Objective: The aim of this study is to compare the coping styles, psychological well-being and courage of pregnant women who volunteered for normal delivery and cesarean section in Ardabil.
Methods: In the study, pregnant women who volunteered for normal delivery and cesarean section were determined and divided into two groups. Then, 30 volunteer pregnant women from the determined groups were included in the study for normal delivery and cesarean section. Data collection tools, coping styles, psychological well-being and assertiveness scales were used. Multivariate analysis of variance was used in the analysis of the data.
Results: In the cesarean section, the mean score of the Self-Acceptance sub-scale of the Psychological Well-Being Scale was 26.73 ± 2.66, Positive Relationships with Others 21.11 ± 2.50, Autonomy 21.46 ± 4.75, Observation of the Environment 21.03 ± 1.84, Purposeful Life 25.53 ± 2.50, Personal Development was found to be 21.19 ± 1.29. The mean score of the Cognitive sub-dimension of the Coping Strategies Scale of the same group was 16.70 ± 2.25, the Behavioral sub-scale 4.28 ± 0.83, the Avoidance sub-dimension 2.36 ± 0.22. In the normal delivery group, the mean score of the Self-Acceptance sub-dimension of the Psychological Well-Being Scale is 36.56 ± 1.70, Positive Relationships with Others 32.68 ± 2.35, Autonomy 33.24 ± 2.45, Domination of the Environment 31.04 ± 2.49, Purposeful Life 28.08 ± 3.30, Personal Development was found to be 32.08 ± 1.75. The mean score of the Cognitive sub-dimension of the Coping Strategies Scale of the same group was 6.86 ± 1.02, and the Behavioral sub-dimension 6.81 ± 1.10 and the Avoidance sub-dimension 2.02 ± 0.88.
Conclusion: Results showed that psychological well-being and courage were associated with coping styles. Giving trainings to improve the coping skills and courage of pregnant women can prepare them for natural birth.
Cesarean section coping styles daring natural childbirth psychological well-being
Amaç: Çalışmanın amacı, Ardabil'de normal doğum ve sezaryen için gönüllü olan gebelerin baş etme tarzlarını, psikolojik iyi oluşlarını ve cesaretlerini karşılaştırmaktır.
Yöntemler: Araştırmada normal doğum ve sezaryen için gönüllü olan gebeler belirlenmiş ve iki gruba ayrılmıştır. Daha sonra belirlenen gruplardan 30’şar gönüllü gebe normal doğum ve sezaryen için çalışmaya alınmıştır. Veri toplama araçları, baş etme tarzları, psikolojik iyi oluş ve atılganlık ölçekleri kullanılmıştır. Verilerin anlizinde çok değişkenli varyans analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Sezeryan grubunda Psikolojik İyi Oluş Ölçeğinin Kendini Kabul Ediş alt boyutu puan ortalaması 26,73 ± 2,66, Başkaları ile Pozitif İlişkiler 21,11 ± 2,50, Özerklik 21,46 ± 4,75, Çevreye Hakim Olma 21,03 ± 1,84, Amaçlı Yaşam 25,53 ± 2,50, Kişisel Gelişim 21,19 ± 1,29 olarak bulunmuştur. Aynı grubun Başetme Stratejileri Ölçeği Bilişsel alt boyut puan ortalaması 16,70 ± 2,25, Davranışsal alt boyut 4,28 ± 0,83, Kaçınma alt boyutu 2,36 ± 0,22 olarakr saptanmıştır. Normal doğum grubunda Psikolojik İyi Oluş Ölçeğinin Kendini Kabul Ediş alt boyutu puan ortalaması 36,56 ± 1,70, Başkaları ile Pozitif İlişkiler 32,68 ± 2,35, Özerklik 33,24 ± 2,45, Çevreye Hakim Olma 31,04 ± 2,49, Amaçlı Yaşam 28,08 ± 3,30, Kişisel Gelişim 32,08 ± 1,75 olarak bulunmuştur. Aynı grubun Başetme Stratejileri Ölçeği Bilişsel alt boyut puan ortalaması 6,86 ± 1,02, Davranışsal alt boyut 6,81 ± 1,10, Kaçınma alt boyutu 2,02 ± 0,88 olarak saptanmıştır.
Sonuç: Başa çıkma stilleri ile ilgili olarak psikolojik iyi oluşun ve cesaretin olduğunu göstermiştir. Gebelerin baş etme becerilerini ve cesaretlerini geliştirmeye yönelik eğitimlerin verilmesi onları doğal doğuma hazırlayabilir.
Sezaryen başa çıkma tarzları cesaret doğal doğum psikolojik iyi oluş
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2022 |
Gönderilme Tarihi | 11 Kasım 2021 |
Kabul Tarihi | 19 Ocak 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 1 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License