Aim:
The aim of this study is to investigate the effect of planned education
to prevent cervical cancer in women with human papilloma virus (+) on healthy
lifestyle behaviors.
Method:
This research was conducted as a descriptive and intervention study of
91 women who were admitted to the gynecology outpatient clinic of the Izmir
Tepecik Training and Research Hospital. Data were collected by face-to-face
interview technique using Information Form containing Descriptive,
Socio-Demographic Characteristics of Women and “Healthy Lifestyle Behavior
Scale ІІ ”. After the first interview, brochure was prepared with the guidance
of structured education and current literature information. Pap-smear controls
of the women were planned six (follow-1) and twelve months (follow-2) after the
training.
Results:
The mean age of the women was 37.87±9.9, 50.5% were primary school
graduates and 80.2% were housewives. Before scales, women were detected to have
received a pre-training value of 122.63±1.31, while they received 166.06±1.20
in the follow-up1and 150.32±1.70 in
follow-up2. The difference between the mean values was statistically
significant (p = .00). The physical activity subscale of the scale was defined
as the lowest scored dimension in all three measures.
Conclusion:
At the end of the study it was determined that the training given to
women should be repeated frequently and that women should be supported about
physical exercise.
Women health cervical cancer HPV healthy life style behaviour midwifery health education
Amaç:
Çalışmanın amacı; Human Papilloma Virüs taraması sonucu pozitif (HPV+)
tespit edilen kadınlara serviks kanserini önlemeye yönelik verilen planlı
eğitimin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarına etkisini incelemektir.
Yöntem:
Araştırma, prospektif, tanımlayıcı ve müdahale çalışması olarak İzmir
Tepecik Eğitim Araştırma Hastanesi jinekoloji polikliniğine başvuran, HPV (+)
olan 91 kadın ile yapılmıştır. Veriler, “Kadınların Tanımlayıcı,
Sosyo-Demografik Özelliklerini İçeren Bilgi Formu” ve “Sağlıklı Yaşam Biçimi
Davranışları Ölçeği-ІІ” kullanılarak yüz-yüze görüşme tekniği ile toplanmıştır.
HPV (+) saptanan kadınlara birinci görüşmeden sonra yapılandırılmış eğitim ve
güncel literatür bilgileri rehberliğinde hazırlanmışr broşür verilmiştir.
Eğitim verildikten altı ay sonra (izlem-1) ve oniki ay sonra (izlem-2)
kadınların Pap-smear kontrolleri planlanmıştır.
Bulgular:
Kadınların yaş ortalamalarının 37.87±9.9, %50.5’inin ilkokul mezunu ve
%80.2’sinin evhanımı olduğu saptanmıştır. Kadınların eğitim öncesi 122.63±1.31,
izlem-1’de 166.06±1.20 ve izlem-2’de 150.32±1.70 puan aldıkları ve ortalamalar
arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu belirlenmiştir (p=.00).
Ölçeğin fiziksel aktivite alt boyutu üç ölçümde de en düşük puan alınan boyut
olarak belirlenmiştir.
Sonuç:
Çalışma sonunda kadınlara verilen eğitimlerin sık aralarla tekrarlanması
ve kadınların fiziksel egzersiz konusunda desteklenmeleri gerektiği tespit
edilmiştir.
Kadın sağlığı serviks kanseri HPV SAĞLIKLI YAŞAM BİÇİMİ DAVRANIŞLARI EBELİK SAĞLIK EĞİTİMİ
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ağustos 2019 |
Kabul Tarihi | 19 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 3 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License