Objective: In this study, it was aimed to determine the effects of midwifery students’ attitudes toward postgraduate education on their attitudes and behaviors to conduct scientific research.
Methods: The population of the cross-sectional study consisted of third- and fourth-grade students studying in the midwifery department of a university in the 2021–2022 academic year. There are 235 students in these classes and 226 students were reached (participation rate: 96%). The data were collected face to face by distributing the forms to the students: questionnaire form, Attitude Towards Graduate Education Scale, and Attitude Towards Scientific Research Scale were used. In the analysis of the data, correlation analysis was used to determine the relationship between number percentage distributions and scale scores, and t test and ANOVA test were used to evaluate the effect of independent variables on the dependent variable.
Results: 50.4% of the students want to take postgraduate education, and the most prominent reason for their request is to specialize in a field (53.5%). More than half of the students regularly read scientific articles and follow publications. One third took part in a research, 71.7% participated in scientific activities. A moderately positive correlation was found between students’ postgraduate education attitudes and their positive attitude scores toward scientific research.
Conclusion: Graduate education programs should be introduced to students in their education processes and they should be encouraged to take part in scientific studies.
Amaç: Bu çalışmada ebelik bölümü öğrencilerinin lisansüstü eğitime yönelik tutumlarının bilimsel araştırma yapma tutum ve davranışlarına etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntemler: Kesitsel tipte olan çalışmanın evrenini, bir üniversitenin ebelik bölümünde 2021–2022 eğitim yılında öğrenim gören 3. ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Bu sınıflarda toplam 235 öğrenci olup, 226 öğrenciye ulaşılmıştır (katılım oranı:%96). Veriler öğrencilere formların dağıtılması yoluyla yüz yüze toplanmış; anket formu, Lisansüstü Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği ve Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde sayı yüzde dağılımları, ölçek puanları arasındaki ilişkinin belirlenmesinde Korelasyon analizi ve bağımsız değişkenlerin bağımlı değişken üzerindeki etkisini değerlendirmede t testi ve ANOVA testi uygulanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %50,4’ü lisansüstü eğitim almak istemekte olup, istemelerinde ön plana çıkan ilk neden bir alanda uzmanlaşmaktır (%53,5). Öğrencilerin yarısından fazlası düzenli bilimsel makale okumakta, yayınları takip etmektedir. Üçte biri bir araştırmada yer almış, %71,7’si bilimsel etkinliklere katılmıştır. Öğrencilerin lisansüstü eğitim tutumları ile bilimsel araştırmaya yönelik olumlu tutum puanları arasında pozitif yönde orta düzeyde ilişki bulunmuştur.
Sonuç: Öğrencilere eğitim süreçlerinde, lisansüstü eğitim programlarının tanıtılmalı ve bilimsel çalışmalarda yer almaları teşvik edilmelidir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Nisan 2023 |
Gönderilme Tarihi | 7 Kasım 2022 |
Kabul Tarihi | 30 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 1 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License