Amaç: Testis kanserinin erken teşhisi, farkındalığa uygun sağlık inançlarının teşvik edilmesi ve taranmasıyla hem maliyet etkin hem de erişilebilir hale gelmektedir. Kendi kendine muayene, bu süreçte kritik bir öneme sahiptir. Ancak Türkiye'de genç yetişkin erkekler arasında testis kanseriyle ilgili sağlık inançları ve erken teşhis davranışlarına dair araştırmalar sınırlıdır. Bu çalışma, online eğitim müdahalelerinin bu popülasyondaki sağlık inançları üzerindeki etkisini değerlendirmeyi amaçlamaktadır.
Yöntemler: Araştırma, Nisan 2021-Haziran 2022 döneminde Ağrı İl Sağlık Müdürlüğü'ne bağlı aile sağlığı merkezlerinde hizmet alan 18-35 yaş arası 112 erkekle randomize kontrollü deneysel bir tasarım ile yürütülmüştür. Rastgele örnekleme yöntemiyle 90 katılımcı seçilmiştir. Veriler “Tanıtıcı Bilgi Formu” ve “Champion’un Sağlık İnanç Modeli Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. İstatistiksel analizlerde tanımlayıcı istatistikler, ki-kare testi, Greenhouse-Geisser düzeltmesi, Küresellik Varsayımı testi, Cochran Q, McNemar testi ve Bağımsız Gruplar t-testi uygulanmıştır.
Bulgular: Deney ve kontrol grupları arasında sosyodemografik özellikler homojen bulunmuştur (p > 0.05). Testis Kanseri Sağlık İnanç Modeli’ne dayalı müdahale, katılımcıların sağlık inançlarında ve davranışlarında anlamlı iyileşmelere yol açmıştır. Algılanan duyarlılık, ciddiyet, faydalar ve öz yeterlilikte olumlu artışlar görülürken, algılanan engellerde azalma tespit edilmiştir (p < 0.05).
Sonuç: Online eğitim, testis kanserine ilişkin sağlık inançlarını olumlu yönde etkileyerek farkındalık ve proaktif sağlık katılımı konusundaki potansiyelini vurgulamıştır. Bu çalışma, genç Türk erkekleri arasında sağlık inançları ve erken teşhis konusundaki sınırlı araştırmayı zenginleştirmekte ve dijital platformların kritik sağlık sorunlarını ele almadaki faydasını vurgulamaktadır.
Sağlık inanç modeli online eğitim kendi kendine testis muayenesi
TDK-2021-9515
Objective: Early detection of testicular cancer is cost-effective and accessible through screening and promoting health beliefs tailored to awareness. Self-examination is equally vital, yet research on young adult males in Turkey regarding testicular cancer health beliefs and early diagnostic behaviors is limited. This study evaluates the effect of online educational interventions on shaping health beliefs in this population.
Methods: A randomized controlled experimental design was utilized, involving 112 males aged 18–35 attending family health centers under the Ağrı Provincial Health Directorate between April 2021 and June 2022. Using random sampling, 90 participants were selected. Data were collected via the "Introductory Information Form" and "Champion's Health Belief Model Scale." Statistical analyses included descriptive statistics, chi-square, Greenhouse-Geisser correction, Sphericity Assumption assessment, Cochran Q, McNemar test, and Independent Groups t-test.
Results: Sociodemographic characteristics were homogeneous between experimental and control groups (p > 0.05). The intervention, based on the Testicular Cancer Health Belief Model, significantly improved participants' health beliefs and behaviors. Positive changes were observed in perceived sensitivity, seriousness, benefits, and self-efficacy, alongside reduced perceived barriers (p < 0.05).
Conclusion: Online education positively influenced health beliefs related to testicular cancer, highlighting its potential in awareness and proactive health engagement. This study enriches the limited research on health beliefs and early diagnostics among young Turkish males, emphasizing the utility of digital platforms in addressing critical health concerns.
Health belief model online education self-examination of testicles
TDK-2021-9515
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | TDK-2021-9515 |
Yayımlanma Tarihi | 23 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 13 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 25 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 4 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License