As a result,
the training provided a change in students' exercise behavior. 

Proje Numarası

17401134

Kaynakça

  • Beji NK, Özkan SA. Gebelikte Görülen Fizyolojik/Psikolojik Değişiklikler. Beji NK, editör. Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. 1. Baskı, İstanbul, Nobel Tıp Kitabevi 2015. p.227-47.
  • Bullock-Saxton, Joanne E. Changes in Posture Associated with Pregnancy and the Early Post-Natal Period Measured in Standing. Physiotherapy Theory and Practice 1991; 7(2):103-9.
  • Callaghan P, Eves FF, Norman P, Chang AM, Lung CY. Applying the Transtheoretical Model of Change to Exercise in Young Chinese People. Br J Health Psychol 2002; 7(3):267-82.
  • Cardinal BJ, Tuominen KJ, Rintala P. Psychometric Assessment of Finnish Versions of Exercise-Related Measures of Transtheoretical Model Constructs. Int J Behav Med 2003; 10(1):31-43.
  • Chiarelli P, Murphy B, Cockburn J. Women's Knowledge, Practises, and Intentions Regarding Correct Pelvic Floor Exercises. Neurourol Urodyn 2003; 22(3):246-9.
  • Davies GA, Wolfe LA, Mottola MF, MacKinnon C, Arsenault MY, Bartellas E, et al. Exercise in Pregnancy and the Postpartum Period. J Obstet Gynaecol Can 2003; 25(6):516-29.
  • Dempsey JC, Butler CL, Williams MA. No Need for a Pregnant Pause: Physical Activity May Reduce the Occurrence of Gestational Diabetes Mellitus and Preeclampsia. Exerc Sport Sci Rev 2005; 33(3):141-9.
  • Erol S, Erdoğan S. Sağlık Davranışlarını Geliştirmek ve Değiştirmek İçin Transteoretik Modelin Kullanılması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2007; 10(2):86-93.
  • Evenson KR, Barakat R, Brown WJ, Dargent-Molina P, Haruna M, Mikkelsen EM, et al. Guidelines for Physical Activity During Pregnancy: Comparisons from around the World. Am J Lifestyle Med.2014; 8(2):102-21.
  • Evenson KR, Savitz DA, Huston, SL. Leisure-Time Physical Activity among Pregnant Women in the Us. Paediatr Perinat Epidemiol 2004; 18(6):400-7.
  • Fastenau A, Muris JW, de Bie RA, Hendriks EJ, Asijee GM, Beekman E, et al. Efficacy of a Physical Exercise Training Programme Copd in Primary Care: Study Protocol of a Randomized Controlled Trial. BMC Public Health 2014; 14:788.
  • Gümüş Y, Kitiş Y. Egzersiz Davranış Değişimi Ölçeklerinin Geçerlik ve Güvenirliği. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2015:1-19.
  • Harvey MA. Pelvic Floor Exercises During and after Pregnancy: A Systematic Review of Their Role in Preventing Pelvic Floor Dysfunction. J Obstet Gynaecol Can 2003; 25(6):487-98.
  • Jeon DJ, Kim KJ, Heo M. Factors Related to Stages of Exercise Behavior Change among University Students Based on the Transtheoretical Model. J Phys Ther Sci 2014; 26(12):1929-32.
  • Johnson SS, Paiva AL, Cummins CO, Johnson JL, Dyment SJ, Wright JA, et al. Transtheoretical Model-Based Multiple Behavior Intervention for Weight Management: Effectiveness on a Population Basis. Preventive Medicine 2008; 46(3):238-46.
  • Karaman ÖE. Gebelikte Annede Oluşan Değişiklikler ve Öneriler. Kocatürk AA, editör. Gebe Okulu. 1. Baskı, Ankara, Nobel Tıp Kitabevi 2016. p.25-36.
  • Lautenschlager NT, Almeida OP, Flicker L, Janca A. Can Physical Activity Improve the Mental Health of Older Adults? Ann Gen Hosp Psychiatry 2004; 3(1):1-12.
  • Marcus BH, Selby VC, Niaura RS, Rossi JS. Self-Efficacy and the Stages of Exercise Behavior Change. Res Q Exerc Sport 1992; 63(1):60-6.
  • Moattari M, Shafakhah M, Sarvestani RS. Assessing Stages of Exercise Behavior Change, Self Efficacy and Decisional Balance in Iranian Nursing and Midwifery Students. IJCBNM 2013; 1(2):121-9.
  • Nigg CR, CourneyaKS. Transtheoretical Model: Examining Adolescent Exercise Behavior. Journal of Adolescent Health 1998; 22(3):214-24.
  • Norman GJ, Velicer WF, Fava JL, Prochaska JO. Cluster Subtypes within Stage of Change in a Representative Sample of Smokers. Addictive Behaviors 2000; 25(2):183-204.
  • Oral C, Aktop A. Üniversite Öğrencilerinin Egzersiz Öz Yeterlik Düzeyleri ve Egzersiz Davranış Değişim Basamaklarının İncelenmesi. International Journal of Science Culture and Sport 2014; 2:287-300.
  • Prochaska JO. Decision Making in the Transtheoretical Model of Behavior Change. Med Decis Making 2008; 28(6):845-9.
  • Prochaska JO, DiClemente CC. Transtheoretical Therapy: Toward a More Integrative Model of Change. Psychotherapy: Theory, Research & Practice 1982; 19(3):276-88.
  • Reilly ET, Freeman RM, Waterfield MR, Waterfield AE, Steggles P, Pedlar F. Prevention of Postpartum Stress Incontinence in Primigravidae with Increased Bladder Neck Mobility: A Randomised Controlled Trial of Antenatal Pelvic Floor Exercises. BJOG. 2002;109(1):68-76.
  • Soma-Pillay P, Nelson-Piercy C, Tolppanen H, Mebazaa A. Physiological Changes in Pregnancy. Cardiovasc J Afr 2016; 27(2):89-94.
  • Tobias DK, Zhang C, van Dam RM, Bowers K, Hu FB. Physical Activity before and During Pregnancy and Risk of Gestational Diabetes Mellitus: A Meta-Analysis. Diabetes Care 2011; 34(1):223-9.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yasemin Erkal Aksoy 0000-0002-7453-1205

Sema Dereli Yılmaz 0000-0001-5294-7966

Proje Numarası 17401134
Yayımlanma Tarihi 26 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 23 Mayıs 2019
Kabul Tarihi 12 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Erkal Aksoy, Y., & Dereli Yılmaz, S. (2019). DOĞUM ÖNCESİ VE DOĞUM SONRASI EGZERSİZ DERSİ ALAN VE ALMAYAN EBELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN EGZERSİZ DAVRANIŞ DEĞİŞİMİ. Ebelik Ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 13-19.
AMA Erkal Aksoy Y, Dereli Yılmaz S. DOĞUM ÖNCESİ VE DOĞUM SONRASI EGZERSİZ DERSİ ALAN VE ALMAYAN EBELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN EGZERSİZ DAVRANIŞ DEĞİŞİMİ. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. Temmuz 2019;2(1):13-19.
Chicago Erkal Aksoy, Yasemin, ve Sema Dereli Yılmaz. “DOĞUM ÖNCESİ VE DOĞUM SONRASI EGZERSİZ DERSİ ALAN VE ALMAYAN EBELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN EGZERSİZ DAVRANIŞ DEĞİŞİMİ”. Ebelik Ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2, sy. 1 (Temmuz 2019): 13-19.
EndNote Erkal Aksoy Y, Dereli Yılmaz S (01 Temmuz 2019) DOĞUM ÖNCESİ VE DOĞUM SONRASI EGZERSİZ DERSİ ALAN VE ALMAYAN EBELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN EGZERSİZ DAVRANIŞ DEĞİŞİMİ. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2 1 13–19.
IEEE Y. Erkal Aksoy ve S. Dereli Yılmaz, “DOĞUM ÖNCESİ VE DOĞUM SONRASI EGZERSİZ DERSİ ALAN VE ALMAYAN EBELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN EGZERSİZ DAVRANIŞ DEĞİŞİMİ”, Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 2, sy. 1, ss. 13–19, 2019.
ISNAD Erkal Aksoy, Yasemin - Dereli Yılmaz, Sema. “DOĞUM ÖNCESİ VE DOĞUM SONRASI EGZERSİZ DERSİ ALAN VE ALMAYAN EBELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN EGZERSİZ DAVRANIŞ DEĞİŞİMİ”. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2/1 (Temmuz 2019), 13-19.
JAMA Erkal Aksoy Y, Dereli Yılmaz S. DOĞUM ÖNCESİ VE DOĞUM SONRASI EGZERSİZ DERSİ ALAN VE ALMAYAN EBELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN EGZERSİZ DAVRANIŞ DEĞİŞİMİ. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019;2:13–19.
MLA Erkal Aksoy, Yasemin ve Sema Dereli Yılmaz. “DOĞUM ÖNCESİ VE DOĞUM SONRASI EGZERSİZ DERSİ ALAN VE ALMAYAN EBELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN EGZERSİZ DAVRANIŞ DEĞİŞİMİ”. Ebelik Ve Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 2, sy. 1, 2019, ss. 13-19.
Vancouver Erkal Aksoy Y, Dereli Yılmaz S. DOĞUM ÖNCESİ VE DOĞUM SONRASI EGZERSİZ DERSİ ALAN VE ALMAYAN EBELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN EGZERSİZ DAVRANIŞ DEĞİŞİMİ. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019;2(1):13-9.

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

2992931409